FF:CJLB407 Kniha v knize - Informace o předmětu
CJLB407 Kniha v knize (Seminář ze světové literatury)
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Jitka Bednářová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Bromová, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 1/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- V některých knihách najdeme obraz čtenáře. Sedí nebo polehává, v ruce drže knížku, rozjímá o ní, předčítá z knihy nebo naslouchá vyprávění, píše si deník nebo sám tvoří. Kniha mu zasahuje do života, ovlivňuje ho a přetváří. Z kontaktu dvou textů povstává cosi nového. Takovými čtenáři jsme i my, když sledujeme tuto knihu v knize - její význam pro celou osu vyprávění i pro nás samé. Kniha jako předmět jiné knihy bude hlavním tématem tohoto semináře ze srovnávací literatury. Na několika dílech české i světové literatury se budeme ptát, jaké významy vytváří toto intimní setkání dvou či více textů, ať se to děje formou aluze, citace, parafráze, ať vstupuje do knihy dílo klasické nebo méně známé. Jak je v daném díle traktováno psaní, čtení, překládání a umělecká tvorba? Co tato významová linka přináší danému dílu, co přináší nám, čtenářům?
- Výstupy z učení
- - student bude mít přečteno několik děl světové literatury, na kterých se v semináři dohodneme; - bude rozumět konceptu "srovnávací literatury" a konceptu "knihy v knize"; - osvojí si rozličné rozličné přístupy k interpretaci čtení, psaní a překládání v románech; - bude schopen uvažovat o funkci jednoho uměleckého textu v jiném textu.
- Osnova
- Příklady děl, s nimiž v semináři můžeme pracovat: - Don Quijote (I. díl ve II. díle) - Gustave Flaubert: Madame Bovary (milostné romány) - Marcel Proust: Hledání ztraceného času (Homér, madame de Sévigné); - Dostojevskij: Zločin a trest (evangelium); - Maurice Baring: Daphne Adeane (antická dramata, soudobá literatura); - Boris Pasternak: Doktor Živago (Evžen Oněgin); - Italo Calvino: Když jedné zimní noci cestující (obrana románu); - Antonio Tabucchi: Pereira tvrdí (Balzac, Daudet); - David Lodge: Pěkná práce (Jean Austen, literární věda) - Elena Ferrante: Geniální přítelkyně (L. M. Alcottová)
- Výukové metody
- Průběžná práce v semináři. Podrobná znalost všech románů, s nimiž budeme pracovat. Společná diskuse, interpretace individuální i ve skupinách. Příprava referátu.
- Metody hodnocení
- Podmínky zápočtu: - průběžná práce v semináři - detailní znalost románů, na nichž se dohodneme - přiměřená docházka (povolené 2 absence)
- Další komentáře
- Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/CJLB407