ISKM93 Inspiromat metod informačního a mediálního vzdělávání

Filozofická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Veronika Batelková (přednášející)
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Michal Černý, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Rozvrh
každou lichou středu 10:00–11:40 C11, každou lichou středu 12:00–13:40 C33
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 6/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Studenti si zažijí vybrané aktivity pro rozšiřování mediální a informační gramotnosti. Zároveň budou tyto aktivity z nadhledu reflektovat a analyzovat z pohledu přínosnosti pro jednotlivé cílové skupiny a v různých kontextech. Postupně si osvojí jednotlivé přístupy a metody pro mediální a informační vzdělávání a nakonec navrhnou své vlastní aktivity.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- popsat rozdíly tradičních a nových médií a dopady proměny mediálního světa na jednotlivce i společnost
- definovat kritéria pro rozpoznání kvalitních médií a dle nich hodnotit a porovnávat jednotlivá média
- chápat roli sociálních sítí v kontextu informačního chování, popsat jejich výhody a rizika, roli algoritmů a základní přístupy k digitálnímu wellbeingu
- identifikovat manipulativní techniky a dezinformační narativy v mediálních obsazích
- navrhovat vzdělávací aktivity v souladu s Kolbovým cyklem učení a s ohledem na rozdílné učící styly
- vhodně aplikovat jednotlivé metody neformálního vzdělávání na kontext mediální a informační gramotnosti
Osnova
  • 1. Úvodní seznámení s účastníky, tématy kurzu a jeho průběhu, proměna mediálního světa a přechod od tradičních k novým médiím, formální a neformální vzdělávání, Kolbův cyklus učení, učící styly, vzdělávací metody
  • 2. Média, sociální sítě, algoritmy, netolismus, digitální wellbeing, reflexe a analýza jednotlivých aktivit
  • 3. Média, informace, dezinformace, manipulativní techniky, fact-checking, reflexe a analýza jednotlivých aktivit
  • 4. Mediální a informační gramotnost (modely, standardy, kompetence), designové myšlení aplikované na vzdělávací proces, analýza potřeb, stanovování vzdělávacích cílů, Bloomova taxonomie, příprava na aktivity
  • 5. Aktivity od studentů a jejich reflexe, práce se zpětnou vazbou a evaluací ve vzdělávání
  • 6. Aktivity od studentů a jejich reflexe, rozšiřující zdroje, tipy na další aktivity, uzavření, evaluace.
Literatura
  • Slabikář neformálního vzdělávání (dostupné z: https://www.slabikarnfv.eu/slabikar_digital_cs.pdf)
  • BENEŠ, Zdeněk, Daniel DRAHANSKÝ, Jana HAKOVÁ, Miroslav HANUŠ, Aleš POKORNÝ a Karel ŠTĚPÁNEK. Instruktorský slabikář : metodická příručka pro všechny, kdo organizují kurzy zážitkové pedagogiky. Edited by Milan Hanuš - Radek Hanuš. Třetí, doplněné vydání. [Praha]: [Nadační fond Gymnasion], 2016, 400 stran. ISBN 9788027004768. info
  • GRAY, David, Sunni BROWN a James MACANUFO. Gamestorming : a playbook for innovators, rulebreakers, and changemakers. 1st ed. Beijing: O'Reilly, 2010, xvii, 266. ISBN 9780596804176. info
  • KOLB, David A. Experiential learning : experience as the source of learning and development. Upper Saddle River, N.J.: Prentice Hall, 1984, xiii, 256. ISBN 0132952610. info
Výukové metody
práce ve skupinách, individuální reflexe, cvičení, simulace, gamifikace
Metody hodnocení
Prezenční účast na min. 5 lekcích, aktivní práce v hodinách (skupinové i individuální úkoly, reflexe), závěrečná skupinová práce (příprava vlastní krátké vzdělávací aktivity)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/ISKM93