PřF:Bi5120 Antropologie - Informace o předmětu
Bi5120 Antropologie
Přírodovědecká fakultajaro 2020
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. RNDr. Eva Drozdová, Ph.D. (přednášející)
Ilona Šťastná (pomocník) - Garance
- doc. RNDr. Eva Drozdová, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Eva Drozdová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- St 11:00–12:50 B11/132
- Předpoklady
- Přednáška je určena primárně pro studenty kteří nestudují přímo obor antropologie, ale mají zájem se dozvědět čeho se věda jako antropologie týká.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 21 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Přednáška je průřezem biologickou antropologií. Studenti se seznámí s oblastí historické antropologie (studium historických populací, mumie, kremace) a antropologie živé populace(variabilita a adaptabilita lidských populací, individuální vývoj jedince, metody studia živé poulace, variabilita tělesné stavby lidského těla atd). Na konci tohoto kurzu by měl být student schopen se orientovat v oboru biologické antropologie.
- Výstupy z učení
- Porozumí dělení antropologie a obsahu jejího studia
Bude se orientovat v historické antropologii
Bude znát základní postupy historické antropologie
Bude mít povědomí o práci s lidským kosterním materiálem, žárovými hroby i mumifikovanými ostatky
Bude se orientovat v lidské auxologii a vývoji jedince od narození až do kmetského věku
Bude znát základní postupy auxologického vyšetření
Bude znát základní parametry současné české populace. - Osnova
- 1. Co je antropologie Antropologie. Charakteristika. Náplň. Rozdělení. Využití. Problémy. Rasové systémy a rasismus.
- Úvod do historické antropologie
- 2. Zdroje historického antropologického materiálu. Pohřebiště, hrobky, válečné hroby. Etické aspekty studia historického kosterního materiálu. Typy pohřbů: primární, sekundární, terciální.
- 3. Základy anatomie lidského skeletu. Kostní tkáň. Anatomická terminologie, základní anatomické postavení, normované polohy lebky, základy anatomie lebky, lebka novorozence, základy anatomie postkraniálního skeletu, mutilace a deformace, které lze na kosterních pozůstatcích zjistit.
- 4. Výzkum primárních pohřbů. Biologické informace, které lze z kosterního materiálu zjistit.
- 5. Určování pohlaví a věku u lidských kosterních pozůstatků Sexuální dimorfismus a jeho projevy. Vliv věku na pohlavní znaky. Spolehlivost metod. Druhy metod: morfometrické a morfoskopické metody, genetické metody. Metody určování dožitého věku u dětí a dospělých. Biologický věk kontra kalendářní. Faktory ovlivňující přesnost určení věku. Dělení věkových tříd.
- 6. Studium sekundárních pohřbů a kremací Charakteristika obsahu sekundárních pohřbů. Dětské a dospělé kosti. Zachovalost. Metodika výpočtu minimálního a maximálního počtu jedinců. Teorie a definice žárového pohřbu. Termické změny v kostní tkáni. Vyzvedávání a preparace žárových hrobů. Metody studia žárových hrobů. Určování pohlaví, věku atd.
- 7. Studium mumifikovaných ostatků. Důvody mumifikace u různých národů. Spontánní a antropogenní mumifikace. Způsoby mumifikace – tepelné efekty, vysušení, chemické efekty, anaerobní podmínky, odstranění měkkých tkání a remodelace. Současné metody mumifikace. Zachovalost jednotlivých tkání a částí těla. Pitva mumie, postup.
- Úvod do antropologie živé populace
- 8. Individuální vývoj organismu Procesy růstu a vývoje. Prenatální vývoj, embryonální a fetální období (zkráceně). Postnatální vývoj. Období novorozenecké, kojenecké, batolecí, předškolní věk, školní věk, adolescence, puberta. První a druhá proměna postavy. Období plné výkonnosti. Období involučních změn. Smrt. Sekulární trend jeho projevy a příčiny.
- 9. Tělesná hmotnost a variabilita tělesné stavby lidského těla. Modely složení těla. Vývoj složení těla a distribuce hmoty těla. Typologie morfologické stavby těla. Stanovení somatotypu. Hodnocení optimální hmotnosti.
- 10. Biologický věk Růstový věk. Zubní věk. Kostní věk. Vývinový věk. Proporcionální věk. Stanovení biologického věku u dospělých.
- 11. Charakteristika současné populace Charakteristika současné dětské, ale i dospělé populace na základě výsledků posledního celostátního výzkumu dětí a mládeže. Srovnání biologických parametrů s výsledky před 100 lety. Postup sekulárního trendu a sekulární akcelerace v naší populaci.
- 12. Individuální adaptace Příčiny variability lidské populace a její projevy. Adaptace individuální (fyziologická), modely a příklady (přizpůsobení se chladu, vlhkému a suchému teplu, nedostatku potravy, vysoké nadmořské výšce).
- 13. Evoluční adaptace Adaptace evoluční (děděná). Modely a příklady.
- 14. Stabilita a prediktabilita vývoje Predikce tělesné výšky. Predikce na základě biologického věku. Morfologicko funkční vztahy – modelové charakteristiky např. u sportovců, jejich somatotypy.
- Literatura
- WHITE, T. D., Michael T. BLACK a Pieter A. FOLKENS. Human osteology. 3rd ed. Amsterdam: Academic Press, 2012, xxvi, 662. ISBN 9780123741349. info
- MIELKE, James H., Lyle W. KONIGSBERG a John RELETHFORD. Human biological variation. 2nd ed. New York: Oxford University Press, 2011, xv, 443. ISBN 9780195387407. info
- HENKE, Winfried a Ian TATTERSALL. Handbook of Paleoanthropology. 1. vyd. Berlin: Spronger Verlag, 2007, 2173 s. ISBN 978-3-540-32474-4. info
- RIEGEROVÁ, Jarmila, Miroslava PŘIDALOVÁ a Marie ULBRICHOVÁ. Aplikace fyzické antropologie v tělesné výchově a sportu : (příručka funkční antropologie). 3. vyd. Olomouc: Hanex, 2006, 262 s. ISBN 8085783525. info
- MIELKE, James H., Lyle W. KONIGSBERG a John RELETHFORD. Human biological variation. New York, N.Y.: Oxford University Press, 2006, xiv, 418. ISBN 0195188713. info
- BASS, William M. Human osteology : a laboratory and field manual. 5th ed. Columbia, Mo.: Missouri Archaeological Society, 2005, xviii, 365. ISBN 9780943414966. info
- SOUKUP, Václav. Dějiny antropologie : (encyklopedický přehled dějin fyzické antropologie, paleoantropologie, sociální a kulturní antropologie). Praha: Karolinum, 2004, 667 s. ISBN 8024603373. info
- VANČATA, Václav a Jaroslav MALINA. Panoráma biologické a sociokulturní antropologie 13: Paleoantropologie - přehled fylogeneze člověka a jeho předků. Editor: Jaroslav Malina. Brno (CZ): Nadace Universitas Masarykiana v Brně, nakladatelství a vydavatelství Nauma v Brně, 2003, 212 s. Modulové učební texty pro studenty antropologie. ISBN 80-210-3049-6. info
- Antropologie :příručka pro studium kostry. Edited by Milan Stloukal. 1. vyd. Praha: Národní muzeum, 1999, 510 s. ISBN 80-7036-101-8. info
- BENEŠ, Jan. Člověk. 1. vyd. Praha: Mladá Fronta, 1994, 342 s. ISBN 80-204-0460-0. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava formou přednášek.
- Metody hodnocení
- Zkoušení v roce 2020.
Vzhledem ke karanténním opatřením se forma zkoušky bude lišit od předchozích let.
Zkouška proběhne pouze písemnou formou - prostřednictvím testu.
Forma testu bude záležet na aktuálních karanténních a hygienických předpisech. Může proběhnout klasickou formou psaní testu na fakultě v menších skupinách nebo dálkově prostřednictvím videohovoru v programu MS Teams nebo prostřednictvím aplikace v IS. Tyto způsoby se mohou měnit, podle aktuální situace.
O tom zda zkouška proběhne distančně nebo na fakultě budete v čas informováni. Bude vypsáno dostatek termínů, aby se na každého dostalo. - Informace učitele
Přednáška je určena primárně pro studenty různých oborů biologie, kteří se primárně o antropologii nezajímají, ale mají zájem se dozvědět čeho se věda, jako biologická antropologie, týká.
Přednáška je určena také pro studenty programu Experimentální a molekulární biologie, zaměření Biologie člověka. U nichž je antropologická věda jednou hlavních součástí studia. U nich slouží kurz Bi5120 Antropologie jako vhled do problematiky, kterou budou dále studovat na mnohem podrobnější úrovni.
K přednášce Bi5120 existuje také volitelné cvičení Bi5120c, které představuje praktické techniky jak studovat člověka a to jak současnou populaci, tak populace historické. Cvičení je volitelné a nemusí se k přednášce zapisovat.
Je však dobré si cvičení zapsat, protože přispívá k lepšímu vhledu do problematiky a ke snadnějšímu pochopení přednášené látky.- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2020/Bi5120