PřF:Bi8290 Plant Evolutionary Development - Course Information
Bi8290 Plant Evolutionary Developmental Biology
Faculty of ScienceSpring 2008
- Extent and Intensity
- 2/0. 2 credit(s) (fasci plus compl plus > 4). Recommended Type of Completion: zk (examination). Other types of completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- RNDr. Jitka Žlůvová, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. RNDr. Boris Vyskot, DrSc.
Department of Experimental Biology – Biology Section – Faculty of Science
Contact Person: RNDr. Jitka Žlůvová, Ph.D. - Timetable
- Thu 8:00–9:50 Kontaktujte učitele
- Prerequisites (in Czech)
- B4020 Molecular biology || Bi4020 Molecular biology
Základní znalosti molekulární biologie. - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 11 fields of study the course is directly associated with, display
- Syllabus (in Czech)
- 1. Úvod do tvorby fylogenetických stromů. Definice pojmů, druhy hodnotitelných parametrů, problémy při hodnocení parametrů (konvergence, paralelismus) na morfologické i molekulární úrovni, algoritmy tvorby fylogenetických stromů a jejich úskalí, konstrukce superstromů, fylogenetické stromy jako nástroj k odhalení evolučních vztahů mezi geny.
- 2. Fylogenetické stromy v praxi. Tree of life – pozice jednotlivých čeledí a druhů umožní identifikaci evolučně nejstarších zástupců jednotlivých skupin, rostlinná fylogeneze se zaměřením na hlavní vývojové tranzice (evoluce mnohobuněčných forem a přechod z vody na souš, evoluční vztahy uvnitř tracheofyt, evoluční vztahy mezi nahosemennými a krytosemennými rostlinami, ANITA jako skupina nejprimitivnějších krytosemenných, shrnutí současného pohledu na rostlinnou fylogenezi s důrazem na vztahy uvnitř krytosemenných rostlin – bazální eudicota, jednoděložné a dvouděložné), nástroje ve zkoumání vlivu evoluce genů na evoluci forem (genomické – Floral Genome Project, genetické – založené na mutagenezi a hledání genů zodpovědných za daný fenotyp, heterologní – klonování kandidátních genů a analýza jejich exprese), evoluce genů a genových rodin (zvláště MADS, KNOX).
- 3. Hlavní body v evoluci rostlinného vývoje a jejich fylogenetické souvislosti. Hlavní evoluční změny a jejich vztah k fylogenezi (apikální růst, tvorba cévních svazků jako předpoklad vyššího vzrůstu, tvorba kořenů, tvorba listů, tvorba květů), mechanismy působící v evoluci (heterotopie, heterochronie, heterometrie, heterotypie).
- 4. Vývoj a evoluce vajíček. Teorie vzniku vajíček, vývoj vajíčka Arabidopsis jako ukázka obecných principů vývoje rostlinného orgánu (iniciace primordií, jejich specifikace, řízené buněčné dělní, asymetrický růst, diferenciace), přítomnost genu BELL1 u rostlin , která vajíčka netvoří, aneb odkud se tento gen vzal, evoluční modifikace vývoje vajíček – redukce počtu integumentů a jeho vztah k expresi genu INNER NO OUTER (analýza exprese u druhů rodu netýkavka).
- 5. Dvojité oplození, tvorba endospermu a embryogeneze. Evoluce různých typů opylení, růst pylové láčky a oplození – stručný přehled známých genů a mechanismů jejich působení, fylogenetický pohled na různé typy autoinkompatibility aneb otázky paralelismu a konvergence, teorie vzniku dvojího oplození - stalo se jedno ze dvou vyvíjejících se embryí endospermem?, zárodečný vak a oplození u bazálních krytosemenných rostlin - čtyřjaderný zárodečný vak s haploidní centrální buňkou, tvorba endospermu a embrya - srovnání huseníčku s dalšími druhy (zvláště kukuřicí jako zástupcem jednoděložných rostlin).
- 6. Tvorba gynecea, plodu a semene. Teorie vzniku gynecea a plodu, výhody tvorby plodu, Archaefructus jako nejstarší známá rostlina schopná tvořit plody, geny podílející se na fúzi plodolistů u huseníčku, přítomnost těchto genů u primitivních krytosemenných rostlin, které nemají fúzované plodolisty aneb odkud se tyto geny vzaly, evoluční modifikace – dužnaté plody (geny „dužnatosti“, srovnání plodů suchých a dužnatých (huseníček a rajče)).
- 7. Vegetativní a květní apikální meristem. Řízení tvorby vegetativního apikálního meristemu (huseníček jako model, přítomnost genů KNOX u kapradin aneb odkud se tyto geny vzaly, evoluční inovace ve tvorbě apikálního meristemu – Streptocarpus), kořenový meristem – rozdíly a paralely s apikálním meristemem, přechod z nedeterminovaného do determinovaného stavu meristemu (huseníček jako model, nahosemenné rostliny aneb ztráta genu NEEDLY a převzetí jeho funkce genem LEAFY u krytosemenných rostlin).
- 8. Tvorba listů. Polyfyletický původ listů suchozemských rostlin, tvorba listů u huseníčku, tvorba složených listů, aneb jak znovu využít to, co již existuje a používá se k jiným účelům (geny rodiny KNOX a gen LEAFY – příklady konvergence a paralelismu, gen PHANTASTICA – tvorba dlanitě složených listů), hypotézy monofyletického a polyfyletického původu složených listů.
- 9. Tvorba květu – vznik hermafroditismu. Teorie vzniku hermafroditních květů (out of male, out of female, mostly male), možnosti testování teorií a Floral Genome Project.
- 10. Homeotické květní geny. Zopakování ABCDE modelu u huseníčku a hledíku, homeotické květní geny u nahosemenných aneb odkud se tyto geny vzaly, evoluce genů APETALA3 a PISTILLATA genovou duplikací a posunem čtecího rámce.
- 11. Tvorba květních orgánů. Kalich (teorie jeho vzniku, A geny u primitivních eudicot, evoluční inovace – A geny u jednoděložných), koruna (teorie vzniku, B geny u primitivních eudikot, další geny zajišťující, že je koruna korunou), tyčinky (teorie vzniku prašníků, huseníček jako model vývoje prašníků a pylových zrn, teorie evoluce pylových zrn).
- 12. Evoluční inovace v tvorbě květů. Květní symetrie (hledík jako model souměrných květů, TCP geny jako silné supresory), počet květních orgánů, tvorba nektarií, tvorba květenství.
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/spring2008/Bi8290