PřF:XS051 Teorie vých. a řeš.vých.probl. - Course Information
XS051 Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Faculty of ScienceSpring 2008 - for the purpose of the accreditation
- Extent and Intensity
- 2/0. 2 credit(s) (fasci plus compl plus > 4). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- Mgr. Miroslav Janda (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
Institute for Research in School Education – Specialized Units – Faculty of Education - Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
The capacity limit for the course is 40 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/40, only registered: 0/40, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/40 - Course objectives (in Czech)
- Předmět je zaměřen na vytváření základů výchovných kompetencí učitele, a kromě toho disponován k vytváření a posilování integračních vazeb mezi všemi jeho profesními kompetencemi. Výchovou přitom rozumíme systém pomoci žákovi(studentovi) v procesech jeho personalizace, socializace a enkulturace, vytváření a realizaci příležitostí jeho optimálního rozvoje, který směřuje k aktivní, samostatné, tvořivé, humánní a demokratické životní orientaci. Z hlediska učitele považujeme v tomto smyslu za stěžejní jeho způsobilost zahrnující především specifické kompetence osobnostní, psychopedagogické, komunikativní a také specifické kompetence řídící, poradenské a konzultativní.
- Syllabus (in Czech)
- Hodnotová orientace současnosti a výchova; Normativní a situační pojetí výchovy; Žák (student) ve výchovné situaci; Učitel v roli vychovatele; Etické aspekty v práci učitele; Kázeň a ukázněnost jako společenské a pedagogické jevy; Agresivita a šikana dětí jako výchovné problémy; Metodika etické výchovy; Rodinná výchova dětí školního věku; Výchovné činnosti třídního učitele; Metodika výchovy k trvale udržitelnému rozvoji; Možnosti alternativní výchovy; Výchova ke zdravému životnímu stylu a zdravá škola; Dítě ve sféře vlivů společenského prostředí
- Literature
- STŘELEC,S.(ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: MSD, 2004. 155s. ISBN 80-86633-217
- PELIKÁN, J.Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995. 234s. ISBN 80-85498-27-8
- LANGOVÁ, M. -VACÍNOVÁ, Marie. Jak se to chováš? Praha: Empatie 1994. 84 s. ISBN 80-901618-5-5
- BŮŽEK, A. - MICHALÍK, J. Informatorium (nejen) o právech dítěte. Olomouc: UP, 2000. ISBN 80-244-0054-5
- VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. 121s. ISBN 80-7041-148-1
- ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. 95 s. ISBN 80-7178-049-9
- HORKÁ, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21.století.Brno:MSD,s.r.o.,2005.158s.ISBN 80-210-3750-4
- SVOBODOVÁ, J. Zdravá škola včera a dnes. Brno: Paido 1998.
- STŘELEC, S. et al. Kapitoly z rodinné výchovy. Praha: Fortuna, 1992. 157 s. ISBN 80-85298-84-8
- ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. 302s. ISBN 80-85866-15-3
- KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997. 127s. ISBN 80-7178-123-1
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. 495s. ISBN 80-7178-170-3
- STŘELEC,S.(ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno:MU, 2005.214s. ISBN 80-210-3687-7
- KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova. Prešov: ManaCon, 1996. 231s. ISBN 80-85668-34-3
- SVOBODOVÁ, J., JŮVA,V. Alternativní školy. Brno: Paido, 1995, 1996.
- HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. Brno: Paido, 2000. 127s. ISBN 80-85931-85-0
- Assessment methods (in Czech)
- Požadavky ke zkoušce včetně výběru a realizace jednoho z úkolů: 1. Nástin rozbor a řešení výchovné situace - rozsah 5-8 stran; 2. Námět pro pedagogickou etudu- rozsah 5-8 stran
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
The course is taught: every week.
- Enrolment Statistics (Spring 2008 - for the purpose of the accreditation, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/spring2008-forthepurposeoftheaccreditation/XS051