B2122 Philosophy

Faculty of Science
Spring 2002
Extent and Intensity
2/0. 2 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Erika Vonková (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Jaroslav Malina, DrSc.
Department of Anthropology – Biology Section – Faculty of Science
Contact Person: prof. PhDr. Jaroslav Malina, DrSc.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
  • Anthropology (programme PřF, M-BI)
  • Anthropology (programme PřF, M-BI, specialization Physical Antropology)
  • Anthropology (programme PřF, M-BI, specialization Socio-Cultural Antropology)
Course objectives (in Czech)
Jednosemestrální kurs filosofie je orientován k hlavním poselstvím dějin lidského myšlení človéku 21.století: 1.ÚDIV - antická filosofie 2.SKEPSE - novověká filosofie 3.ÚZKOST - iracionální filosofie, včetně existenciálních trendů
Syllabus (in Czech)
  • 1.Filosofie-obtížnost"definice". Filosofie-filosofování(údiv, mezní situace). Mýtus, filosofie, věda. 2.Období předsókratovské: Hérakleitovo hledání sebe sama a jeho výsledek. Hérakleitos versus Parmenidés? Démokritos,smějící se filosof. 3.Antropologický obrat: Delfská věštba (Sókratés). Platón versus Platón? 4.Helénismus-základní problém epochy a jeho řešení: Stoicismus-žij ve shodě s "přírodou". Epikureismus-žij slastně. Antický skepticismus-analýza Ainesidémových tropů. 5.Předpoklady pro vznik novověkého myšlení a jeho základní motivy. Vědění a lidská moc. Věda a filosofie. Racionalismus versus empirismus? 6.Descartova cesta ke "Cogito ergo sum" a její důsledky. 7.Reakce na Descartův dualismus a nejen na něj. Osamělost Spinozova. Génius Leibnizův. 8.Skromnost filosofa Locka a neskromnost jeho vlivů v dalších dějinách lidského myšlení. 9.Berkeleyova kritika obdivovaného Locka a jeho cesta k "Být, znamená být vnímán" - ohlasy sóliptické. 10.Humův čistý empirismus? Humova skepse (zejména vůči vědě) a její důsledky. 11.Koperníkovský obrat v dějinách filosofie: Filosofie I.Kanta, zásadní přelom v dějinách lidského myšlení. 12.Schopenhauerův model dvou světů a jeho fatální důsledky pro člověka (tragedie a komedie lidského života). Sebevědomí F. Nietzscheho a jeho obraz ve filosofii (nihilismus a Nietzscheho hlásání příchodu nadčlověka do dějin). 13.Existencialismus a jeho podoby. Existence a esence. Úzkost versus strach(Heidegger). Odsouzení ke svobodě (Sartre), vrženost do světa Camus. 14.Bernard Russel a jeho strach ze samoty. Problém jistoty ve filosofii. Přechod od logiky ke skutečnosti. Etika (láska, spolupráce, mír). 15.Rezerva.
Literature
  • SCRUTON, Roger. Krátké dějiny novověké filosofie. Translated by Jiří Ogrocký. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 1999, 316 s. ISBN 80-85947-29-3. info
  • TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení : (od Thaleta k Rousseauovi). 2. rozš. vyd. Praha: Paseka, 1999, 374 s. ISBN 8071852430. info
  • HORYNA, Břetislav. Filosofický slovník. Olomouc: Olomouc, 1998. ISBN 80-7182-064-4. info
  • PETŘÍČEK, Miroslav. Úvod do (současné) filosofie. 4. uprav. vyd. Praha: Herrmann & synové, 1997, 178 s. info
  • KRATOCHVÍL, Zdeněk. Mýtus, filosofie, věda. 2. nezměn. vyd. Praha: Hrnčířství a nakladatelství Michal Jůza & Eva Jůzová, 1995, 314 s. +. ISBN 80-7111-021-3. info
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: every week.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/spring2002/B2122