SPEDM104 Škola jako komunita

Filozofická fakulta
jaro 2026
Rozsah
1/1. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
prof. PhDr. Milan Pol, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu Škola jako komunita je seznámit studenty s hlavními teoriemi, odbornými diskurzy a také praktickými aplikacemi, které se vztahují ke komunitním souvislostem působení školy. Studenti se postupně seznámí s hlavními teoretickými koncepty zaměřenými na komunitní souvislosti působení školy, a také s výzkumy realizovanými v dané oblasti. Získají dále přehled o typických formách školy jako komunity i působení školy v širší komunitě. Součástí výuky budou příklady konkrétních iniciativ u nás i v zahraničí.
Výstupy z učení
Studenti budou po absolvování předmětu Škola jako komunita schopen vymezit hlavní rysy komunit, charakterizovat hlavní témata/výsledky odborných diskurzů a výzkumů, které se k věc váží. Budou také schopni identifikovat a popsat komunitní rysy škol a budou znát významné školně-komunitní iniciativy u nás a v zahraničí.
Osnova
  • Vymezení základních pojmů - komunita, komunitní vzdělávání, komunitní školy, škola v komunitě (obci). Hlavní rysy školy jako komunity. Hlavní rysy komunitního vzdělávání. Typologie vztahů škola - komunita. Škola jako centrum komunity. Významné školně-komunitní iniciativy české a zahraniční.
Literatura
    povinná literatura
  • HARTL, Pavel. Komunita občanská a komunita terapeutická. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997, 221 s. ISBN 80-85850-45-1. info
  • LORENZOVÁ, Jitka. Kontexty vzdělávání v postmoderní situaci. Vydání první. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016, 335 stran. ISBN 9788073086503. info
    doporučená literatura
  • Vik, V. (2007) Jak zavést komunitní vzdělávání do školy. Nová škola.
  • Cleveland, B. et al. (eds.) (2023) Schools as Community Hubs. Building ´More than a Schoolˇ. Springer.
Výukové metody
Přednáška a seminář – výklad, diskuze s oporou o studium odborné literatury a za účasti představitelů školně-komunitních iniciativ. Pro absolvování předmětu je počítáno se zátěží 125 hodin (5 ECTS kreditů): 30 hodin – účast na výuce 50 hodin – studium odborné literatury a dalších zdrojů 10 hodin – příprava prezentace na seminář 35 hodin – příprava na písemný test
Metody hodnocení
K ukončení předmětu je vyžadována: (1) účast na výuce minimálně 75 %; (2) systematická příprava dle pokynů zadaných vyučujícím a aktivní zapojení v semináři; (3) vypracování prezentace vybraného školně-komunitní iniciativy a její prezentace (více informací bude sděleno vyučujícím ve výuce); (4) úspěšné absolvování písemného testu zaměřeného na ověření znalostí vycházejících ze sylabu předmětu.
Informace učitele
Předmět bude mít e-learnigové studijní zdroje (elf).
Studijní opora
https://elf.phil.muni.cz/24-25/course/view.php?id=643
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2026/SPEDM104