FF:SPEDM104 Škola jako komunita - Informace o předmětu
SPEDM104 Škola jako komunita
Filozofická fakultajaro 2026
- Rozsah
- 1/1. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, N-SOPP_)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu Škola jako komunita je seznámit studenty s hlavními teoriemi, odbornými diskurzy a také praktickými aplikacemi, které se vztahují ke komunitním souvislostem působení školy. Studenti se postupně seznámí s hlavními teoretickými koncepty zaměřenými na komunitní souvislosti působení školy, a také s výzkumy realizovanými v dané oblasti. Získají dále přehled o typických formách školy jako komunity i působení školy v širší komunitě. Součástí výuky budou příklady konkrétních iniciativ u nás i v zahraničí.
- Výstupy z učení
- Studenti budou po absolvování předmětu Škola jako komunita schopen vymezit hlavní rysy komunit, charakterizovat hlavní témata/výsledky odborných diskurzů a výzkumů, které se k věc váží. Budou také schopni identifikovat a popsat komunitní rysy škol a budou znát významné školně-komunitní iniciativy u nás a v zahraničí.
- Osnova
- Vymezení základních pojmů - komunita, komunitní vzdělávání, komunitní školy, škola v komunitě (obci). Hlavní rysy školy jako komunity. Hlavní rysy komunitního vzdělávání. Typologie vztahů škola - komunita. Škola jako centrum komunity. Významné školně-komunitní iniciativy české a zahraniční.
- Literatura
- povinná literatura
- HARTL, Pavel. Komunita občanská a komunita terapeutická. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997, 221 s. ISBN 80-85850-45-1. info
- LORENZOVÁ, Jitka. Kontexty vzdělávání v postmoderní situaci. Vydání první. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016, 335 stran. ISBN 9788073086503. info
- doporučená literatura
- Vik, V. (2007) Jak zavést komunitní vzdělávání do školy. Nová škola.
- Cleveland, B. et al. (eds.) (2023) Schools as Community Hubs. Building ´More than a Schoolˇ. Springer.
- Výukové metody
- Přednáška a seminář – výklad, diskuze s oporou o studium odborné literatury a za účasti představitelů školně-komunitních iniciativ. Pro absolvování předmětu je počítáno se zátěží 125 hodin (5 ECTS kreditů): 30 hodin – účast na výuce 50 hodin – studium odborné literatury a dalších zdrojů 10 hodin – příprava prezentace na seminář 35 hodin – příprava na písemný test
- Metody hodnocení
- K ukončení předmětu je vyžadována: (1) účast na výuce minimálně 75 %; (2) systematická příprava dle pokynů zadaných vyučujícím a aktivní zapojení v semináři; (3) vypracování prezentace vybraného školně-komunitní iniciativy a její prezentace (více informací bude sděleno vyučujícím ve výuce); (4) úspěšné absolvování písemného testu zaměřeného na ověření znalostí vycházejících ze sylabu předmětu.
- Informace učitele
- Předmět bude mít e-learnigové studijní zdroje (elf).
- Studijní opora
- https://elf.phil.muni.cz/24-25/course/view.php?id=643
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2026/SPEDM104