FF:UEV_09 Didaktika estetické výchovy II - Informace o předmětu
UEV_09 Didaktika estetické výchovy II.
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 6 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Kateřina Radoš Minaříková (přednášející)
prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Předpoklady
- Úspěšné absolvování Didaktiky estetické výchovy I.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství estetické výchovy pro střední školy (program FF, N-EVU_) (4)
- Učitelství estetické výchovy pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je tvorba, realizace a evaluace ukázkových hodin estetické výuky s ohledem na možná pojetí kurikula a aktuální tendence ve vzdělávání v estetickovýchovné oblasti. Po absolvování kurzu budou studenti schopni: 1.)volit téma estetickovýchovné vzdělávací jednotky vzhledem k potřebám a možnostem cílové skupiny 2.)plánovat po stránce časové, didaktické i organizační estetickovýchovnou vzdělávací jednotku 3.)pracovat poučeně s cíli vzdělávací jednotky při plánování, realizaci i evaluaci 4.)volit v široké škále metod a technik ty nejadekvátnější vzhledem k cíli a cílové skupině 5.)realizovat estetickovýchovnou vzdělávací jednotku 6.)reflektovat a konstruktivně hodnotit svoji didaktickou práci i práci svých kolegů
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování kurzu schopen:
1.) orientovat se v různých pojetích a východiscích estetické výchovy
2.) poučeně přemýšlet a diskutovat o cílech, obsazích, metodách, formách a hodnocení na poli estetické výchovy
3.) zaujmout poučený postoj k aktuálním otázkám estetické výchovy a výuce estetické výchovy v praxi
4.) informovat o formách realizace estetické výchovy v české republice (RVP, ZUŠ, volnočasová zařízení, DVPP, galerijní a muzejní aktivity...)
5.) rozlišovat mezi estetickovýchovnými aktivitami a jiným výchovným (popřípadě terapeutickým) působením
6.) aplikovat teoretické poznatky a informace získané v rámci výuky v konkrétních výchovně-vzdělávacích situacích - Osnova
- Postup při přípravě, realizaci a evaluaci vzdělávací jednotky Didaktická transformace tématu, volba adekvátních metod a pedagogických cílů Realizace a evaluace ukázkové lekce studenty (téma: cesta k estetické kategorii, pojmu) Realizace a evaluace ukázkové lekce studenty (téma: cesta k autorovi) Realizace a evaluace ukázkové lekce studenty (téma: cesta k uměleckému dílu a poučené recepci) Realizace a evaluace ukázkové lekce studenty (téma: cesta k epoše, směru, skupině) Realizace a evaluace ukázkové lekce studenty (téma: cesta k materiálu a vlastní umělecké tvorbě) Realizace a evaluace ukázkové lekce studenty (téma: cesta k synkrezi estetického vnímání)
- Literatura
- BERAN, Vít. Učím s radostí :zkušenosti, lekce, projekty. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 2003, 237 s. ISBN 80-86106-09-8. info
- BLAŽKE, Jaroslav. Kouzelné zrcadlo literatury. Vyd. 1. V Brně: Atlantis, 1998, 254 s. ISBN 8071081612. info
- FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. 1. vyd. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury., 2002, 164 s. ISBN 80-85931-99-0. info
- HORÁČEK, Radek a Jan ZÁLEŠÁK. Aktuální otázka zprostředkování umění. Teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 190 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, s. ISBN 978-80-210-4371-8. info
- CHLUP, Otokar a Antonín SYCHRA. O estetické výchově. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1956, 76 s. URL info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
- SPOUSTA, Vladimír. Umění jako prostředek výchovy ve volném čase. Kapitola 3. In Spousta, Vladimír, et al. Metody a formy výchovy ve volném čase. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1995, s. 26-37. ISBN 80-210-1275-7. info
- ZHOŘ, Igor a Jaromír UŽDIL. Výtvarné umění ve výchově mládeže. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1964. info
- VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 352 s. ISBN 9788024718651. URL info
- ZHOŘ, Igor. Výtvarná výchova v projektech. 2. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 1997, 87 s. ISBN 80-85808-49-8. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, prezentace studentských projektů a jejich skupinová reflexe
- Metody hodnocení
- odevzdání kompletního realizačního plánu vyučovací jednotky a jeho realizace v dohodnutém termínu
- Informace učitele
- Výuka probíhá, jak je uvedeno v rozvrhu v ISu.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/UEV_09