PřF:F7641 Didactics of physics 1 - Course Information
F7641 Didactics of physics 1
Faculty of ScienceAutumn 2005
- Extent and Intensity
- 2/0. 1 credit(s) (fasci plus compl plus > 4). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- RNDr. Jaroslav Veverka (lecturer)
doc. RNDr. Aleš Lacina, CSc. (lecturer) - Guaranteed by
- doc. RNDr. Aleš Lacina, CSc.
Department of Plasma Physics and Technology – Physics Section – Faculty of Science
Contact Person: doc. RNDr. Aleš Lacina, CSc. - Timetable
- Wed 15:00–16:50 04017
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Upper Secondary School Teacher Training in Physics (programme PřF, M-FY)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět je určen především budoucím učitelům fyziky, ale i jiným zájemcům. Probírá základní didaktické a metodické přístupy k výkladu učiva fyziky na střední škole, při čemž poskytuje i návody jak se vypořádat s experimentální stránkou výuky jednotlivých fyzikálních disciplin, jak řešit úlohy různých typů a jak organizovat fyzikální praktika. Věnuje se rovněž problematice prověřování znalostí, dovedností a návyků žáků v souvislosti se standardizací učiva fyziky.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Fyzika jako vyučovací předmět (kurz fyziky na základní škole; kurz fyziky na střední škole, zejména na gymnáziu; fyzika a matematika, fyzika a ostatní přírodovědné předměty, fyzika a humanitní předměty). 2. Učitel fyziky (jeho vztah k předmětu fyzika; jeho vztah k žákům; jeho příprava na výuku). 3. Fyzikální učebnicová literatura (učebnice středoškolské fyziky, sbírky úloh, přehledy učiva fyziky pro střední školy; učebnice fyziky jako žákovská pomůcka; práce s učebnicí, učebnice a zápisy žáků z vyučovacích hodin). 4. Fyzikální poznatky a jejich předkládání žákům a studentům (1.-5. ročník ZŠ, 6.-9. třída ZŠ, gymnázium /čtyřleté a víceleté/, odborné školy, vysoké školy). 5. Fyzikální zákony (jejich poznání, formulace a kvantitativní vyjádření; objev zákonů; vztahy mezi fyzikálními veličinami a "vzorce"; možnosti využití fyzikálních zákonů). 6. Fyzikální úlohy (jejich význam pro pochopení učiva fyziky; druhy fyzikálních úloh; metody řešení; zařazení ve výuce fyziky; problémové úlohy a jejich význam). 7. Experiment ve výuce fyziky (význam pokusu; příprava pokusu a jeho zařazení ve výuce; druhy pokusů). 8. Cvičení ve výuce fyziky (teoretické; praktické - formy fyzikálního praktika, příprava, realizace, vyhodnocení, zápis). 9. Základní učivo fyziky (standardy; stanovení cílů výuky fyziky; základní učivo - z vyučovací hodiny, z kapitoly v učebnici, z ročníku, na určitém stupni vzdělávání). 10. Prověřování znalostí, dovedností, a návyků žáků získaných ve výuce fyziky (formy prověřování - ústní, písemné; četnost; klasifikace - průběžná, za dané období). 11. Fyzika pro zvídavé a zanícené žáky (formy práce s těmito žáky; popularizace fyziky; soutěže - Fyzikální olympiáda, Turnaj mladých fyziků, korespondenční semináře, ...; literatura pro tyto žáky).
- Literature
- KAŠPAR, Emil. Didaktika fyziky : obecné otázky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 355 s. info
- BROCKMEYEROVÁ, Jitka. Úvod do teorie a metodologie didaktiky fyziky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982, 157 s. info
- Černohorský, Martin (red.). Problémy didaktiky základních zákonů fyziky (závěrečné konferenční materiály). JČMF, Brno 1980.
- Fyzika pro gymnázia - 8 dílů. Prometheus, 1993 - 1997.
- Gircke, Sprokhoff. Physikalische Schulversuche. Leipzig 1976.
- ARONS, A. B. Teaching introductory physics. New York: John Wiley & Sons, 1996, xiv, 153. ISBN 0471137073. info
- Assessment methods (in Czech)
- Výuka: přednáška. Zkouška: písemná a ústní.
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
- Listed among pre-requisites of other courses
- Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/autumn2005/F7641