RJURS03J Reflektivní seminář III - jednooborové studium

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Taťjana Zaňko, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc. (cvičící)
Mgr. Dorota Egerlová (pomocník)
Mgr. Jana Fantová (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé liché pondělí 14:00–15:40 B2.44
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je navázat na předchozí poznatky a zkušenosti v oblasti pedagogické praxe a reflektovat s oborovým didaktikem a ostatními frekventanty jak samostatné výstupy frekventantů (včetně výuky v tandemu), tak i náslechovou praxi. Studenti předloží didaktikovi své pedagogické přípravy k vyučovacím jednotkám a záznamové archy vyplňované během praxe, na jejichž základě se společně hodnotí úspěšnost dosažení stanovených výchovně vzdělávacích cílů a efektivita využití forem a metod ve výuce cizího jazyka v českém prostředí.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- naplánovat a připravit výuku;
- aplikovat obecné didaktické, pedagogické i psychologické poznatky v praxi;
- reflektovat vlastní výuku, výuku svých kolegů a jiného pedagoga;
- postihnout klady a zápory vlastní výuky;
- zorientovat se v moderních technologiích a využít je ve výuce;
- kriticky hodnotit a uplatňovat základní principy oborové didaktiky.
Osnova
  • 1. Didaktická transformace obsahu.
  • 2. Uplatňování a kombinování didaktických forem a metod.
  • 3. Metody podporující spolupráci žáků (s ohledem na sociální vztahy v dané třídě a ve snaze o rozvoj prosociálního chování žáků).
Literatura
  • NEHYBA, Jan, Bohumíra LAZAROVÁ, David A. KOLB, Fred A. J. KORTHAGEN, David BOUD, Peter JARVIS, Jennifer A. MOON, Jan KOLÁŘ, Saša DOBROVOLNÁ, Jakub ŠVEC a Josef VALENTA. Reflexe v procesu učení. Desetkrát stejně a přece jinak... 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 120 s. ISBN 978-80-210-6489-8. info
  • JANÍK, Tomáš, Josef MAŇÁK a Petr KNECHT. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. 1. vyd. Brno: Paido, 2009, 173 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-194-2. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
  • NEZVALOVÁ, Danuše. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2000, 72 s. ISBN 8024402084. info
  • JUKLOVÁ, Kateřina. Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Vydání: první. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013, 177 stran. ISBN 9788074352669. info
Výukové metody
Semináře s aktivní účastí, reflexe a sebereflexe, diskuse.
Vedení reflektivního deníku, učitelského portfolia, vyplnění sebehodnotícího dokumentu (reflexe studenta, provázejícího učitele, oborového didaktika), hospitace.
Metody hodnocení
Předpokládá se aktivní účast na seminářích, jejichž témata a termíny konání budou upřesněny na začátku či v průběhu semestru. V závěru semestru či ve zkouškovém období se uskuteční společné setkání zaměřené na reflexi uskutečněných praxí. Před konáním závěrečného reflektivního setkání je třeba do odevzdávárny předmětu praxe vložit veškerou potřebnou dokumentaci.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024, jaro 2025.