FF:KISKED08 Učící knihovník - Informace o předmětu
KISKED08 Učící knihovník – aktér propojování formálního a neformálního vzdělávání
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (přednášející)
Bc. Petra Lucassenová (cvičící)
Bc. Magdaléna Bohuslavová (pomocník) - Garance
- PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Učící knihovník – aktér propojování formálního a neformálního vzdělávání (program FF, C-ISKP)
- Cíle předmětu
- Kurz reflektuje pozici učícího knihovníka jakožto významného aktéra propojování především prostoru školy a veřejné knihovny.
Cílem kurzu je nabídnout účastníkům základní vhled do témat, která souvisejí s praxí učícího knihovníka: heterogenní studijní skupina - aktuální didaktické přístupy - informační, čtenářská a mediální gramotnost jako výuková témata.
Společné hledání odpovědí na otázky: Jak vybrat téma pro vzdělávací program se znalostí cílové skupiny? Jak koncipovat strukturu programu Jak pracovat se vzdělávacími cíli a s rozvojem klíčových kompetencí v knihovních programech určených žákům všech typů škol? Jak přistupovat k evaluaci edukace? - Výstupy z učení
- Absolvent/ka kurzu bude mít především kompetence:
Vybrat téma pro vzdělávací program se znalostí cílové skupiny;
Koncipovat strukturu programu;
Pracovat se vzdělávacími cíli a s rozvojem klíčových kompetencí v knihovních programech určených žákům všech typů škol;
Uplatňovat základní psychodidaktické principy edukace;
Přistupovat k evaluaci edukace. - Osnova
- Kurz probíhá kombinovanou formou, v níž se střídají prezenční a online výukové aktivity.
- 11. 3./Modul 1 - Úvodní online výuková aktivita (kompetence učícího knihovníka, reflexe a sdílení zkušeností, aktivizační přístupy v informačním vzdělávání, strategie spolupráce knihoven a škol, odborné zdroje) - 5 hodin
- 22. 3./Modul 2 - Intenzivní prezenční workshop (design vzdělávacích programů, E-U-R rámec, informační, mediální a čtenářská gramotnost) - 6 hodin
- 1. 4./Modul 3 - Online výuková aktivita (cíle výuky, učící knihovník a kurikulum, rozvíjení kompetencí v informačním vzdělávání) - 5 hodin
- 8. 4./Modul 4 - Online výuková aktivita (inkluzivní design vzdělávání v praxi učícího knihovníka, psychodidaktika, metody, přístupy, hodnocení edukace) - 5 hodin
- 26. 4./Modul 5 - Závěrečné prezenční reflektivní setkání (prezentace výstupů, reflexe, zpětná vazba, sdílení) - 5 hodin
- Výukové metody
- Online seminář; prezenční workshop; přednáška, konzultace; individualizované samostudium (e-learning)
- Metody hodnocení
- Podmínky úspěšného ukončení programu/kurzu CŽV:
Aktivní účast na dvou prezenčních setkáních;
Aktivní účast na alespoň jednom online setkání;
Zpracování a odevzdání relevantních výstupů - Další komentáře
- Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/KISKED08