MCZV03 Modern trends in teaching high-school mathematics

Faculty of Science
Spring 2025
Extent and Intensity
0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching
Teacher(s)
RNDr. Jakub Novák (lecturer)
Guaranteed by
prof. RNDr. Radan Kučera, DSc.
Department of Mathematics and Statistics – Departments – Faculty of Science
Supplier department: Department of Mathematics and Statistics – Departments – Faculty of Science
Timetable
Mon 17. 2. to Sat 24. 5. Mon 18:00–19:50 M4,01024
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět rozvíjí následující kompetence:
Připravit vyučovací hodinu s využitím zdrojů matematických úloh (1.2)
Prověřovat vědomosti žáků, vytvářet testy a písemné práce (4.1)
Využívat různé didaktické metody: e-learning, blended learning, projektová výuka, CLIL apod. (2.2)
Využívat různé informační zdroje včetně sociálních sítí (6.2)
Motivovat žáky a podporovat jejich zvídavost (2.3)
Learning outcomes (in Czech)
Vyplývají z položky Cíle předmětu a na tom místě zmíněných klíčových kompetencí, viz https://msmt.gov.cz/vzdelavani/kompetencni-ramec-absolventa-ucitelstvi.
Syllabus (in Czech)
  • 1. (2 hod) Příprava na hodinu, zdroje matematických úloh.
    2. (2 hod) Didaktická technika.
    3. (2 hod) Prověřování vědomostí žáků, tvorba testu a písemné práce.
    4. (2 hod) Práce s nadanými a žáky se specifickými nároky.
    5. (2 hod) Obohacení výuky – projektové vyučování, e-learning a blended learning, gamifikace, CLIL.
    6. (2 hod) Vizuální matematika – sociální síť jako místo pro inspiraci k výuce matematiky.
    7. (2 hod) Hejného metoda výuky matematiky.
Literature
  • HEJNÝ, Milan and Pavel ŠALOM. Matematika / autoři: Milan Hejný, Pavel Šalom ; ilustrace: Lukáš Urbánek. Illustrated by Lukáš Urbánek. 1. vydání. Praha: H-mat, o.p.s., 2017, 80 stran. ISBN 9788090575684. info
  • FUCHS, Eduard and Eva ZELENDOVÁ. Matematika v médiích. Využití slovních úloh při kooperativní výuce na základních a středních školách. 1st ed. Praha: Jednota českých matematiků a fyziků, 2015, 121 pp. ISBN 978-80-7015-145-7. info
  • DRLÍK, Martin. Moodle : kompletní průvodce tvorbou a správou elektronických kurzů. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 344 s. ISBN 9788025137598. info
  • AMBROSE, Susan A. How learning works : seven research-based principles for smart teaching. Edited by Richard E. Mayer. 1st ed. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2010, xxii, 301. ISBN 9780470484104. info
  • WILLINGHAM, Daniel T. Why don't students like school? : a cognitive scientist answers questions about how the mind works and what it means for your classroom. 1st ed. San Francisco: Jossey-Bass, 2009, 180 s. ISBN 9780470279304. info
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/spring2025/MCZV03