PřF:Bi0954 Bioetika - kazuistiky online - Informace o předmětu
Bi0954 Bioetika - kazuistiky online
Přírodovědecká fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/0/2. online výuka. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
- Vyučující
- RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D. (přednášející)
prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc. (přednášející) - Garance
- RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Petr Chlapek, DiS., Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Předpoklady
- Bi0952 Bioetika - seminář
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem kursu je prohlubovat teoretické poznatky z oblasti bioetiky a současně rozvíjet schopnosti argumentace, kritického myšlení a také prezentace eticky relevantních témat. Předmět bude probíhat projektovou formou.
- Výstupy z učení
- Student bude schopen identifikovat relevantní případové studie pro různé typy etických aspektů biomedicíny; identifikovat a popsat hlavní etická dilemata v prezentovaných kazuistikách; pochopit a odůvodnit jednotlivé typy argumentace.
- Osnova
- 1. VÝZKUM NA ZVÍŘATECH (volba vhodného modelového objektu, dodržování principu 3R) 2. VÝZKUM NA LIDSKÉM SUBJEKTU (terapeutický a neterapeutický výzkum, klinické hodnocení léčiv, pozorovací a behaviorální studie, účast zranitelných skupin) 3. TRANSPLANTAČNÍ MEDICÍNA (odběr tkání a orgánů pro transplantační účely a pro výzkum, princip předpokládaného ne/souhlasu, principy alokace) 4. BIOBANKING (přístup k biologickému materiálu pro výzkumné účely, problematika informovaného souhlasu, banky biologického materiálu a vzorků DNA) 5. BUNĚČNÉ TECHNOLOGIE (výzkum na embryích, tvorba chimér, kmenové buňky, klonování a koncept reprodukční svobody) 6. ASISTOVANÁ REPRODUKCE (dostupnost metod asistované reprodukce, dárcovství gamet, náhradní mateřství, věkové a sociální limity) 7. GENETICKÁ DIAGNOSTIKA PŘED NAROZENÍM (preimplantační diagnostika, prenatální diagnostika, problematika interrupcí z genetických indikací vs. péče o extrémně nezralé novorozence) 8. POSTNATÁLNÍ GENETICKÉ TESTOVÁNÍ (genetická diagnostika, genetický screening, presymptomatické testování, testování genetických predispozic k onemocněním, forenzní genetika, testování paternity, "rekreační" genetika) 9. KONEC ŽIVOTA V MODERÍ SPOLEČNOSTI (problematika bolesti, asistovaná sebevražda, euthanasie) 10. GENETICKY MODIFIKOVANÉ ORGANISMY (transgenoze pro výzkumné a komerční účely, GM potraviny a produkty) 11. EUGENIKA A ENHANCEMENT ČLOVĚKA (eugenika a dysgenika, genová terapie vs. genový enhancement, negenetické vylepšování člověka) 12. ETIKA VĚDECKÉ PRÁCE (autorství a duševní vlastnictví, zveřejňování výsledků, expertní činnost, základní principy vědeckého výzkumu vs. alternativní věda, alternativní medicína)
- Literatura
- Murphy, Timothy F: Case Studies in Biomedical Research Ethics. The MIT Press; 1 edition, 2004. ISBN: 978-0262632867
- Penslar, Robin Levin: Research Ethics: Cases and Materials. Indiana University Press; 1995. ISBN: 978-0253209061
- Výukové metody
- U studentů kurzu Bioetika online se díky prerekvizitám předpokládají hlubší znalosti problematiky bioetiky. Kurz by pak měl přidat další důležitou dovednost – být schopen prezentovat eticky kontroverzní téma včetně relevantní argumentace, a to nejen odborníkům, ale i širší veřejnosti. Výuka bude probíhat formou projektů. Studenti si na začátku kurzu zvolí jedno nebo více eticky relevantních témat a na toto téma zpracují naučnou audiovizuální prezentaci (individuálně, ve dvojicích nebo v menších skupinách - podle formy prezentace). Možné formy prezentací by měly být: videoesej, inscenovaný rozhovor nebo moderovaná diskuse, případně lze využít jen audiozáznam a formu podcastu. Prezentace budou zaměřeny na aktuální bioetická témata, která jsou často zdrojem polarizace ve společnosti. Obsah prezentace by se měl opírat o klíčové kazuistiky a relevantní základní etické principy; měl by představit problematiku včetně souhrnu argumentů jednotlivých zúčastněných stran. Množství a předběžný rozsah prezentací si zvolí studenti na počátku kurzu. Na počátku kurzu se také stanoví datum pro odevzdání prezentace, a to tak, aby ostatní studenti a vyučující měli v rámci semestru možnost se k prezentaci vyjádřit na online diskusním fóru. Na základě reakcí by pak mělo následovat doplnění prezentace, např. jen ve formě zodpovězení dotazů.
- Metody hodnocení
- Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je vytvoření jedné, či více prezentací v předem domluveném rozsahu. Je-li autorem jeden student, stačí jedno téma (např. videoesej), v případě spolupráce více osob (např. inscenovaný rozhovor, diskuse) by mělo vzniknout tolik esejí, kolik je zúčastněných autorů. V případě rozsáhlejších, nebo naopak velmi krátkých prezentací, lze poměr po dohodě upravit. Předmět je ukončen kolokviem.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2020/Bi0954