CORE041 Věda – největší projekt lidstva

Přírodovědecká fakulta
podzim 2022
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Jan Havliš, Dr. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jan Havliš, Dr.
Národní centrum pro výzkum biomolekul – Přírodovědecká fakulta
Dodavatelské pracoviště: Národní centrum pro výzkum biomolekul – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Po 15:00–16:50 B11/335
Předpoklady
Zájem o vědu a vše, co je s ní spojené.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je zprostředkovat porozumění širšímu kontextu vědy a vědeckého poznání, neboť toto porozumění je důležité nejen pro správnou vědeckou praxi, která je nehledě na vybraný obor v základu každého vysokoškolského vzdělávání, ale také je důležité pro nás každodenní život ve složité moderní společnosti.
Výstupy z učení
na konci tohoto kurzu bude student schopen:
porozumět tomu, proč se v rámci lidské společnosti vyvinula věda
porozumět tomu, jak je možné, že je věda unikátním nástrojem získávání užitečných poznatků
porozumět tomu, jak věda ovlivňuje naši společnost a její fungování
Osnova
  • 1) předpoklady vzniku a existence vědy jako společenské instituce – lidská mysl, kognice a kooperativní chování, povaha světa okolo nás a věda jako výsledné metodizované poznávání
  • 2) postupy a způsoby, jimiž lze naplnit metodiku vědeckého poznání – správné kladení a odpovídání na otázky tak, aby získané poznatky byly maximálně užitečné a správné
  • 3) společenské aspekty takového metodizovaného poznávání – věda a technologie, věda a vzdělávání, etika vědecké práce
Výukové metody
výuka je založena na ppt prezentaci, jejím výkladu a diskuzi k tomuto výkladu. prezentace bude dostupná jako studijní podklad (černobílý tisknutelný pdf s vysokým rozlišením a omezenými právy). vzhledem k výkladu, jenž prezentaci významně rozšiřuje, je vhodné přednášku navštěvovat.
Metody hodnocení
Podmínkami pro ukončení předmětu je vypracovat jednu úvahu v rozsahu cca 6000-9000 znaků (včetně mezer) a slovně ohodnotit a okomentovat dvě úvahy sepsané kolegy z předmětu.

Témata úvah by měla vycházet z obsahu přednášek a vztahovat se ke třem hlavním okruhům:
1) člověk a společnost – kognice, spolupráce
2) věda jako způsob zkoumání světa
3) věda jako součást lidské společnosti

Sepsání úvahy předpokládá analýzu vybraného tématu, student by měl využít minimálně tří relevantních informačních zdrojů, eventuálně informací z přednášek k danému tématu.

Není nutný žádný konkrétní formát úvahy, důležité je, aby text byl zpracován přehledně a srozumitelně, s patřičným ozdrojováním použitou literaturou (všude tam, kde nejde o původní úvahy autora, ale o nepůvodní, použité informace), adekvátně vybranému tématu a prostoru, který je v předepsaném počtu znaků.

Myslete také na to, že Vaše úvahy budou čteny Vašimi kolegy i vyučujícím.

Hlavním cílem není nějaká formální správnost vašich úvah, ale jejich ucelenost, schopnost hledat informace, analyzovat problém a smysluplně o tom pojednat na relativně malé ploše.

Možná témata, pro inspiraci (opravdu jen pro inspiraci, seznam není definitivní ani omylem ;-)

Okruh 1)
Co patrně formovalo člověka do podoby, která umožnila vznik vědy? Jak možnosti lidské mysli ovlivňují možnosti poznání světa? Co ovlivňuje naše poznání, jak může souviset podstata svět s naším poznáváním?

Okruh 2)
Pokud chceme získat relevantní informace o svět, jak se máme ptát a jak odpovědi hledat? Jaké jsou hranice našeho poznání, pokud se týče možných postupů zkoumání? Jakou úlohu hraje koncept pravdy a pravdivosti při vědeckém poznání?

Okruh 3)
Je věda nedílnou součástí lidské společnosti? Je věda nevyhnutelná pro vývoj lidské společnosti? Existují nějaké rozpory ve vnímání vědy laickou veřejností? Je věda pro společnost nebezpečná?

Hodnocení závěrečných prací
Účast na vzájemném hodnocení dvou úvah spolužáka (bude vám přidělena automaticky aplikací v IS) v termínech navázaných na termín odevzdání úvahy. Zároveň získáte zpětnou vazbu na svou úvahu.

Bude vypsán termín pro odevzdání vlastní úvahy i komentáře k úvahám přiděleným. Vše nahrávejte do odevzdávárny závěrečných prací.

Kde hledat literaturu?
Leccos už sami víte, leccos se dozvíte během přednášek – průběžně představíme zajímavé texty i literaturu. Propátrejte také knihovny a internet – doporučuji nespoléhat se pouze na češtinu, ať se nám to líbí nebo ne, většina relevantní literatury se dostupnější anglicky.

Pro odborné články, využívejte Google Scholar (vždy buď na univerzitním počítači nebo využitím VPN pro připojení z domova) a zvyšujte si své gúgl-fu trénováním využití správných kombinací a formátů (uvozovky!) klíčových slov.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, podzim 2024.