PřF:MCZV03 Modern trends in teaching high - Course Information
MCZV03 Modern trends in teaching high-school mathematics
Faculty of ScienceSpring 2025
- Extent and Intensity
- 0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching - Teacher(s)
- RNDr. Jakub Novák (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. RNDr. Radan Kučera, DSc.
Department of Mathematics and Statistics – Departments – Faculty of Science
Supplier department: Department of Mathematics and Statistics – Departments – Faculty of Science - Timetable
- Mon 17. 2. to Sat 24. 5. Mon 18:00–19:50 M4,01024
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Teacher Training in Mathematics for the Second Stage of Primary and Secondary Schools (programme PřF, C-SPED)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět rozvíjí následující kompetence:
Připravit vyučovací hodinu s využitím zdrojů matematických úloh (1.2)
Prověřovat vědomosti žáků, vytvářet testy a písemné práce (4.1)
Využívat různé didaktické metody: e-learning, blended learning, projektová výuka, CLIL apod. (2.2)
Využívat různé informační zdroje včetně sociálních sítí (6.2)
Motivovat žáky a podporovat jejich zvídavost (2.3) - Learning outcomes (in Czech)
- Vyplývají z položky Cíle předmětu a na tom místě zmíněných klíčových kompetencí, viz https://msmt.gov.cz/vzdelavani/kompetencni-ramec-absolventa-ucitelstvi.
- Syllabus (in Czech)
- 1. (2 hod) Příprava na hodinu, zdroje matematických úloh.
2. (2 hod) Didaktická technika.
3. (2 hod) Prověřování vědomostí žáků, tvorba testu a písemné práce.
4. (2 hod) Práce s nadanými a žáky se specifickými nároky.
5. (2 hod) Obohacení výuky – projektové vyučování, e-learning a blended learning, gamifikace, CLIL.
6. (2 hod) Vizuální matematika – sociální síť jako místo pro inspiraci k výuce matematiky.
7. (2 hod) Hejného metoda výuky matematiky.
- 1. (2 hod) Příprava na hodinu, zdroje matematických úloh.
- Literature
- HEJNÝ, Milan and Pavel ŠALOM. Matematika / autoři: Milan Hejný, Pavel Šalom ; ilustrace: Lukáš Urbánek. Illustrated by Lukáš Urbánek. 1. vydání. Praha: H-mat, o.p.s., 2017, 80 stran. ISBN 9788090575684. info
- FUCHS, Eduard and Eva ZELENDOVÁ. Matematika v médiích. Využití slovních úloh při kooperativní výuce na základních a středních školách. 1st ed. Praha: Jednota českých matematiků a fyziků, 2015, 121 pp. ISBN 978-80-7015-145-7. info
- DRLÍK, Martin. Moodle : kompletní průvodce tvorbou a správou elektronických kurzů. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 344 s. ISBN 9788025137598. info
- AMBROSE, Susan A. How learning works : seven research-based principles for smart teaching. Edited by Richard E. Mayer. 1st ed. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2010, xxii, 301. ISBN 9780470484104. info
- WILLINGHAM, Daniel T. Why don't students like school? : a cognitive scientist answers questions about how the mind works and what it means for your classroom. 1st ed. San Francisco: Jossey-Bass, 2009, 180 s. ISBN 9780470279304. info
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/spring2025/MCZV03