FF:PSBB067 Sebezkušenost s koučinkem - Informace o předmětu
PSBB067 Sebezkušenost s koučinkem
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučováno synchronně online - Vyučující
- Ing. Veronika Káchová (přednášející), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce)
Ing. Bc. et Bc. Helena Konečná (přednášející), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Monika Máchová (přednášející), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce) - Garance
- Ing. Bc. et Bc. Helena Konečná
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Předpoklady
- SOUHLAS
Předmět je koncipován jako praktická sebezkušenost s koučinkem v roli klienta. Podmínkou úspěšného absolvování předmětu je 100% účast, aktivní přístup a zapojení. Prosím zamyslete se nyní a zašlete nám (spolu se žádostí o výjimku, nejpozději týden před oficiálním začátkem semestru) stručné odpovědi na následující otázky:
1. Jak byste v jedné větě shrnul/a téma, ve kterém se jako klient v rámci koučování chcete posunout?
2. Jaká je Vaše skutečná motivace pro koučování - jako klienta?
3. Čemu se chcete v rámci koučování jako klient vyhnout?
4. Podle čeho poznáte, že jsou koučovací sezení pro Vás užitečná?
5. Co dalšího chcete nyní s námi sdílet, na co se chcete zeptat?
6. Jakou máte dosavadní zkušenost s koučováním?
7. Zúčastníte se úvodního skupinového setkání? (středa 17-19h v prvním týdnu semestru podle oficiálního harmonogramu FF) Pokud ne, uveďte důvod
Kritéria výběru studentů do předmětu: 1. skutečný zájem a motivace pro předmět - odpovědi na otázky relevantní vzhledem k cílům, výstupům a osnově předmětu, 2. pořadí přijetí odpovědí
Žádost o výjimku bude vyřízena nejpozději v týdnu před prvním setkáním.
Při větším zájmu a splnění podmínek je možné přijmout více studentů. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 7 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/7, pouze zareg.: 0/7 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, B-PSYCH_)
- Cíle předmětu
- Předmět má dva základní cíle.
Prvním z nich je praktické seznámení se s metodou koučování skrze vlastní klientskou zkušenost. Z toho důvodu by tématem pro koučování mělo být něco skutečného, v čem se reálně chce student posunout a co student může skutečně ovlivnit. Může to být osobní téma, může se týkat školy, studia, vztahů, komunikace, vašich cílů, dokončení nějaké práce, nějakého rozhodnutí, vašeho dalšího směřování apod.
Z reflexe vlastní zkušenosti individuální i ve skupině vyplývá druhý cíl předmětu, a to uvědomění si principů a přístupů, které student může a chce přenést do své budoucí práce s klienty.
Vzhledem k cílům předmětu a jeho praktickému individuálnímu zaměření je počet studentů omezen kapacitou dostupných koučů. - Výstupy z učení
- Absolvování předmětu studentovi přinese:
- seznámení se základními principy koučování a koučovacím přístupem prostřednictvím vlastní zkušenosti;
- posunutí se ve vlastním tématu pomocí individuálního koučování;
- reflexi procesu a přínosů koučování – samostatně a ve skupině dalších studentů, kteří budou mít podobnou zkušenost;
- uvědomění pro budoucí práci s lidmi z klientského zážitku a jeho reflexe. - Osnova
- 1. Úvod do předmětu - skupinové setkání (organizace předmětu, dotazy, vyladění očekávání, seznámení se s kouči a informace k výběru kouče) - 2h - online, středa od 17h v prvním týdnu semestru podle oficiálního harmonogramu (může být upraveno, pokud zjistíme výrazné překryvy s Vašimi dalšími předměty u většiny studentů). Pro úspěšné absolvování předmětu je nutná účast na tomto setkání. Pozvánka na první online setkání Vám bude zaslána s dostatečným předstihem po zápisu všech přijatých studentů.
- 2.-6. Individuální koučink s jedním Vámi vybraným koučem. Termíny a podmínky individuálního koučování si domlouváte podle Vašich časových možností přímo s koučem v rozmezí cca 1h za 14 dní. - 5h online, únor - květen
- Samostatná práce – průběžné písemné reflexe koučování (pro Vaše účely), vstupní a výstupní reflexivní dotazník, závěrečná reflexe (k odevzdání) - 3h - únor - květen
- 7. Závěrečné zhodnocení a skupinová reflexe (společné reflexe individuální práce, přenos do dalšího studia, života, práce s klienty) - 2h online - květen - středa od 17h v posledním týdnu semestru
- Literatura
- povinná literatura
- Koučinkem k dosažení úspěchu. Edited by Jack Canfield. 1. elektronické vydání. Edice Knihy Omega, 2017, 1 online. ISBN 9788073907259. URL info
- doporučená literatura
- DWECK, Carol S. Nastavení mysli : nová psychologie úspěchu aneb naučte se využít svůj potenciál. Translated by Jan Melvil - Kateřina Ešnerová. Vydání druhé, aktualizova. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2017, 320 stran. ISBN 9788075550323. URL info
- BAHBOUH, Radvan. Pohádka o ztracené krajině : psychologie sebekoučování. V. vydání. Brandýs n.L.: Dar Ibn Rushd, 2015, 115 stran. ISBN 9788088099031. info
- CRKALOVÁ, Anna a Norbert RIETHOF. Průvodce světem koučování a osobnostní typologie : inspirace pro praxi. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2012, 336 s. ISBN 9788072612529. info
- Výukové metody
- individuální koučování, individuální práce (průběžné písemné reflexe koučování pro vlastní potřebu, závěrečná písemná reflexe pro sdílení s ostatními, vstupní a výstupní dotazník), sdílení a reflexe koučování ve skupině
- Metody hodnocení
- Podmínkou udělení kolokvia je 100% účast na skupinových i individuálních setkáních a odevzdání závěrečné písemné reflexe, ve které student vyhodnotí naplnění cílů předmětu, a to na základě porovnání: vstupního a výstupního dotazníku; původního očekávání od koučování, průběhu koučovacích sezení a posunu v daném tématu; sdílení zkušeností s ostatními studenty, kteří prošli podobnou zkušeností a toho, co podle něj v rámci koučování fungovalo nejlépe a chce si tak přenést do své budoucí práce s klienty, případně čemu se naopak vyvarovat
- Informace učitele
- Veronika Káchová
Vystudovala jsem Ekonomiku a Management na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích. Po studiu jsem začala pracovat jako Business Controller v nadnárodní IT firmě, kde jsem dostala příležitost vést menší tým, což mě přivedlo ke koučování. Koučinku se aktivně věnuji od roku 2019. Jako kouč se snažím klienty inspirovat k tomu, aby šli za svými sny, nevzdávali se, a podporovat je na jejich cestě. Monika Máchová, Kouč ACC
Podporuji jednotlivce v jejich cestě směrem k pracovní a životní spokojenosti. Pomáhám lidem v oblastech nalezení vnitřní motivace, překonání bariér a hledání cest pro využití jejich potenciálu. Při koučinku uplatňuji schopnost naslouchat, empatii, pozitivní podporu a víru v lidi a jejich potenciál. Vycházím z dosavadní praxe, kde hlavním pojítkem byla vždy práce s lidmi (personalistika, nábor, poradenství a koučink). Jsem členem mezinárodní asociace koučů ICF. Další informace o mně na www.monikamachova.cz Helena Konečná, akreditovaný kouč EMCC
Přes dlouholetou praxi ve výrobní sféře i ve službách jsem se postupně od konzultování a vedení specifických tréninků a vedení projektů na zlepšování procesů dostala až ke studiu psychologie a koučování, které mi dává největší smysl, jelikož není omezeno žádnými nástroji a vede k objevení a naplnění toho, co skutečně potřebujete.
Stále mě překvapuje a baví objevovat sílu zaměření pozornosti v kombinaci s vlastní vůlí a vnímáním jiné osoby pro důležitá uvědomění a osobní posun, které se v rámci koučinku děje, a ze kterého mám radost já i koučovaný. Poskytuji prostor a vedu Vás k vlastnímu pojmenovávání a uvědomování situace a jejích souvislostí. Nalezení Vašich odpovědí Vás posune k většímu uvědomění vlastních kompetencí, posílí či ukotví Vás ve správné cestě ke svému cíli a ve Vašich dalších krocích, které skutečně a rádi uděláte. Více na: https://www.linkedin.com/in/ing-helena-konecna/ e-mailové adresy: veronika.kachova@email.cz, moni.machova@seznam.cz, helena.konecna@scacp.cz - Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/PSBB067