MUMKO_004 Psychology in Museums

Faculty of Arts
Spring 2024
Extent and Intensity
0/0/0. 6 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
In-person direct teaching
Teacher(s)
Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD. (lecturer)
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Contact Person: Bc. Dominika Matějková
Timetable
Thu 29. 2. 9:00–12:40 M12, Thu 21. 3. 9:00–12:40 M12, Thu 25. 4. 9:00–12:40 M12, Thu 23. 5. 9:00–12:40 M12
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 9/20, only registered: 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the course of Museum Psychology I. is presenting, with aspects of museology a museum education, the selected themes of psychological disciplines – general psychology, personal psychology, developmental psychology, pedagogical psychology, social psychology, mental hygiene, cognitive psychology and specifics of museum psychology in the view of several authors, museological literature included. At the end of this course students should know and be able to understand and apply gained knowledge to educational work in the space of museum and cultural institutions.
Learning outcomes
After completing the course, the student will be able to:
- apply general knowledge of selected psychological disciplines for understanding and work by museum visitors;
- understand the specifics of individual visitor groups in the museum.
Syllabus
  • 1. Selected themes of general psychology (basic terminology). 2. Selected themes of personal psychology (personality and its structure). 3. Selected themes of pedagogical psychology (the proces of learning – fases, types, methods etc., psychological aspects of didactic standards). 4. Selected themes of developmental psychology (early childhood, pre-school and school period, adolescence, adulthood, old age). 5. Selected themes of social psychology (the proces of socialisation, social learning, social group). 6. Selected themes of mental hygiene (mental hygiene and its standards, stress and its factors, mental disability, burnout effect). 7. Selected themes of social psychology cognitive a imaginative psychology (cognition, perception, imagination).
Literature
    required literature
  • JŮVA, Vladimír. Dětské muzeum. Edukační fenomén pro 21. století. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-090-5.
  • DROBNÝ, Tomáš a Michal ŠERÁK. Senioři v muzeu: metodický materiál. Brno: Moravské zemské muzeum – Metodické centrum muzejní pedagogiky, 2016. ISBN 978-80-7028-484-1.
  • Muzejní edukátor: studijní materiál. Brno: Moravské zemské muzeum, 2019.
    recommended literature
  • JAGOŠOVÁ, Lucie, Vladimír JŮVA a Lenka MRÁZOVÁ. Muzejní pedagogika. Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-207-9.
  • LANGMEIER, Josef, KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 2. aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2006. 368 s. ISBN 80-247-1284-9.
  • FALK, John Howard & Lynn Diane DIERKING. 2000. Learning from Museums: Visitor Experiences and the Making of Meaning. Rowman & Littlefield, 272 s. ISBN 0-742-50-295-3.
  • SCHUSTER, Martin a Hildegard AMELN-HAFFKE. Museumspsychologie: Erleben im Kunstmuseum. Göttingen: Hogrefe, 2006.
    not specified
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. 3. rozšiř. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2004. 870 s. ISBN 80-7178-802-3.
  • ČAČKA, Otto. Nástin psychologie : pro doplňující pedagogické studium. II. Brno : Paido, 2002. 103 s. ISBN 80-7315-016-6.
  • ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. Brno : Paido, 1998. 268 s. ISBN 80-85931-48-6.
  • PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška, MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2003. 322 s. ISBN 80-7178-772-8.
  • ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. Praha : Univerzita Karlova, 1993. 415 s.
  • ČAČKA, Otto. Nástin psychologie : pro doplňující pedagogické studium. I. Brno : Paido, 2001. 90 s. ISBN 80-85931-94-X.
  • ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996. 302 s. ISBN 80-85866-15-3.
  • VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie komunikace. 1. vyd. Praha : Portál, 2005. 320 s. ISBN 80-7178-998-4.
  • ČAČKA, Otto. Psychologie imaginativní výchovy a vzdělávání s příklady aplikace. Brno : Doplněk, 1999. 366 s. ISBN 80-7239-034-1.
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. 2. vyd. Praha : Portál, 2003. 383 s. ISBN 80-7178-626-8.
  • ČAČKA, Otto. Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika. Brno : Doplněk, 2002. 382 s. ISBN 80-7239-107-0.
  • HARTL, Pavel, HARTLOVÁ-Císařová, Helena. Psychologický slovník. Praha : Portál, 2000. 774 s. ISBN 80-7178-303-X.
  • ČÁP, Jan, MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X.
  • MÍČEK, Libor. Duševní hygiena : vysokoškolská učebnice pro studenty filozofických fakult oboru psychologie. 2. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1986. 207 s.
  • ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. Praha : Portál, 2003. 263 s. ISBN 80-7178-800-7.
  • LOKŠOVÁ, Irena, LOKŠA, Josef. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha : Portál, 1999. 199 s. ISBN 80-7178-205-X.
  • KOHOUTEK, Rudolf. a kol. Základy sociální psychologie. Brno : CERM, 1998. 181 s. ISBN 80-7204-064-2.
  • BENEŠ, Josef. Muzejní prezentace. Praha : Národní muzeum, 1981. 383 s.
  • FÜRST, Maria. Psychologie : včetně vývojové psychologie a teorie výchovy. Olomouc : Votobia, 1997. 263 s. ISBN 80-7198-199-0.
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. 2. vyd. Praha : Portál, 2003. 279 s. ISBN 80-7178-774-4.
  • ATKINSON, Rita L. a kol. Psychologie. 2. aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2003. 751 s. ISBN 80-7178-640-3.
Teaching methods
lectures
Assessment methods
Teaching in Museum Psychology I. consists of lectures and oral presentations of student team works on selected psychological topic. During the course students write and present their team works. The course is finished by written test.
Language of instruction
Czech
Study support
https://elf.phil.muni.cz/23-24/enrol/index.php?id=8020
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 4 bloky po 6 hodinách + e-learning 8 hodin (50 % přednáška).
The course is also listed under the following terms Spring 2022.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2024/MUMKO_004