Bi6290 Human paleogenetics

Faculty of Science
Spring 2008 - for the purpose of the accreditation
Extent and Intensity
2/0. 2 credit(s) (fasci plus compl plus > 4). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Department of Experimental Biology – Biology Section – Faculty of Science
Contact Person: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
Bi4020 Molecular biology && Bi3060 Basic genetics
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 17 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem přednášky je seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů. Na základě paleogenetických výzkumů se budeme snažit odpovědět na otázky jaký byl vývoj člověka, jaké měl člověk předky a kolik jich bylo, jak probíhala migrace a zda-li docházelo ke genetickému prolínání vývojově odlišných populací.
Syllabus (in Czech)
  • 1) Genetika a antropologie, paleogenetika (Genetický kód, variabilita, zdroje evoluce, studium historie populací, příklad irské populace) 2) Původ moderního člověka (přehled - evoluce raných hominidů, evoluce rodu Homo, Teorie o původu moderního člověka) 3) Hledání našich společných předků (Mitochondriální Eva, kdy a kde žil náš společný předek, jak velká byla populace) 4) Genetická diverzita a evoluce současného člověka (genetická rozmanitost a evoluce, měření genetické rozmanitosti, genetická rozmanitost člověka a geografické rozmístění, interpretace genetické rozmanitosti africké populace) 5) Genetické rozdíly mezi lidskými populacemi (genetická vzdálenost a evoluce, úrovně genetické diferenciace, studium genetické vzdálenosti mezi populacemi, evoluční interpretace, odhad dávných migrací) 6) Kolik máme předků? (velikost populace a odhad velikosti dávných populací, pleistocénní populační exploze, fylogenetické stromy a expanse populací, expanze a mikrosatelitní DNA, odhad doby expanze, co se dělo před expanzí, speciace a nahrazení, vyhynutí a znovuobnovení lokálních populací) 7) Neandertálská DNA (studium starobylé DNA – postupy, problémy a perspektivy, objevení DNA neandertálského původu – první neandertálská sekvence DNA (Feldhofer), druhá neandertálská sekvence DNA (Mezmaiskaya), Evoluční interpretace – rozmanitost uvnitř neandertálské populace, Byli neandertálci odlišným druhem?, regionální vlivy na neandertálskou DNA, Byly neandertálci poddruhem?) 8) Co z toho všeho vyplývá? (souhrn genetických důkazů, fosilie a pohled populační genetiky, otázky a další vývoj) 9) Další příklady aplikace genetiky v antropologii (např. studium lidského melanocortinového receptoru, molekulární evoluce FOXP2 - jeho vliv na řeč a jazyk, genetická analýza vši podporující domněnku přímého kontaktu moderního a archaického člověka)
Assessment methods (in Czech)
Předmět je zakončen ústní zkouškou, pro jejíž úspěšné zvládnutí je nezbytným předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught every week.
The course is also listed under the following terms Spring 2011 - only for the accreditation, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, spring 2012 - acreditation, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021, Spring 2022, Spring 2023, Spring 2024, Spring 2025.