Bi9100 Ergonomie a aplikovaná antropologie

Přírodovědecká fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/2/0. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Martin Čuta, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Libor Šimek (cvičící)
Garance
Mgr. Martin Čuta, Ph.D.
Ústav antropologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Martin Čuta, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav antropologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Po 18. 2. až Pá 17. 5. Út 8:00–9:50 Bp1,01007
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto předmětu je praktická aplikace znalostí a dovedností z jednotlivých antropologických odvětví biologické a sociokulturní antropologie. Zásadní důraz bude kladen na uplatnění antropologa v komerční sféře. Výstupem předmětu by měl být antropolog připravený uplatnit poznatky z jednotlivých antropologických odvětví ve firemním prostředí, a to se zaměřením na tyto oblasti: ergonomie, organizace práce, marketing a mezinárodní obchod. Nadstandardní pozornost bude věnována subdisciplíně ergonomie a tzv. human factors; studenti se podrobněji seznámí s cíli, specializacemi a metodami tohoto odvětví a podrobně se věnovat praktické výuce základních i pokročilých metod ergonomie. Celý předmět je orientován na praktickou výuku – studenti budou vypracovávat stručné case studies a mini-projekty z odvětví aplikujících jak poznatky fyzické, tak sociální a kulturní antropologie, které je mají lépe připravit na uplatnění v komerční sféře. Předmět je pro zvýšení šancí pro uplatnění schopností absolventů v praxi vyučován v anglickém jazyce.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu by student měl být schopen uplatnit poznatky z jednotlivých antropologických oblastí v komerční sféře, zvláště v oblasti marketingu, mezinárodního obchodu, orientovat se v základních a specializovaných diagnostických metodách ergonomie. Měl by být schopen užívat základní metody sociálních, psychologických, IT a biologických věd v paradigmatu aplikované, „komerční“ antropologie (uplatnění v marketingu, obchodu, odborné konzultace, řízení společnosti a také v samostatně se rozvíjející disciplíně HCI – human computer interaction). Podrobně by se měl orientovat v základních metodách ergonomie (metrických a vizuálních/záznamových), určených pro diagnostiku zdravotních rizik pro pohybový aparát člověka způsobených opakovanou (pracovní) činností a zátěží (včetně testování kognitivních, manipulačních a silových schopností).
Osnova
  • 1. Úvod: Integrální antropologie. Systematický a analytický přístup; paradox či komplementarita? 2. Soft-skills: vyjednávání, management, marketing. Interkulturní specifika v komerční sféře. 3. Case studies/mini-projekt: mezinárodní obchod, interkulturní marketing 4. Ergonomie a human factors. Specifika neakademicky orientovaných přístupů/metod. 5. Case studies/mini-projekt: ergonomie a human factors 6. Praxe firemního/konzultujícího antropologa. 7. Case studies/mini-projekt: návrh postupu optimalizace pracovního procesu 8. HCI – human computer interaction. Vztah uživatele a produktu. Hodnocení požadavků, preferencí a nároků uživatele na systém hardware/software. 9. Case studies/mini-projekt: optimalizace produktu nárokům uživatele 10. Hodnocení kognitivních schopností 11. Speciální ergonomie: manipulační schopnosti lidské ruky 12. Speciální ergonomie: dynamometrie
Literatura
  • HAVILAND, William A. Cultural anthropology (Souvis.) : Instructor's manual to accompany Cultural anthropology, eighth edition : Study guide and workbook to accompany Cultural anthropology, eighth edition. info
  • A handbook of economic anthropology. Edited by James G. Carrier. Northhampton, MA: Edward Elgar, 2005, xvi, 584. ISBN 1845429524. info
  • GILBERTOVÁ, Sylva a Oldřich MATOUŠEK. Ergonomie : optimalizace lidské činnosti. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 239 s. ISBN 8024702266. info
Výukové metody
Teoretická příprava formou přednášek (doplněná o komentované multimediální prezentace a e-learning). Přednášky jsou prostřídány praktickými cvičeními/mini-projekty.
Metody hodnocení
Kurz je zakončen kombinovanou písemnou zkouškou, jejíž součástí je test a protokoly z mini-projektů, odevzdávané v průběhu semestru. Pro úspěšné zvládnutí testu prokážou studenti znalosti látky probírané v průběhu semestru.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007 - akreditace, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.