PřF:M9506 Informační technologie ve stře - Course Information
M9506 Informační technologie ve středoškolské matematice
Faculty of ScienceAutumn 2012
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 1 credit(s) (příf plus uk k 1 zk 2 plus 1 > 4). Type of Completion: graded credit.
- Teacher(s)
- RNDr. Kateřina Dvořáková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. RNDr. Eduard Fuchs, CSc.
Department of Mathematics and Statistics – Departments – Faculty of Science
Supplier department: Department of Mathematics and Statistics – Departments – Faculty of Science - Timetable of Seminar Groups
- M9506/01: Mon 18:00–19:50 M4,01024, Mon 18:00–19:50 MP1,01014, K. Dvořáková
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Upper Secondary School Teacher Training in Mathematics (programme PřF, N-MA)
- Upper Secondary School Teacher Training in Mathematics (programme PřF, N-SS)
- Course objectives
- At the end of this course, students should be able to: be well versed in current math programmes; choose a math program suitable for a specific mathematic purpose and use it successfully; use a computer when making preparations for lessons; use a computer, a projector or an interactive board during an actual lesson; design a worksheet or a math game.
- Syllabus
- 1. Classification of math programmes.
- 2. Typing of mathematical text.
- 3. The programmes of dynamic geometry: Cabri II.plus, Geogebra, Geonext, Cabri 3D in 2
- 4. The programmes for curve drawing: Graphmatica, Funkce.
- 5. The programmes of computer algebra: wxMaxima, Derive, Maple, Smart Counter.
- 6. E-learning (LMS system, Edubase, ProAuthor)
- 7. Interactive boards and programmes of interactive boards.
- Literature
- FUCHS, Eduard and Helena BINTEROVÁ. Nestandardní úlohy s počítačem v 9. třídě (Non-standard equations with PC in the 9. class). In Sborník 9. setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol. 1st ed. Plzeň: Vydavatelský servis, 2010, p. 63-67, 4 pp. ISBN 978-80-86843-29-2. info
- FUCHS, Eduard. O výchově učitelů v Čechách (a samozřejmě i na Moravě). 1st ed. Praha: Matfyzpress, 2010, p. 103-110. ISBN 978-80-7378-142-2. info
- FUCHS, Eduard, Helena BINTEROVÁ and Pavel PECH. On introduction of quadratic function by computers at school. South Bohemia Mathematical Letters. České Budějovice: University of south Bohemia, 2010, vol. 17, No 1, p. 51-60. ISSN 1804-1450. info
- PLCH, Roman, Petra ŠARMANOVÁ and Robert MAŘÍK. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX (Publishing interactive tests using AcroTeX). Zpravodaj Československého sdružení uživatelů TEXu. Praha: Československé sdružení uživatelů TEXu, 2010, vol. 20, No 4, p. 266-291. ISSN 1211-6661. Příručka k tvorbě interaktivních testů z webu Mi21. URL info
- VÁŇOVÁ, Tamara. Informační technologie ve výuce aneb Moodle v síti škol (ICT in teaching). 2008. Workshop v rámci konference Informační gramotnost info
- PLCH, Roman and Petra ŠARMANOVÁ. Interaktivní prezentace matematické grafiky na webu a v PDF dokumentech (Interactive presentation of mathematical graphics on the web and in PDF documents). In Technologie pro e-vzdělávání. 1. vydání. Praha: ČVUT FEL Praha, 2007, p. 31-38. ISBN 978-80-01-03756-0. URL info
- FUCHS, Eduard and Dag HRUBÝ. Postavení matematiky ve školním vzdělávacím programu. Čtyřletá gymnázia. První. Praha: Prometheus, 2006, 72 pp. ISBN 80-7196-325-9. info
- PLCH, Roman. Využití systémů počítačové algebry ve výuce matematiky. In University of South Bohemia Department of Mathematics Report Series. první. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Ćeských Budějovicích, 2005, p. 145-159. ISSN 1214-4681. info
- Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Edited by Milan Hejný - Jarmila Novotná - Naďa Vondrová. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004, viii, 212. ISBN 8072901893. info
- FUCHS, Eduard and Helena BINTEROVÁ. O jednom multimediálním textu (On some multomedial text). In Sborník 9. setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol. 1st ed. Plzeň: Vydavatelský servis, 2004, p. 69-72. ISBN 80-86843-01-7. info
- FUCHS, Eduard and Helena BINTEROVÁ. O jednom netradičním využití počítačů ve výuce matematiky (Interactive communication and the eduacation of teachers of mathematics). Department of Mathematics Report Series. České Budějovice: University of South Bohemia, 2004, vol. 12, No 1, p. 7-10. ISSN 1214-4681. info
- FUCHS, Eduard and Helena BINTEROVÁ. Standardy a testové úlohy z matematiky pro střední odborná učiliště (Standards in Mathematics). 1st ed. Praha: Prometheus, 2004, 108 pp. Standardy. ISBN 80-7196-294-5. info
- FUCHS, Eduard and Helena BINTEROVÁ. O jednom netradičním využití počítačů ve výuce matematiky (Some nonstandard applications of PC in the mathematical education.). Department of Mathematics Report Series. České Budějovice: University of South Bohemia, 2003, vol. 11, No 1, p. 223-230. ISSN 1214-4681. info
- BLAŽKOVÁ, Růžena. Recenze knihy. Hejný,M., Kuřina F.: Dítě, škola a matematika. Pokroky matematiky, fyziky a astronomie. Praha: JČMF, 2002, vol. 47, No 1, p. 67-68. ISSN 0032-2423. info
- PLCH, Roman. Internet pro učitele matematiky. In Počítačová podpora výuky matematiky. Brno: Fakulta informatiky, Masarykova univerzita, 2001, 53 pp. skripta pro distanční vzdělávání. info
- FUCHS, Eduard and Josef KUBÁT. Standardy a testové úlohy z matematiky pro čtyřletá gymnázia (Standards and Tests from Mathematics for Secondary Schools). 2. upravené vydání. Praha: Prometheus, 2001, 148 pp. ISBN 80-7196-095-0. info
- PLCH, Roman. Export Mapleovských zápisníků do TeXu (Export of a Maple worksheet in TeX format). Zpravodaj CSTUG. Brno: CSTUG, 1998, roč. 8, 3-4, p. 138-144. ISSN 1211-6661. info
- FUCHS, Eduard and Josef KUBÁT. Standardy a testové úlohy z matematiky pro čtyřletá gymnázia (Standards and Tests from Mathematics for Secondary Schools). 1st ed. Praha: Prometheus, 1998, 148 pp. ISBN 80-7196-095-0. info
- PLCH, Roman. Internet pro učitele matematiky. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1997, 44 s. ISBN 80-7196-090-X. info
- Teaching methods
- A seminary, two lessons per week, hands-on training in a computer classroom.
- Assessment methods
- The course is finished with a graded credit. Students have to submit a semester paper for obtaining the credit. Active participation at seminars is necessary.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught annually. - Teacher's information
- http://didaktika.tym.cz
- Enrolment Statistics (Autumn 2012, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/autumn2012/M9506