PřF:XS152 Pedagogical communication - Course Information
XS152 Pedagogical communication
Faculty of ScienceAutumn 2016
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 2 credit(s). Recommended Type of Completion: z (credit). Other types of completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- Mgr. Petr Sucháček (lecturer)
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts - Timetable
- Mon 19. 9. to Sun 18. 12. Wed 12:00–13:50 Z6,02006
- Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
The capacity limit for the course is 33 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/33, only registered: 0/33, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/33 - Course objectives (in Czech)
- Cílem tohoto kurzu je uvedení do problematiky mezilidské komunikace, především z hlediska systémového pojetí. Studenti se seznámí se základními koncepty komunikační teorie a s teorií a empirickými nálezy vztahujícími se k pedagogické komunikaci ve školní třídě. Podstatnou část výuky tvoří práce s reálnými záznamy pedagogické komunikace. Na konci kurzu jsou studenti s to rozpoznat v těchto záznamech důležité komunikační jevy a vysvětlit jejich povahu.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Sociální komunikace: základní pojmy.
- 2. Verbální komunikace. Jazyk jako znakový systém.
- 3. Neverbální komunikace.
- 4. Vývoj dětské řeči. Myšlení a řeč.
- 5. Vnitřní komunikační kontext.
- 6. Komunikace jako proces.
- 7. Komunikační situace ve třídě.
- 8. Výukový dialog.
- 9. Moc ve třídě.
- 10. Skupinová dynamika ve třídě a práce s ní.
- 11. Efektivní pedagogická komunikace.
- Literature
- required literature
- ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě (Communication in classroom). Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 pp. ISBN 978-80-262-0085-7. info
- recommended literature
- GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
- ČERNÝ, Jiří and Jan HOLEŠ. Sémiotika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 363 s. ISBN 80-7178-832-5. info
- DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace. Translated by Milan Bartůšek - Jiří Rezek. 1. vyd. Praha: Grada, 2001, 420 s. ISBN 8071699888. info
- VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 263 s. ISBN 80-7178-291-2. info
- WATZLAWICK, Paul, Don D. JACKSON and Janet Beavin BAVELASOVÁ. Pragmatika lidské komunikace :interakční vzorce, patologie a paradoxy. Translated by Barbora Zídková - Zbyněk Vybíral. Vyd. 1. Hradec Králové: Konfrontace, 1999, 243 s. ISBN 80-86088-04-9. info
- SALZMANN, Zdeněk. Jazyk, kultura a společnost : úvod do lingvistické antropologie. Translated by Zdeněk Hlavsa - Jaroslava Hlavsová - Vladimíra Šatavová. 1. vyd. Praha: Ústav pro etnografii a folkloristiku AV ČR, 1997, 211 s. info
- MAREŠ, Jiří and Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- Assessment methods (in Czech)
- Kurz je organizován v první části přednáškově, ve druhé části workshopově a ve třetí části semestru jako praktický trénink teoreticky osvojených znalostí. Požadována je 80% účast, realizace mikrovyučování, případně jiný zápočtový úkol.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2016, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/autumn2016/XS152