HIB058bn History and culture of the Roma and professional practice

Faculty of Arts
Spring 2025
Extent and Intensity
0/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching
Teacher(s)
PhDr. Jana Horváthová (seminar tutor)
Mgr. Anna Míšková (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Jana Horváthová
Department of History – Faculty of Arts
Supplier department: Department of History – Faculty of Arts
Timetable
Thu 10:00–11:40 VP, except Mon 21. 4. to Sun 27. 4.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 25 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 9/25, only registered: 0/25, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/25
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 8 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
The aim of the subject is to acquaint the students with the history of the Romani ethnic groups on the territory of Bohemia and Moravia from the arrival of the Romani from India, with a special emphasis on the period from the first historical reports of the Romani in Central Europe, through the history of coexistence within individual epochs, to the history of the extinction of the original Romani population in the Nazi period. It will also touch on the post-war immigration of the Romani and their position within Communist policy to the present. Other themes of the course will be Romani material and spiritual culture, e.g. artistic, literary and musical culture. The lectures take place in the spaces of the Museum of Romani Culture with the usage of the collection items and the exhibition projects of this institution and will be participated in by the specialized employees of the museum. In the practical part, the students will be directly engaged in the activities of the museum.
Learning outcomes
After completion of the subject, the student will be able to:
- characterize the main stages of the historical development of Romani society in the Czech lands
- specify the basic periodic milestones in the history of the Romani
- to orient in the issue of the Romani holocaust
- to describe the specifics of Romani culture
Syllabus
  • • 20. 2. Zahájení (Mgr. Anna Míšková), Romové od středověku po osvícenství (Mgr. Tereza Richtáriková)
  • • 27. 2. Dějiny Romů od poloviny 18. stol do roku 1938 (PhDr. Jana Horváthová)
  • Přednáška pojedná o pokračování procesu pozvolného a stále se zintenzivňujícího usazování Romů zejména v oblasti jižní a jihovýchodní Moravy, o neutuchajícím postupu státních úřadů proti kočovníkům. Bude nastíněn postup úřadů včetně samosprávních i to, jak omezoval snahy Romů o trvalé usazení; zvláštní pozornost bude věnována výkladu zákona 117/1927 o potulných cikánech.
  • • 6. 3. Genocida Romů v době druhé světové války 1939-1945 (Mgr. Anna Míšková)
  • Během této přednášky se studenti dozví více o kořenech a počátcích perzekuce Romů a Sintů během druhé světové války, dále pak také o průběhu genocidy, o tzv. cikánských, fakticky koncentračních, táborech na území protektorátu a osudu vězňů v nacistických koncentračních a vyhlazovacích táborech, ale také o osudu těch, kteří se ukrývali před transporty, či o osudu Romů a Sintů na Slovensku. Součástí budou ukázky orálně historických pramenů a nastínění možného badatelského prostoru v tomto tématu.
  • • 13. 3. Dějiny Romů po roce 1945 (Mgr. Tereza Richtáriková)
  • • 20. 3. Dějiny Romů v kontextu současné situace (PhDr. Jana Horváthová)
  • Přednáška shrne v základních bodech za celý cyklus probrané dějiny a případně kulturu Romů. Z toho vyjde možnost naznačit, kde kořeny současných třecích ploch v soužití mezi romskou minoritou a majoritní společností.
  • • 27. 3. Černý motýl Kiba Lumberg: Jinakost v díle malířky, spisovatelky a lidskoprávní aktivistky finsko-romského původu + komentovaná prohlídka výstavy Černý motýl (Mgr. Veronika Lukešová)
  • • 3. 4. Literatura a písemná kultura (Mgr. Milada Závodská, PhD.)
  • • 10. 4. Mediální obraz Romů (Robert Poupátko, TUKE TV)
  • • 17. 4. Hmotná kultura Romů (PhDr. Julija Tormyševa, Ph.D.) Přednáška seznamuje studenty se základními jevy romské hmotné kultury a jejích specifikou. Do takových spadá především tradiční oděv, řemesla jako klíčový způsob obživy a bydleni. Ilustrační materiály pocházejí z příslušných fondů MRK. Přednáška dává možnost zároveň představit muzejní artefakty v širším kulturním kontextu.
  • • 24. 4. čtecí týden
  • • 1. 5. Státní svátek
  • • 8. 5. Státní svátek
  • • 15. 5. Politika reprezentace Romů (nejen) v muzejním kontextu (Mgr. Nikola Ludlová)
  • Přednáška se zaměří na reprezentaci romského umění a kultury v různých soudobých institucionálních kontextech, především muzeích a galeriích. Vycházejíc z premisy, že tyto instituce představují politizované arény, fokus přednášky bude právě na roli těchto institucí při utváření veřejné kultury s důrazem na analýzu jejich explicitní i implicitní politické agendy a ideologických základů. Umění a materiální kultura získávají totiž prostřednictvím prezentace ve veřejném prostoru nové významy a účely, než které mohli nést v originálním prostředí, kde vznikly, nebo které jim přisuzoval*a autor*ka. Výstavní kontext tedy nikdy není neutrálním prostředím, kde díla mluví sama za sebe, ale naopak je konstruovaným rámcem, který více či méně explicitně aranžuje díla a artefakty zamýšleným způsobem a komunikuje nějaké postoje, hodnoty a sleduje určité cíle. Navíc některé instituce jako národní muzea a galerie, jež jsou jednak produktem kolonialismu a nástroji budování národa, mají více moci a kapitálu než jiné instituce a zejména zájmové skupiny a jednotlivci vytvářet a ovlivňovat obraz a diskurz o určitých skupinách a tématech. V minulosti stejně jako dnes byly zejména muzea mobilizovaná za účelem ideologické propagandy o pokroku, národní identitě a rasových a národnostních rozdílech. Jejich politická role je tedy neoddiskutovatelná. Způsob jakým jsou některé skupiny prezentovány v umění (ve filmu, literatuře, vizuálním umění, atd.) a v médiích (rozhlas, televize, online zpravodajství, atd.) má konkrétní dopady pro tyto skupiny, jelikož společnost je vystavována na denní bázi všem těmto „obrazům“ a příběhům o těchto skupinách a jejich názor na tyto skupiny se většinou netvoří na základě vlastní zkušenosti s touto skupinou, ale právě na základě podsouvaných obrazů a příběhů. Tyto informace tak mají dopad na postoje, hodnocení a očekávání konkrétních lidí, které potkáváme na ulici, ale také na učitele, úředníky, zákonodárce, apod, kteří mohou vydávat různá doporučení nebo přímo uzákoňovat, jak se má s dotyčnými lidmi jednat, jaké je jejich místo ve společnosti, na co mají nárok a na co ne, apod. Proto hovoříme v tomto kontextu o politice vystavování. Kromě toho tyto instituce jsou také arbitrem a vykonavatelem v oblasti ochrany, rozvoje a interpretace národního dědictví a umění, to znamená, že také spoluvytváří kánon a rozhodují o tom, kdo do něho patří a kdo nikoliv. V souvislosti s těmito institucemi se tedy budeme také bavit o sociální spravedlnosti, inkluzi, dekolonialismu a jejich potenciálu nastolit sociální změnu. Na příkladu romského umění si budeme ilustrovat, jak institucionální rámec mění/ovlivňuje percepci objektu, jeho kategorizaci (umění vs artefakt) a interpretaci jeho významu. To znamená, jaký efekt a konsekvence má, když je určitý objekt vystaven v etnografickém muzeu vs v galerii soudobého umění. Podíváme se také na mechanismy moci (např. právě kategorizaci), které vylučují produkci lidí, jež se buď sami nějak veřejně identifikují nebo jimž je identita askribována externě, z některých prestižních kontextů a institucionálních struktur a vymezují jím marginální nebo disciplinárně odlišné kontexty, případně je zcela vytlačují z rámce umění. Vysvětlíme si pojmy a etika a politika reprezentace a participace v kontextu umění a kultury, které se týkají toho, kdo vystavuje/prezentuje koho a jak, a komu jsou reprezentace určené. S odvoláním na právo na kulturu a argumenty prosazující demokratizaci umění budeme hovořit také o sebeprezentaci a participaci znevýhodněných a minoritních skupin, o identitárním umění obecně a romském umění specificky a jeho pozici v hegemonních institucionálních strukturách a odpovědi romského hnutí na tuto situaci (vytváření separátních struktur podporující tvorbu a prezentaci romského umění. Dotkneme se také toho, do jaké míry jsou instituce prezentující romské umění a kultury atraktivní a přístupné pro romské a neromské publikum. Přednáška tedy posluchače*ky seznámí se základními koncepty a historickými souvislostmi relevantními pro diskuzi o politice veřejné kultury a reprezentace.
  • • 22. 5. Muzejní edukace a MRK (vč. komentované prohlídky) (Mgr. Veronika Lucassen, Mgr. Miroslav Zubaj)
  • Tato přednáška bude lehce v pohybu – 45 minut volným krokem projdeme s muzejním průvodcem stálou expozici, v druhých 45 minutách se pak interaktivně seznámíte se základními principy edukační práce muzea.
  • Zakončení předmětu (možnost si vybrat)
  • - Praxe v MRK – 30 hodin praxe, kontakt Tereza Richtáriková (historie@rommuz.cz)
  • - Recenze na knihu dle výběru ze seznamu, kontakt Anna Míšková (holokaust@rommuz.cz)
  • Pozn. k praxi: je nutné se ozvat včas, aby bylo možné vymyslet zajímavou činnost, v případě potřeby praxe na poslední chvíli nemůžeme zaručit velký výběr činnosti.
  • Veškeré dotazy a omluvy absencí směřovat na Annu Míškovou (holokaust@rommuz.cz).
Literature
    required literature
  • HORVÁTHOVÁ, Jana. Kapitoly z dějin Romů. [Praha]: Společenství Romů na Moravě a Muzeum romské kultury v nakladatelství Lidové noviny, 2002, 84 s. ISBN 807106615X. info
    recommended literature
  • • RYVOLOVÁ, Karolína. Špačkem tužky na manžetě: příběh literatury Romů. Vydání první. Praha: Slovo 21, 2021. 192 stran. ISBN 978-80-88301-33-2.
  • Kol.: Le romengro murdaripen andro dujto baro mariben – Genocida Romů v době druhé světové války, Praha 2003.
  • KLADIVOVÁ, Vlasta: Konečná stanice Auschwitz-Birkenau, Olomouc 1994.
  • Čsp. Romano džaniben
  • SADÍLKOVÁ, Helena, Dušan SLAČKA and Milada ZÁVODSKÁ. Aby bylo i s námi počítáno : společensko-politická angažovanost Romů a snahy o založení romské organizace v poválečném Československu. Vydání první. Brno: Muzeum romské kultury, 2018, 230 stran. ISBN 9788086656373. info
  • NEČAS, Ctibor. Romové na Moravě a ve Slezsku (1740-1945). 1. vyd. Brno: Matice moravská, 2005, 475 s. ISBN 8086488209. info
  • HANZAL, Jiří. Cikáni na Moravě v 15. až 18. století : dějiny etnika na okraji společnosti. Vyd. 1. Praha: Lidové noviny, 2004, 240 s. ISBN 8071065080. info
  • PAVELČÍKOVÁ, Nina. Romové v českých zemích v letech 1945-1989. Vyd. 1. Praha: Úřad dokumentace a vyšetřování zločinů komunismu, 2004, 183 s. ISBN 8086621073. info
  • KENRICK, Donald. Cikáni na cestě z Indie do Evropy. Translated by Helena Berková. 1. české vyd. V Olomouci: Univerzita Palackého, 2003, 79 s. ISBN 802440589X. info
  • KENRICK, Donald and Grattan PUXON. Cikáni pod hákovým křížem. Translated by Ruben Pellar. 1. české vyd. Olomouc: Universita Palackého v Olomouci, 2000, 179 s. ISBN 8024400480. info
  • FRASER, Angus M. Cikáni. Translated by Marta Miklušáková. Praha: Lidové noviny, 1998, 374 s. ISBN 807106212X. info
  • DAVIDOVÁ, Eva. Romano drom. Vyd. 1. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995, 245 s. ISBN 8070675338. info
  • NEČAS, Ctibor. Nemůžeme zapomenout - našťi bisteras. Olomouc: Univerzita Palackého, 1994. ISBN 80-706-7354-0. info
  • HOLÝ, Dušan and Ctibor NEČAS. Žalující píseň : o osudu Romů v nacistických koncetračních táborech. Strážnice: Ústav lidové kultury, 1993, 151 s. info
Teaching methods
Block instruction at the Museum of Romani Culture - lectures; work at the MRK to the extent of a max. 40 hours
Assessment methods
- Splnění docházky (omluvena max. jedna absence na přednáškách, omluvy zasílejte Mgr. Anně Míškové (holokaust@rommuz.cz) - Student si dále může vybrat, zda absolvuje praxi v Muzeu romské kultury (do konce zkouškového období příslušného semestru) v rozsahu 30 hodin praxe, anebo vypracuje recenzi na knihu, kterou odevzdá do 31. 6. 2024 (studenti obdrží na začátku kurzu seznam literatury, ze které si budou moci vybrat, případně po schválení si mohou vybrat i jinou publikaci dle svého zájmu a uvážení). Recenze dále mohou být nabídnuty k publikování do Bulletinu Muzea romské kultury. Praxe bude probíhat v MRK pod vedením Mgr. Terezy Richtárikové. Studenti si budou moci zvolit činnost dle svého zájmu z nabídnutých činností. Snahou MRK bude naučit studenty něčemu novému, co je spojeno s muzejní prací a praxí.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
Information on completion of the course: Praxi v rozsahu 8 hodin celkem je třeba vykonat v Muzeu romské kultury do konce zkouškového období příslušného semestru.
Information on the extent and intensity of the course: blokově.
The course is also listed under the following terms Spring 2020, Spring 2021, Spring 2022, Spring 2023, Spring 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2025/HIB058bn