ZD347 České pohraničí a přeshraniční spolupráce v kontextu evropské integrace

Faculty of Science
Spring 2016
Extent and Intensity
1/2. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. RNDr. Milan Jeřábek, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.
Department of Geography – Earth Sciences Section – Faculty of Science
Contact Person: doc. RNDr. Milan Jeřábek, Ph.D.
Supplier department: Department of Geography – Earth Sciences Section – Faculty of Science
Prerequisites (in Czech)
PROGRAM ( D - GR4 )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Na pohraniční oblasti lze nahlížet jako specifický územní typ, v němž se prolínají vnitřní (směrem do centra/vnitrozemí) a vnější (ven, přes hranice) dimenze regionálního rozvoje. Na zdejší vývoj přitom měly zásadní vliv relativně nedávné historické mezníky, spojené s událostmi let 1989, 2004 a 2011. Právě zde totiž nabývá evropská integrace zcela konkrétní podoby na úrovni regionální, lokální až individuální; víceméně se totiž dotýká každého jedince, instituce, podniku apod. Cílem kurzu je proto prezentovat, diskutovat a analyzovat příp. predikovat změny, ke kterým v českém pohraničí dochází. Jednou z cest k posílení tohoto území se jeví přeshraniční spolupráci, ať již spontánní či institucionalizovaná – např. prostřednictvím euroregionů či příslušných operačních programů.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Základní pojmy: obsahové a územní vymezení. Hranice a pohraničí (příhraničí), hraniční efekt, funkce, vymezení, geografická poloha, endogenní potenciál, vnitrozemí vs. pohraničí. 2. Územní diferenciace a řešení pohraničí v Česku. Situační analýza, územní plánování a regionální politika, euroregiony, Phare CBC – Interreg – Cíl 3 – Evropská územní spolupráce, aktéři přeshraniční spolupráce. 3. Postavení pohraničí v integračních procesech EU. Vnitřní/vnější hranice, integrace, identita vs. integrace, regionalismus, evropský územní rozvoj, středoevropský prostor.
Literature
    required literature
  • Jeřábek, Milan, Dokoupil, Jaroslav, Havlíček, Tomáš a kol. : České pohraničí - bariéra nebo prostor zprostředkování?. - 1. vyd. - Praha : Academia, 2004. - 296 s.
  • Wastl-Walter, D.: The Ashgate Research Companion to Border Studies, Ashgate, Farnham, ISBN 978-0-7546-7406-1, 2011, 728 pp.
    recommended literature
  • Scherhag, Daniela : Europäische Grenzraumforschung. E-Paper der ARL, Nr. 2, Hannover : Akademie für Raumforschung und Landesplanung, ISBN 978-3-88838-719-7, ISSN 1865-584X, 2008
  • Hirschhausen, von Beatrice, Grandits, Hannes, Kraft, Claudia, Müller, Dietmar, Serrier, Thomas : Phantomgrenzen – Räume und Akteure in der Zeit neu denken / Band 1: Phantomgrenzen im östlichen Europa. Göttingen : Wallstein Verlag, ISBN 978-3-8353-1658-4,
Teaching methods (in Czech)
Kurz tvoří přednášky zahrnující deskripci aktuální situace českého pohraničí se zaměřením na usměrňování přeshraničního regionálního rozvoje, mj. za podpory prostředků EU. Studenti zpracovávají vybrané území či téma, a to na základě samostatného studia relevantní literatury a s využitím odpovídajících pramenů.
Assessment methods (in Czech)
Úspěšné ukončení kurzu je podmíněno prezentací / obhajobou seminární práce, jakož i odpovídajích teoretických poznatků.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught once in two years.
The course is taught: in blocks.
The course is also listed under the following terms spring 2012 - acreditation, Spring 2014, spring 2018, Spring 2020.
  • Enrolment Statistics (Spring 2016, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/spring2016/ZD347