ZX503 Environmental sociology

Faculty of Science
Spring 2011
Extent and Intensity
1/1. 2 credit(s) (plus extra credits for completion). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
RNDr. Bohumil Frantál, Ph.D. (lecturer), RNDr. Petr Daněk, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
RNDr. Petr Daněk, Ph.D.
Department of Geography – Earth Sciences Section – Faculty of Science
Contact Person: RNDr. Petr Daněk, Ph.D.
Timetable
Wed 9:00–9:50 Z6,02006
  • Timetable of Seminar Groups:
ZX503/01: Wed 8:00–8:50 Z6,02006, B. Frantál
Prerequisites (in Czech)
PROGRAM ( N - GK ) || SOUHLAS
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 30 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/30, only registered: 0/30, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/30
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem je seznámit studenty s historickým vývojem environmentální sociologie jako disciplíny a prezentovat různorodost paradigmat, teorií a konceptů aplikovaných na vztahy mezi fyzickým prostředím, sociální organizací společnosti a sociálním chováním. Budou kriticky diskutovány aktuální otázky vzájemného působení lidské společnosti a životního prostředí a role vědy, politiky, environmentálních hnutí a masových médií v tomto systému.
Syllabus (in Czech)
  • 1) Úvod: organizace kurzu, obsah, podmínky ukončení. Environmentální sociologie jako disciplína v systému věd, její vznik, vývoj a inspirace v tradičních sociologických a geografických teoriích.
  • 2) Základní paradigmata a teoretické přístupy environmentální sociologie: politická ekonomie a teorie „treadmill of production“, model konkurenčních funkcí životního prostředí, ekologická modernizace, riziková společnost a reflexivní modernizace, realismus versus sociální konstruktivismus.
  • 3) Sociální konstrukce environmentálních problémů: environmentální problémy jako "nároky", tvůrci nároků a procesy vytváření nároků, klíčové procesy při konstrukci environmentálních problémů, prezentace problémů, média a rétorické strategie zobrazování problémů.
  • 4) Environmentální diskurz: proměny a typologie environmentálního diskurzu, od ochrany přírody k environmentalismu a sociálně orientovaným ekologickým hnutím.
  • 5) Environmentalní problémy, mocenské vztahy, politická ekologie a environmentální (ne)spravedlnost.
  • 6) Mediální komunikace environmentálních problémů: masová média a produkce environmentálních zpráv, mediální diskurz, organizační rutiny, omezení a strategie.
  • 7) Environmentální problémy, věda a environmentální etika: vědecká nejistota a problém vědeckého dokazování environmentálních problémů, princip obezřetnosti a předběžné opatrnosti, role vědců v řešení environmentálních problémů, regulační věda.
  • 8) Environmentálně signifikantní chování současné společnosti: proces progresivní racionalizace a McDonaldizace společnosti, Disneyfikace prostoru (míst a měst).
  • Aktuální výzkumná témata environmentální sociologie
  • 9) Energetická udržitelnost a bezpečnost, rozvoj obnovitelných zdrojů energie a sociální konflikty o využití krajiny.
  • 10) Udržitelný cestovní ruch, rozvoj a paradoxy eko-turismu.
  • 11) Podoby post-produktivního (multifunkčního) zemědělství a proměna identity farmářů.
  • 12) Lokální identita, percepce environmentálních rizik, konflikty land-use a environmentální management.
Literature
    recommended literature
  • Gould, K. A., Lewis, T.L. (2009): Twenty Lessons in Environmental Sociology. New York: Oxford University Press. 298 pp. ISBN 978-0-19-537112-3
  • HANNIGAN, John A. Environmental sociology. 2nd ed. Milton Park, Abingdon, Oxon: Routledge, 2006, xiii, 194. ISBN 0415355133. info
  • Cultures of environmentalism : empirical studies in environmental sociology. Edited by Steven Yearley. New York: Palgrave Macmillan, 2005, vii, 205. ISBN 1403901201. URL info
  • The international handbook of environmental sociology. Edited by Graham Woodgate - M. R. Redclift. Northampton, MA, USA: Edward Elgar, 1997, xv, 485. ISBN 1840642432. info
Teaching methods (in Czech)
Kombinace přednášek a seminářů. Na seminářích budou diskutována témata ze samostatné četby.
Assessment methods (in Czech)
Předpoklady k absolvování kurzu: 1. Aktivní účast na seminářích, zpracování referátu ze samostatné četby a jeho prezentace v semináři (ve skupině). 2. Závěrečný písemný test nebo kolokvium.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2012, spring 2012 - acreditation, Spring 2013, Spring 2015.
  • Enrolment Statistics (Spring 2011, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/spring2011/ZX503