FF:UEV_09 Didaktika EV II. - Informace o předmětu
UEV_09 Didaktika estetické výchovy II.
Filozofická fakultajaro 2011
- Rozsah
- 1/1. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Jan Špaček
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková - Rozvrh
- každou sudou středu 15:50–19:05 128A
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství estetické výchovy pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je nahlédnutí do historických proměn umění v jeho výchovném užití, sledování těchto proměn v rámci potřeb dobových myšlenkových struktur, odhalení výchovné tendence v umění určité epochy spolu s pochopením důvodů, které epochu k takovému pragmatizování umění vedou. Další otázka pak směřuje k dnešnímu výchovnému využití dobových výchovně-uměleckýh snah, k pozici estetické a umělecké výchovy v dnešním školství a vzdělávání volným časem. Student se v předmětu seznámí s aktuálními a staršími osnovami estetické výchovy a vypracuje 1. projekt osnov pro určitý typ vzdělávací instituce a 2. konkrétní ukázku hodiny pro osnovu předmětu jím vyprojektovaného typu.
- Osnova
- 1. Estetická versus umělecká výchova a získané schopnosti, dovednosti, znalosti 2. Smyslové vnímání a synesteze jako estetický fenomén, využití v estetické výchově, ideánst propojenost jednotlivých uměleckých oborů pro výchovné účely, Gesamtkuntwerk jako zesílení působnosti umění a výchovných cílů versus omezenost tradičních estetických výchov typu "hudební", "výtvarná" 3. Osnovy současných "esteticko-výchovných" předmětů, projekt osnovy estetické výchovy pro konkrétní typy škol a ideální kombinace zastoupenosti jednotlivých uměleckých oborů
- Literatura
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
- SPOUSTA, Vladimír. Je možno tolerovat výchovnou impotenci soudobého extravagantního umění? In XV. vědecké kolokvium o řízení osvojovacího procesu - soudobé problémy výchovy a vědy. Sborník příspěvků II. 1. vyd. Vyškov: Vysoká vojenská škola pozemního vojska Vyškov,, 1997, s. 235-244. info
- SPOUSTA, Vladimír. Krása, umění a výchova. 1. vyd. 1995, 1. dotisk 1996. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1995, 130 s. Spisy Pedagogické fak. Masarykovy univ., sv. 62. ISBN 80-210-1196-3. info
- SPOUSTA, Vladimír. Umění jako prostředek výchovy ve volném čase. Kapitola 3. In Spousta, Vladimír, et al. Metody a formy výchovy ve volném čase. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1995, s. 26-37. ISBN 80-210-1275-7. info
- SPOUSTA, Vladimír. Literárně hudební vztahy v pedagogické praxi. Brno: Krajský pedagogický ústav v Brně, 1968, 44 s. info
- Výchova uměním. Edited by Herbert Edward Read - Jaromír Uždil, Translated by Jan Caha. 1. vyd. Praha: Odeon, 1967, 421 s. URL info
- ZHOŘ, Igor a Jaromír UŽDIL. Výtvarné umění ve výchově mládeže. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1964. info
- CHLUP, Otokar a Antonín SYCHRA. O estetické výchově. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1956, 76 s. URL info
- Výukové metody
- teoretická příprava, prezentace studentských projektů a jejich skupinová reflexe
- Metody hodnocení
- Výstupem předmětu je zpracování samostatného projektu - 1.) využití umění pro estetickou výchovu, využití umění ve vzdělávání vůbec a 2.) konkrétní výstup studenta - plán hodiny v rámci osnovy esteticko-výchovného projektu z prvního semestru - cíle a předmět hodiny, propojenost uměleckých oborů, vztahy mezi nimi a didaktizace\ěchto vztahů, metody a pomůcky...
- Informace učitele
- Výuka probíhá, jak je uvedeno v rozvrhu v ISu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2011/UEV_09