FF:PBB118 Ped. komunikace - Informace o předmětu
PBB118 Pedagogická komunikace
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jakub Vlček (přednášející) - Garance
- prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-SOPP_)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty s tématem pedagogické komunikace. První část se zaměřuje na obecné teorie mezilidské komunikace, zatímco druhá část se soustředí na komunikaci mezi učitelem a žáky ve třídě. Kurz klade důraz na propojení komunikace, myšlení a učení, přičemž komunikace je vnímána jako klíčový nástroj ovlivňující žákovské myšlení a vzdělávání. Zohledňuje také vztahové aspekty komunikace v rámci třídního prostředí. Studenti během kurzu analyzují reálné záznamy výukové komunikace, které ilustrují různé komunikační jevy. Pracují individuálně i ve skupinách, přičemž splní jeden individuální a tři skupinové úkoly. Každá skupina si vybere výzkumnou otázku, na jejímž základě vypracuje projekt simulující pozorování vybraného komunikačního fenoménu během virtuálních hospitací. Výstupem kurzu je vypracování krátké výzkumné zprávy z tohoto pozorování a její obhajoba na závěrečném semináři na konci semestru.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu budou studenti schopni: (1) Rozebrat vyučovací hodinu a posoudit kvalitu komunikace mezi učitelem a žáky s použitím odborné terminologie, relevantních konceptů a teorií; (2) Rozumět vztahu mezi komunikací, myšlením a učením; (3) Popsat strukturu běžné výukové komunikace, tak jak je identifikována v aktuálních výzkumech; (4) Vyložit teoretický koncept dialogického vyučování a výzkumy mapující jeho zavádění a efekty; (5) Rozumět vztahové dynamice školní třídy, především mocenským vztahům mezi učitelem a žáky; (6) Rozumět tomu, jak se provádí výzkum pedagogické komunikace; (7) Navrhnout a vyhodnotit jednoduchou sondu založenou na pozorování videozáznamů výuky.
- Osnova
- 1. Uvedení do kurzu. Základní terminologie, sociální komunikace, pedagogická komunikace.
- 2. Komunikační situace ve školní třídě.
- 3. Učitelské otázky.
- 4. Žákovské promluvy a zpětná vazba a evaluace ve výukové komunikaci.
- 5. Žákovské participační vzorce.
- 6. Interakční styl učitele.
- 7. Dialogické vyučování.
- 8. Výzkum pedagogické komunikace.
- 9. Komunikace a učení.
- 10. Prezentace semestrálních úkolů.
- Literatura
- povinná literatura
- ŠEĎOVÁ, Klára, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK, Martin MAJCÍK a Jana NAVRÁTILOVÁ. Výuková komunikace. Brno: Muni press, 2019, 175 s. 1. ISBN 978-80-210-9529-8. info
- doporučená literatura
- ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. info
- ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Jak se učitelé učí. Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 325 s. ISBN 978-80-210-8462-9. info
- ŠEĎOVÁ, Klára, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Roman ŠVAŘÍČEK a Martin SEDLÁČEK. Getting Dialogic Teaching into Classrooms. Making Change Possible. Heidelberg: Springer, 2020, 184 s. Understanding Teaching-Learning Practice. ISBN 978-981-15-9242-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1007/978-981-15-9243-0. SPRINGER info
- DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace : 6. vydání. Translated by Jiří Rezek. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 502 s. ISBN 9788024720180. info
- Výukové metody
- Přednáška, seminář, diskuse se studenty, skupinová práce, analýza transkriptů výukové komunikace, studium literatury
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné absolvování předmětu je nutné splnit následující podmínky: 1. účast na seminářích (možnost dvakrát chybět); 2. vypracování 1 individuálního a 3 skupinových úkolů; 3. odevzdání skupinové výzkumné zprávy a 4. její obhajoba na poslední lekci.
- Informace učitele
- Všechny základní informace o průběhu kurzu jsou k dispozici v prostředí ELF, do něhož mají studenti přístup. Základní informace obsahují sylabus kurzu, podmínky pro ukončení, materiály k jednotlivým tématům, zadání úkolů, požadavky na jejich zpracování. Studenti jsou povinni se s těmito podmínkami seznámit.
- Studijní opora
- https://elf.phil.muni.cz/24-25/course/view.php?id=734
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/PBB118