UEV_09 Didaktika estetické výchovy II.

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Kateřina Radoš Minaříková (přednášející)
prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Předpoklady
Úspěšné absolvování Didaktiky estetické výchovy I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je tvorba, realizace a evaluace ukázkových hodin estetické výuky s ohledem na možná pojetí kurikula a aktuální tendence ve vzdělávání v estetickovýchovné oblasti. Po absolvování kurzu budou studenti schopni: 1.)volit téma estetickovýchovné vzdělávací jednotky vzhledem k potřebám a možnostem cílové skupiny 2.)plánovat po stránce časové, didaktické i organizační estetickovýchovnou vzdělávací jednotku 3.)pracovat poučeně s cíli vzdělávací jednotky při plánování, realizaci i evaluaci 4.)volit v široké škále metod a technik ty nejadekvátnější vzhledem k cíli a cílové skupině 5.)realizovat estetickovýchovnou vzdělávací jednotku 6.)reflektovat a konstruktivně hodnotit svoji didaktickou práci i práci svých kolegů
Výstupy z učení
Student bude po absolvování kurzu schopen:
1.) orientovat se v různých pojetích a východiscích estetické výchovy
2.) poučeně přemýšlet a diskutovat o cílech, obsazích, metodách, formách a hodnocení na poli estetické výchovy
3.) zaujmout poučený postoj k aktuálním otázkám estetické výchovy a výuce estetické výchovy v praxi
4.) informovat o formách realizace estetické výchovy v české republice (RVP, ZUŠ, volnočasová zařízení, DVPP, galerijní a muzejní aktivity...)
5.) rozlišovat mezi estetickovýchovnými aktivitami a jiným výchovným (popřípadě terapeutickým) působením
6.) aplikovat teoretické poznatky a informace získané v rámci výuky v konkrétních výchovně-vzdělávacích situacích
Osnova
  • Postup při přípravě, realizaci a evaluaci vzdělávací jednotky Didaktická transformace tématu, volba adekvátních metod a pedagogických cílů Realizace a evaluace ukázkové lekce studenty (téma: cesta k estetické kategorii, pojmu) Realizace a evaluace ukázkové lekce studenty (téma: cesta k autorovi) Realizace a evaluace ukázkové lekce studenty (téma: cesta k uměleckému dílu a poučené recepci) Realizace a evaluace ukázkové lekce studenty (téma: cesta k epoše, směru, skupině) Realizace a evaluace ukázkové lekce studenty (téma: cesta k materiálu a vlastní umělecké tvorbě) Realizace a evaluace ukázkové lekce studenty (téma: cesta k synkrezi estetického vnímání)
Literatura
  • BERAN, Vít. Učím s radostí :zkušenosti, lekce, projekty. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 2003, 237 s. ISBN 80-86106-09-8. info
  • BLAŽKE, Jaroslav. Kouzelné zrcadlo literatury. Vyd. 1. V Brně: Atlantis, 1998, 254 s. ISBN 8071081612. info
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. 1. vyd. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury., 2002, 164 s. ISBN 80-85931-99-0. info
  • HORÁČEK, Radek a Jan ZÁLEŠÁK. Aktuální otázka zprostředkování umění. Teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 190 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, s. ISBN 978-80-210-4371-8. info
  • CHLUP, Otokar a Antonín SYCHRA. O estetické výchově. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1956, 76 s. URL info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
  • SPOUSTA, Vladimír. Umění jako prostředek výchovy ve volném čase. Kapitola 3. In Spousta, Vladimír, et al. Metody a formy výchovy ve volném čase. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1995, s. 26-37. ISBN 80-210-1275-7. info
  • ZHOŘ, Igor a Jaromír UŽDIL. Výtvarné umění ve výchově mládeže. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1964. info
  • VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 352 s. ISBN 9788024718651. URL info
  • ZHOŘ, Igor. Výtvarná výchova v projektech. 2. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 1997, 87 s. ISBN 80-85808-49-8. info
Výukové metody
teoretická příprava, prezentace studentských projektů a jejich skupinová reflexe
Metody hodnocení
odevzdání kompletního realizačního plánu vyučovací jednotky a jeho realizace v dohodnutém termínu
Informace učitele
Výuka probíhá, jak je uvedeno v rozvrhu v ISu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.