Bi8930c Pedology

Faculty of Science
Autumn 2004
Extent and Intensity
0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. RNDr. Zdeněk Máčka, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
RNDr. Vladimír Herber, CSc.
Department of Geography – Earth Sciences Section – Faculty of Science
Contact Person: doc. RNDr. Zdeněk Máčka, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
! B8930 Pedology
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the course is to explain the terms soil and pedosphere and define the position of pedogeography in the system of natural science. Particular components of soil mass and their ecological qualities are presented. Especially accentuated is the explanation of soil forming processes and characterisation of their products - diagnostic horizons, soil profile and soil types. Further aim of the course is to make students familiar with the main global as well as national soil taxonomies, territorial aspects of soil distribution and the position of soil in the landscape ecosystem.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Předmět, úkoly a dějiny pedologie a pedogeografie: předmět pedologie a pedogeografie, postavení pedologie a pedogeografie v systému věd, dějiny pedologie, pedologické školy, definice půdy. 2. Zvětrávání: složení hornin zemského povrchu, chemické zvětrávání, mechanické zvětrávání. 3. Složení půdy: půda jako disperzní systém, anorganický podíl půd, organický podíl půd, půdní voda a půdní vzduch. 4. Vlastnosti půd: textura, struktura, sorpční vlastnosti, chemická reakce. 5. Vznik a tvorba půd (pedogeneze): půdotvorné faktory a podmínky, půdotvorné procesy, půdní profil, diagnostické horizonty. 6. Systém třídění půd (půdní klasifikace): klasifikace půd světa dle FAO, klasifikace půd ČR dle Šályho. 7. Prostorová diferenciace pedosféry: geografická zonálnost půd, šířková pásmovitost půd, výšková stupňovitost půd, struktura půdního pokryvu. 8. Půdy a životní prostředí: půda jako prostředí růstu rostlin, okyselování půd, těžké kovy a radionuklidy v půdách, vliv klimatických změn na půdy, dusíkaté látky v půdě, pesticidy, sucho. 9. Degradace půd a jejich ochrana: příčiny degradace půd, eroze půd, půdní podmínky a pěstování rostlin, zachování půdní úrodnosti, biozemědělství.
Literature
  • TOMÁŠEK, Milan. Půdy České republiky. 2nd ed. Praha: Český geologický ústav, 2000, 67 pp. ISBN 80-7075-403-6. info
  • WILD, Alan. Soils and the Environment. 1st ed. Cambridge: Cambridge University Press, 1993, 287 pp. ISBN 0-521-43859-4. info
  • SMOLÍKOVÁ, Libuše. Pedologie. Vyd. 2., (1. v SPN). Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 294 s. info
  • SMOLÍKOVÁ, Libuše. Pedologie. Vyd. 2., (1. v SPN). Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 129 s. info
  • Fyzická geografie. II. Edited by Stanislav Horník. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 319 s. info
  • HYNEK, Alois. Pedogeografie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 320 s. URL info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
General note: Přednášku i cvičení studenti absolvují společně se studenty Geografie v rámci předmětu Pedogeografie.
The course is also listed under the following terms Autumn 2002, Autumn 2003.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/autumn2004/Bi8930c