Bi8705 Scientific communication in botany and zoology

Faculty of Science
Spring 2004
Extent and Intensity
0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Jiří Danihelka, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Ing. Jiří Danihelka, Ph.D.
Department of Botany and Zoology – Biology Section – Faculty of Science
Contact Person: Ing. Jiří Danihelka, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
( Bi3110 Scient. present. in botany || B3110 Scient. present. in botany I. )&&(! B8705 Scientific com. in botany II )
Absolvování kurzu Vědecká prezentace v botanice I. Předmět je vhodný zejména pro studenty magisterského studia systematické biologie a ekologie, směr botanika, je však otevřen i studentům bakalářského studia nebo jiných magisterských oborů.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 9 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je zprostředkovat formální dovednosti a podat praktický návod k efektivní prezentaci vlastních badatelských výsledků, a to formou diplomové práce, vědeckého sdělení v časopise či vystoupení na konferenci nebo semináři. Předmět je určen hlavně studentům magisterského studijního oboru sytematická biologie a ekologie - směr botanika. Na praktickou výuku ve cvičeních a řízenou kritickou diskusi o vědeckých textech a vystoupeních kolegů bude navazovat samostatná domácí práce.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Obvyklá struktura původních vědeckých sdělení (článků) a jejich nejčastější nedostatky; tabulky a obrazový doprovod. 2. Diplomové a bakalářské práce, jejich správná struktura a notorické chyby. 3. Příprava seznamu literatury a její správné citování v textu i seznamu. 4. Sestavení abstraktu a souhrnu. 5. Příprava plakátového sdělení (posteru). Co je to Powerpoint?. 6. Je jazyk nepřítel? Čeština v diplomových pracích a vědeckých i populárních sděleních. Jak psát, aby se to dalo číst. 7. Angličtina (a němčina) ve vědeckých sděleních; základní rady, jak se vyhout nejhorším prohředkům (možná též beseda s rodilým mluvčím). 8. Hodnocení výsledků vědecké práce - scientometrie (ISI, impact factor, JCR, SCI, Current Contents). 9. Zdroje vědeckých informací v systematické a ekologické botanice, tištěné i elektronické. 10. Redakční práce, redigování vědeckých sdělení a časopisů (případně beseda se zkušeným redaktorem botanického vědeckého časopisu). 11. Korektury a styk s redakcí. 12.Recenze vědeckých sdělení a hodnocení rukopisů; knižní recenze určené k publikaci. 13. Příprava přednášky a jiného veřejného vystoupení. Další literatura Herben T. (2000): Malý průvodce studiem geobotaniky. - http://botany.natur.cuni.cz/pdf/pruvodce_geob.pdf
Literature
  • ŠESTÁK, Zdeněk. Jak psát a přednášet o vědě. Illustrated by Hana Kymrová. Vyd. 1. Praha: Academia, 1999, 204 s. ISBN 8020007555. info
  • ECO, Umberto and Ivan SEIDL. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997, 271 s. ISBN 80-7198-173-7. info
  • ČMEJRKOVÁ, Světla, František DANEŠ and Jindra SVĚTLÁ. Jak napsat odborný text. Vydání první. Praha: Leda, 1999, 255 stran. ISBN 8085927691. info
  • SPARLING, Don. English or Czenglish? : jak se vyhnout čechismům v angličtině. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 274 s. ISBN 8004253296. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Spring 2008 - for the purpose of the accreditation, Spring 2011 - only for the accreditation, Spring 2003, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, spring 2012 - acreditation, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019, Autumn 2020, autumn 2021, Autumn 2022, Autumn 2023, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (Spring 2004, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/spring2004/Bi8705