PřF:FSM03 State exam. Ms, Teaching - Course Information
FSM03 State examination Ms, Teaching
Faculty of Scienceautumn 2017
- Extent and Intensity
- 0/0. Type of Completion: -.
- Guaranteed by
- doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr.
Department of Plasma Physics and Technology – Physics Section – Faculty of Science
Contact Person: doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr.
Supplier department: Department of Plasma Physics and Technology – Physics Section – Faculty of Science - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Upper Secondary School Teacher Training in Physics (programme PřF, N-FY)
- Upper Secondary School Teacher Training in Physics (programme PřF, N-SS)
- Syllabus (in Czech)
- 1. MECHANIKA HMOTNÝCH BODŮ A JEJICH SOUSTAV 1. 1. Veličiny charakterizující pohyb hmotného bodu (a základní klasifikace pohybů) 1. 2. Newtonovy pohybové zákony 1. 3. Vzájemné působení těles, silové zákony 1. 4. Inerciální a neinerciální vztažné soustavy 1. 5. Základní druhy pohybů (pohyby v tíhovém poli, pohyb po kružnici, kmitavý pohyb)
- 2. PRÁCE SÍLY A MECHANICKÁ ENERGIE 2. 1. Práce jako dráhový účinek síly 2. 2. Výkon, účinnost 2. 3. Kinetická energie 2. 4. Potenciální energie 2. 5. Zákon zachování mechanické energie
- 3. MECHANIKA TUHÝCH TĚLES 3. 1. Moment síly vzhledem k bodu a vzhledem k ose 3. 2. Posuvný a otáčivý účinek síly (skládání sil a momentů sil) 3. 3. Statická rovnováha tuhého tělesa 3. 4. Pohyb tuhého tělesa kolem pevné osy 4. 5. Kinetická energie tuhého tělesa (při rotaci kolem pevné osy)
- 4. MECHANIKA TEKUTIN 4. 1. Vzájemné působení částí tekutiny, tlak 4. 2. Statická rovnováha tekutin, rozložení tlaku v tekutině 4. 3. Vztlaková síla v tekutině 4. 4. Proudění tekutiny – rovnice kontinuity 4. 5. Proudění (ideální) kapaliny – Bernoulliova rovnice
- 5. ZÁKLADY TERMIKY A MOLEKULOVÉ FYZIKY 5. 1. Základní pojmy a představy T a MF 5. 2. Vnitřní energie, práce, teplo 5. 3. Teplota, tepelné kapacity, kalorimetrie 5. 4. Stavové rovnice ideálního plynu (termická + kalorická) a jejich aplikace 5. 5. Kruhové děje, tepelné stroje
- 6. STRUKTURA A VLASTNOSTI LÁTEK 6. 1. Částicová struktura látek 6. 2. Struktura a vlastnosti plynů 6. 3. Struktura a vlastnosti kapalin 6. 4. Struktura a vlastnosti pevných látek 6. 5. Skupenské přeměny
- 7. KMITY A VLNY 7. 1. Kinematika kmitavého pohybu, charakteristiky kmitů 7. 2. Dynamika kmitavého pohybu, kmity tlumené a vynucené 7. 3. Vznik a charakteristiky vlnění 7. 4. Šíření vlnění v prostoru, jevy na rozhraní dvou prostředí 7. 5. Zvuk – vznik, šíření a vlastnosti zvuku
- 8. ELEKTRICKÝ NÁBOJ, ELEKTRICKÉ POLE, ELEKTRICKÝ PROUD 8. 1. Elektrický náboj a elektrické pole 8. 2. Elektrický proud v kovech 8. 3. Elektrický proud v polovodičích 8. 4. Elektrický proud v elektrolytech, plynech a ve vakuu 8. 5. Magnetické účinky elektrického proudu
- 9. MAGNETICKÉ POLE A INDUKČNÍ JEVY 9. 1. Stacionární magnetické pole 9. 2. Nestacionární magnetické pole 9. 3. Střídavý proud 9. 4. Elektromagnetické kmitání a vlnění 9. 5. Fyzikální základy elektroniky a bezdrátového přenosu informací
- 10. SVĚTLO 10. 1. Šíření světla, jevy na rozhraní 10. 2. Optické zobrazování, čočky a zrcadla 10. 3. Jednoduché optické přístroje, lidské oko 10. 4. Vlnové vlastnosti světla, interference, ohyb 10. 5. Světlo jako elektromagnetické vlnění
- 11. FYZIKA MIKROSVĚTA 11. 1. Kvantové vlastnosti elektromagnetického záření 11. 2. Atomové jádro 11. 3. Radioaktivita 11. 4. Elektronový obal atomu 11. 5. Periodická soustava prvků
- 12. ASTROFYZIKA 12. 1. Jevy pozorovatelné na obloze 12. 2. Záření – zdroj informací o vesmíru 12. 3. Sluneční soustava, komplex kosmických těles společného původu 12. 4. Vznik, vývoj a vlastnosti hvězd 12. 5. Vývoj vesmíru a jeho současný stav
- Literature
- recommended literature
- Středoškolské učebnice fyziky
- HALLIDAY, David, Robert RESNICK and Jearl WALKER. Fyzika :vysokoškolská učebnice obecné fyziky. Vyd. 1. Brno: VUTIUM, 2000, xxiv, 1198. ISBN 8171962147. info
- BROCKMEYEROVÁ, Jitka. Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky : cvičení z didaktiky fyziky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 193 s. info
- BROCKMEYEROVÁ, Jitka. Úvod do teorie a metodologie didaktiky fyziky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982, 157 s. info
- KAŠPAR, Emil. Didaktika fyziky : obecné otázky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 355 s. info
- KAŠPAR, Emil and Jaroslav VACHEK. Pokusy z fyziky na středních školách. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1967, 255 s. info
- Assessment methods (in Czech)
- Písemná část
1) Příprava na jednu vyučovací hodinu na vylosované téma. Studenti losují užší témata ze seznamu uvedeného zde v části "Osnova", tedy např. Téma 1.2. Newtonovy pohybové zákony. V rámci tématu si student vybírá obsah hodiny dle vlastní volby, aby rozsah byl přiměřený výkladu v jediné vyučovací hodině. Příprava by měla obsahovat části motivační, výkladové, opakování úvodní i závěrečné, případně i popis a výklad experimentálního doprovodu. Bude vyznačen orientační čas věnovaný jednotlivým částem vyučovací hodiny. Příprava bude doplněna komentářem, který zasadí probíranou látku do širšího okruhu (stručně shrne předchozí i navazující témata) a zdůvodní zvolený způsob výkladu z metodického i didaktického hlediska. (2 hodiny)
2) Řešení středoškolských fyzikálních úloh doplněné slovním výkladem metodiky řešení. (2 hodiny)
Literatura k písemné části není povolena (s výjimkou fyzikálních tabulek).
Ústní část
Ústní část probíhá v jiném dni než část písemná a je společná s ústní zkouškou z fyziky. K přípravě před zkouškou dostane student k dispozici opravené obě písemky. Ústní zkouška z didaktiky se skládá ze dvou částí, obě jsou odvozeny z písemek.
1) Prezentace vypracované přípravy na vyučovací hodinu: stručné zasazení látky do širších fyzikálních souvislostí prezentované na úrovni univerzitního kurzu fyziky , zdůvodnění zvoleného způsobu výkladu, komentáře ke kritickým připomínkám opravovatele (budou-li), předvedení zkráceného středoškolského výkladu vycházejícího z písemné práce. (cca 20 minut)
2) Prezentace řešení jedné zadané fyzikální úlohy s důrazem na metodiku řešení. Úloha bude vybrán komisí před přípravou k ústní zkoušce z množiny úloh, které byly řešeny v písemné části. (5 minut).
Po obou částech budou následovat dotazy komise a diskuse.
Literatura u přípravy není povolena - Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught each semester.
- Enrolment Statistics (autumn 2017, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/autumn2017/FSM03