FF:LMKB_a102 Akademické psaní - Informace o předmětu
LMKB_a102 Akademické psaní
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Bromová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10 - Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Seminář je zaměřen na rozvoj a upevňování textotvorných dovedností studentů v rámci přípravy na tvorbu rozsáhlého odborného textu typu závěrečné práce. Posluchači se naučí využívat metody tvůrčí práce s textem ve všech fázích tvorby badatelského projektu (techniky hledání a formulace tématu, techniky strukturace tématu, techniky interpretace a hodnocení textu, techniky psaní a revize textu a techniky evaluační). Dále se naučí používat efektivní metody rešeršní práce a zpracovávání dat, zásady přípravy výzkumného projektu, způsoby odborné prezentace výsledků. Seminář umožní studentům upevnit si vhodné heuristické postupy a pracovní strategie vedoucí k úspěšnému zvládnutí přípravy a tvorby diplomové práce v českém (resp. slovenském) jazyce.
Seminář je koncipován jako katalog metod a technik pro jednotlivé fáze psaní odborného textu, přičemž se zabývá jak tvůrčí, tak i technickou a organizační stránkou práce. Práce v semináři simuluje v několika lekcích základní etapy tvůrčího procesu počínaje plánováním odborného projektu přes hledání a zpřesňování tématu, vytváření osnovy až po fáze revize, optimalizace a prezentace textu. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- používat správné metody a techniky postupných fází tvorby odborného textu;
- naplánovat přiměřený badatelský projekt (magisterskou diplomovou práci);
- vytvořit pracovní definice termínů svého oboru bádání;
- poznat charakteristiky rozličných odborných žánrů;
- rozlišit funkce rozličných odborných žánrů a přiměřeně je užívat ve své textotvorné činnosti;
- tvořit komunikativní odborný text;
- navrhnout hypotézu, osnovu, anotaci odborné práce;
- správně citovat, parafrázovat, pracovat rešeršně s odbornou literaturou oboru;
- analyzovat, popisovat, interpretovat a vyhodnocovat výzkumný materiál svého bádání a formulovat přiměřené závěry v odborném stylu daného oboru. - Osnova
- Výběr cvičení a technik:
- hledání tématu,
- formulace zadání,
- formulace hypotézy,
- tvorba osnovy,
- plán práce a časová osa,
- přeformulování textu, argumentace,
- tvorba definice,
- krácení textu,
- metody oponentury a kritického hodnocení,
- metody kolektivní revize ad.,
- práce s primární literaturou,
- sběr a zpracování materiálu,
- práce se sekundární literaturou, parafráze, argumentace,
- zásady citace v odborném textu,
- využití výtvarných technik pro odborné psaní.
- Literatura
- povinná literatura
- FIŠER, Zbyněk a Jitka CHOLASTOVÁ. Tvorba odborného textu a techniky tvůrčího psaní na vysoké škole. In Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, s. 65-75. ISBN 978-80-210-4396-1. info
- ČMEJRKOVÁ, Světla, František DANEŠ a Jindra SVĚTLÁ. Jak napsat odborný text. Vydání první. Praha: Leda, 1999, 255 stran. ISBN 8085927691. info
- doporučená literatura
- Náhradní obsah: Eliášová, Viera a kol. Na stope slovám. Príručka tvorivého písania pe učiteľov slovenského jazyka a literatúry. Bratislava: ŠPÚ; British Council Slovakia, 2007. ISBN 978-80-89225-35-4.
- FRANK, Andrea, Stefanie HAACKE a Swantje LAHM. Schlüsselkompetenzen : Schreiben in Studium und Beruf. 2., aktualisierte und erweit. Stuttgart: J.B. Metzler, 2013, xi, 218. ISBN 9783476024770. info
- Portfolio macht Schule : Unterrichts- und Schulentwicklung mit Portfolio. Edited by Gerd Bräuer - Martin Keller - Felix Winter. 1. Aufl. [Stuttgart]: Klett, 2012, 200 s. ISBN 9783780010971. info
- HORÁČEK, Radek, Zbyněk FIŠER a Vladimír HAVLÍK. Slovem, akcí, obrazem - příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 208 s. SPISY PEDAGOGICKÉ FAKULTY MU sv. 146. ISBN 978-80-210-5389-2. info
- Schreibarrangements für Schule, Hochschule, Beruf. Edited by Gerd Bräuer - Kirsten Schindler. Freiburg im Breisgau: Fillibach, 2011, 305 s. ISBN 9783931240677. info
- Resources for teaching creative writing. Edited by Johnnie Young. New York: Continuum, 2009, xi, 139 p. ISBN 9780826443540. info
- MEŠKO, Dušan, Dušan KATUŠČÁK a Ján FINDRA. Akademická příručka. České, upr. vyd. Martin: Osveta, 2006, 481 s. ISBN 8080632197. info
- FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní pro dospělé v teorii a praxi. 1. vyd. Brno: Vzdělávací a poradenské centrum Masarykovy univerzity, 2005, 32 s. Univerzita třetího věku. info
- ČECHOVÁ, Marie, Jan CHLOUPEK, Marie KRČMOVÁ a Eva MINÁŘOVÁ. Současná česká stylistika. Vydání první. Praha: ISV nakladatelství, 2003, 342 stran. ISBN 8086642003. info
- ECO, Umberto a Ivan SEIDL. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997, 271 s. ISBN 80-7198-173-7. info
- Výukové metody
- seminář, skupinová práce
- Metody hodnocení
- Požadavky k zápočtu:
Portfolio obsahuje autorský soubor textů vytvořených v rámci semináře, aktivní účast v kursu.
Termín odevzdánído konce semestru v elektronické podobě. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět bude otevřen a vyučován při minimálním počtu 6 zapsaných studujících.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/LMKB_a102