PGBICT06 Online výuková prostředí

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Něničková (cvičící)
Garance
Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 16:00–17:40 B2.33, kromě Po 21. 4. až Ne 27. 4.
Předpoklady
PGBICT02 Úvod do ICT
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 16/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Online výuková prostředí si klade za cíl seznámit studenty s nejrůznějšími řešeními VLE (Virtual Learning Environment), zvláště pak se zaměřením na systémy typu LMS (Learning Management System). Studenti budou seznámeni se specifiky, výhodami i úskalími různých online výukových prostředí a získají podrobný přehled v dostupných nástrojích a funkčních prvcích tvořících systémy typu LMS. Zároveň se studenti naučí se systémem typu LMS pracovat a budou v něm umět vytvořit kurz a jeho jednotlivé komponenty, provést nastavení adekvátní požadavkům a takovýto kurz spravovat. Studenti se seznámí primárně s LMS Moodle, který je dostatečně robustní, a tedy skýtá mnoho možností nastavení, jež jsou v obdobné podobě dostupné i v jiných systémech tohoto typu. Zároveň je LMS Moodle jedním z celosvětově nejrozšířenějších prostředí pro online výuku. V rámci předmětu budou pak studenti vedeni zejména k tomu, aby na základě získaných znalostí a dovedností byli schopni doporučit klientovi nejvhodnější řešení, toto řešení mu prezentovat a obhájit.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a shrnout důležité rysy vybraných online výukových prostředí a systémů typu LMS;
- porovnat a vyzdvihnout rozdíly mezi vybranými online výukovými prostředími a LMS;
- vytvořit a spravovat online kurz v LMS Moodle;
- nastavit kurz v LMS Moodle a jednotlivé komponenty dle potřeb;
- analyzovat situaci klienta tak, aby mohl provést informované rozhodnutí;
- navrhnout klientovi vhodné LMS a svůj návrh před ním obhájit;
Osnova
  • 1. Online výuková prostředí a LMS
  • 2. Správa kurzu v LMS Moodle
  • 3. Základní typy nástrojů v LMS Moodle
  • 4. Pokročilé typy nástrojů v LMS Moodle
  • 5. Systémy pro tvorbu a správu MOOC (Open edX)
  • 6. Cloudová výuková prostředí a LMS
  • 7. Inteligentní tutorské systémy a adaptivní výukové systémy
  • 8. Zkušenosti se správou kurzů v LMS expertů z praxe
  • 9. Jak zvolit správné LMS – kritéria výběru
  • 10. Jak zvolit správné LMS – modelové situace
Literatura
  • MANĚNA, Václav a kol. Moderně s Moodlem: Jak využít e-learning ve svůj prospěch?. Praha: CZ.NIC, 2016, 294 s. ISBN 978-80-905802-7-5.
  • DRLÍK, Martin. Moodle : kompletní průvodce tvorbou a správou elektronických kurzů. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 344 s. ISBN 9788025137598. info
  • Smart learning environments. Edited by Maiga Chang - Yanyun Li. Berlin: Springer, 2015, xii, 219. ISBN 9783662444467. info
  • DANIELA, Linda a Arta RUDOLFA. Learning Platforms: How to Make the Right Choice. In: Didactics of Smart Pedagogy: Smart Pedagogy for Technology Enhanced Learning. Springer, 2018, s. 191–213. ISBN 3030015513.
Výukové metody
Přednáška, e-learning, skupinová práce, domácí úkoly, prezentace profesionálů z praxe, ústní prezentace před publikem, seminář
Metody hodnocení
Průběžné domácí úkoly budou tvořit 30 % výsledné známky. Na výsledné známce se bude dále podílet z 60 % ústní prezentace a obhajoba řešení dvou závěrečných individuálních zadání – návrh vhodného online vzdělávacího prostředí klientovi (30 %) a správné nastavení kurzu a vybraných komponent v kurzu (30 %). Zpracování závěrečné zprávy bude tvořit 10 %. Povinně bude třeba splnit každou tuto součást hodnocení alespoň na 50 %, tedy nebude možné některou z těchto součástí zcela vynechat. K úspěšnému zvládnutí předmětu je třeba dosáhnout alespoň 70 % z celkového hodnocení.
Navazující předměty
Informace učitele
https://elf.phil.muni.cz/
Všechny potřebné informace o průběhu kurzu jsou publikovány v online kurzu v prostředí ELF, do něhož mají studenti kdykoliv přístup. Studenti jsou povinni se s těmito informacemi seznámit.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2026.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/PGBICT06