PřF:F8282 Středoš.Fyz.a její uč. obr 2 - Informace o předmětu
F8282 Středoškolská fyzika a její učebnicový obraz 2
Přírodovědecká fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 1/2. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr. (přednášející)
doc. RNDr. Aleš Lacina, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr. (cvičící)
doc. RNDr. Aleš Lacina, CSc. (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Aleš Lacina, CSc.
Ústav fyziky a technologií plazmatu – Fyzikální sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- St 16:00–18:50 Fs2 6/4003, Pá 15:00–16:50 F3,03015, Pá 17:00–17:50 F3,03015
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství fyziky pro střední školy (program PřF, M-FY)
- Cíle předmětu
- Předmět se věnuje tématům středoškolské fyziky a zejména způsobu jejich prezentace v současné české učebnicové literatuře. Jednotlivé učebnice analyzuje jak z hlediska koncepčního, tak z hlediska zpracování dílčích témat a orientuje posluchače i v doplňkových literárních pramenech (starší středoškolské učebnice, učebnice pro nižší stupeň škol, učebnice vysokoškolské, časopisecká a popularizační literatura). Provádí jejich srovnávací analýzu a rozebírá diskutabilní, či dokonce defektní, pasáže těchto textů. V případě potřeby nabízí alternativní možnosti výkladu až po konkrétní doporučení a návody. Upozorňuje na možnosti využití nedostatků učebnicového textu jak při výuce fyziky, tak při obecné výchově k přesnému kritickému myšlení.
Na konci kurzu by student měl být schopen:
věcně i didakticky analyzovat témata vybraných částí středoškolské fyziky;
kriticky rozebrat jejich obvyklá učebnicová zpracování;
navrhnout a posoudit případné alternativní možnosti výkladu. - Osnova
- 1. Elektřina a magnetismus (historie discipliny, její současný stav, vývoj učebnicového zpracování, výběr a řazení témat, rozbor věcných a pedagogických nedostatků, konkrétní příklady, alternativní postupy).
- 2. Optika (historie discipliny, její současný stav, vývoj učebnicového zpracování, výběr a řazení témat, rozbor věcných a pedagogických nedostatků, konkrétní příklady, alternativní postupy).
- 3. Speciální teorie relativity (historie discipliny, její současný stav, vývoj učebnicového zpracování, výběr a řazení témat, rozbor věcných a pedagogických nedostatků, konkrétní příklady, alternativní postupy]
- 4. Fyzika mikrosvěta (historie discipliny, její současný stav, vývoj učebnicového zpracování, výběr a řazení témat, rozbor věcných a pedagogických nedostatků, konkrétní příklady, alternativní postupy).
- Literatura
- Středoškolské učebnice fyziky a další literatura dle doporučení učitele. - Grammar school textbooks of physics and further literature in accordance with the recommendation of the teacher.
- ARONS, A. B. Teaching introductory physics. New York: John Wiley & Sons, 1996, xiv, 153. ISBN 0471137073. info
- Výukové metody
- Přednáška, seminární cvičeni s diskusí a samostatnými vystoupeními studentů.
- Metody hodnocení
- Kolokvium má charakter širší rozpravy o tématice předmětu.
- Informace učitele
- Podmínkou přihlášky ke kolokviu jsou kromě aktivní účasti na cvičení alespoň dvě úspěšná seminární vystoupení studenta během semestru k probírané dílčí problematice. Student kombinovaného nebo distančního studia může nahradit předepsanou účast ve cvičení písemným vypracováním zadaných dílčích témat (v počtu úměrném počtu neabsolvovaných cvičení) a ústní rozpravou nad ním.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2010/F8282