PřF:XS571 Komun. v konflikt. situacich 2 - Informace o předmětu
XS571 Komunikace v konfliktních situacích 2
Přírodovědecká fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Marek Matouš Bula (cvičící)
Mgr. Petr Holík (cvičící)
Mgr. Radek Šíp (cvičící)
Mgr. Hana Tesák Vrtala (pomocník) - Garance
- Mgr. Marek Matouš Bula
Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Marek Matouš Bula
Dodavatelské pracoviště: Přírodovědecká fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- XS571/01: Po 9:00–10:50 J4, R. Šíp
XS571/02: St 9:00–10:50 J4, M. Bula
XS571/03: Út 17:00–18:50 J5, P. Holík - Předpoklady
- Spolu s předmětem XS470 Komunikace v konfliktních situacích, vypisovaném v jarním semestru, tvoří tento předmět dvousemestrální tréning v řešení konfliktních situací. Předměty lze absolvovat v libovolném pořadí. Předpoklady: Ochota naslouchat druhým a upřímnost sám k sobě.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 48 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 37/48, pouze zareg.: 0/48, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/48 - Mateřské obory/plány
- předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Rozvinout a trénovat dovednosti komunikace, které umožňují vytvářet kvalitní vztah (zejména se studenty ve třídě) a které jsou užitečné v napjatých nebo konfliktních situacích.
- Výstupy z učení
- Teoretické koncepty/deklarativní znalost: student bude schopen zjednodušeně vysvětlit:
- souvislost mezi emocemi a potřebami jako dvěma složkami prožívání - čtyři kroky nenásilné komunikace - základní kontexty v individuální a skupinové interakci - kroky v peer empathy process Student se zdokonalí v následujících dovednostech: - naslouchání, vytváření empatického prostoru - porozumnění hlubšímu významu sdělení - sebe-napojení - rozlišování vlastních interpretací a pozorování + potřeb - upřímné neútočné vyjádření Výše uvedené dovednosti nejsou dobře testovatelné a navíc jsou situačně závislé - není tedy možné stanovit úroveň které studenti dosáhnout. Skrze trénink se však v těchto dovednostech zlepší a stanou se pro ně vědomě reflektovanými. - Osnova
- Tréning je zaměřen do tří oblastí komunikace: Empatické naslouchání, Upřímné sebevyjádření, Napojení na vlastní prožívání. - Komunikační prvky, které blokují porozumnění - Transformace vlastních odsudků - Zarámování dialogu - 4 kroky vyjádření: Pozorování, Pocity, Potřeby, Přání
- Literatura
- Miki Kashtan: Spinning threads of radical aliveness
- Marshall Rosenberg: Speak Peace in World of Conflict
- ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace - řeč života. Translated by Norma Garcíová. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012, 221 s. ISBN 9788026201410. info
- Výukové metody
- workshopy (předpokládá se aktivita studenta), učení zážitkem, diskuse reflexe, řešení modelových situací
- Metody hodnocení
- Požadavkem k zápočtu je aktivní účast v hodinách a vypracování krátké závěrečné práce (cca 2 stránky)
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2024/XS571