KJ1B002 Language exercises 2

Faculty of Arts
Spring 2025
Extent and Intensity
1/1/4. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
In-person direct teaching
Teacher(s)
Mgr. Lucie Kuzmová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Lucie Kuzmová, Ph.D.
Department of Romance Languages and Literatures – Faculty of Arts
Supplier department: Department of Romance Languages and Literatures – Faculty of Arts
Prerequisites (in Czech)
KJ1B001 Exercises 1
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Hlavním cílem tohoto předmětu je, aby studenti získali znalost mluveného jazyka odpovídající úrovni B1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Na konci kurzu musí být studenti schopni čelit běžným jazykovým situacím, se kterými se lze setkat při cestování do katalánsky mluvícího území.
The main goal of this subject is that students acquire a command of the oral language corresponding to level B2 of the Common European Framework of Reference for Languages. Thus, at the end of the course students must be able to face most linguistic situations that can be found if traveling in a Catalan-speaking territory.
Learning outcomes
Student bude schopen: - zasahovat do rozhovorů, setkání a diskusí - veřejně se vyjadřovat k otázkám, které jsou blízké jeho osobní zkušenosti - vysvětlit někomu, co mu řekla třetí osoba - účastnit se debat a kulatých stolů, kde musí být vyjádřeno stanovisko k určitému kulturnímu prvku - vyjádřit své pocity a názory bez použití třetích stran nebo překladu (s využitím parafrází, synonym, atd.).

The student will be required to: - intervene in conversations, meetings and discussions - make public interventions on issues that are close to his/her personal experiance - explain to someone what a third person has said to him - participate in debates and round tables where an opinion on a cultural element must be expressed - express his/her feelings and opinions without using third parties or the translation (using paraphrases, synonyms, etc.).
Syllabus
  • 1. Cestování
  • 1.1. Plánování výletu
  • 1.2. Požádat o pokyny
  • 1.3. Rezervování hotelu nebo restaurace
  • 1.4. Uplatňování nároků
  • 2. Práce
  • 2.1. Pracovní pohovory
  • 2.2. Sjednání pracovních podmínek
  • 3. Vzdělávání
  • 3.1. Ústní prezentace na různých vzdělávacích akcích
  • 3.2. Diskuse o problémech současného vzdělávání
  • 4. Politika a společnost
  • 4.1. Vysvětlení politické a společenské zprávy o daném území
  • 4.2. Politický diskurs
  • 5. Kino a divadlo
  • 5.1. Dialog, intonace, prozodie
  • 5.2. Neverbální jazyk
  • 6. Literatura
  • 6.1. Literární kritika
  • 6.2. Čtení pro druhé
  • 7. Média
  • 7.1. Informovat se o novinkách podle struktury zpráv
  • 7.2. Účastnit se diskuse o médiích, jazycích a společnosti
  • 1. Travelling
  • 1.1. Planning a trip
  • 1.2. Asking for references and guidelines
  • 1.3. Making reservation of a hotel or restaurant
  • 1.4. Making claims
  • 2. The work
  • 2.1. Job interviews
  • 2.2. The negotiation of working conditions
  • 3. Education
  • 3.1. Oral presentation on various educational systems
  • 3.2. Debate about the problems of current education
  • 4. Politics and society
  • 4.1. Explain the political and social news of a territory
  • 4.2. The political discourse and the oratory
  • 5. The cinema and the theater
  • 5.1. Dialogue, intonation, prosody
  • 5.2. Non-verbal language
  • 6. Literature
  • 6.1. Literary criticism
  • 6.2. Reading for others
  • 7. The media
  • 7.1. Inform about a news item following the structure of the news
  • 7.2. Participate in a discussion about the media, language and society
Literature
    required literature
  • Mas, Marta; Albert Vilagrasa; Núria Bastons; Gemma Verdés; M. Helena Vergés (2007): Veus 2. Curs de català (llibre de l’alumne). Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat.
    not specified
  • Direcció General de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya. «Parlem tu i jo» [recurs en línia].
  • Serveis Lingüístics de la Universitat de Barcelona (2007-2015): Guies de conversa universitària [recurs en línia]. (Consulta: 3-9-2015).
  • UTRERA DOMINGUEZ, David. Cvičení z katalánštiny (Exercises in Catalan). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 145 pp. ISBN 978-80-210-7436-1. Digitální knihovna FF MU info
Teaching methods
Semináře, prezentace, cvičení, debaty

Seminars, presentations, class exercises, class discussion
Assessment methods
písemný test-minimálně 70% správných odpovědí pro úspěšné absolvování předmětu.

written test-70% of correct answers is needed to pass
Language of instruction
Catalan
Follow-Up Courses
The course is also listed under the following terms Spring 2021, Spring 2022, Spring 2023, Spring 2024.
  • Enrolment Statistics (Spring 2025, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2025/KJ1B002