FSM03 State examination Ms, Teaching

Faculty of Science
Spring 2024
Extent and Intensity
0/0/0. Type of Completion: -.
Teacher(s)
doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr. (lecturer)
Marie Halasová (assistant)
Guaranteed by
doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr.
Department of Condensed Matter Physics – Physics Section – Faculty of Science
Contact Person: doc. Mgr. Pavel Dvořák, Ph.D.
Supplier department: Department of Condensed Matter Physics – Physics Section – Faculty of Science
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • 1. MECHANIKA HMOTNÝCH BODŮ A JEJICH SOUSTAV 1. 1. Veličiny charakterizující pohyb hmotného bodu (a základní klasifikace pohybů) 1. 2. Newtonovy pohybové zákony 1. 3. Vzájemné působení těles, silové zákony 1. 4. Inerciální a neinerciální vztažné soustavy 1. 5. Základní druhy pohybů (pohyby v tíhovém poli, pohyb po kružnici, kmitavý pohyb)
  • 2. PRÁCE SÍLY A MECHANICKÁ ENERGIE 2. 1. Práce jako dráhový účinek síly 2. 2. Výkon, účinnost 2. 3. Kinetická energie 2. 4. Potenciální energie 2. 5. Zákon zachování mechanické energie
  • 3. MECHANIKA TUHÝCH TĚLES 3. 1. Moment síly vzhledem k bodu a vzhledem k ose 3. 2. Posuvný a otáčivý účinek síly (skládání sil a momentů sil) 3. 3. Statická rovnováha tuhého tělesa 3. 4. Pohyb tuhého tělesa kolem pevné osy 4. 5. Kinetická energie tuhého tělesa (při rotaci kolem pevné osy)
  • 4. MECHANIKA TEKUTIN 4. 1. Vzájemné působení částí tekutiny, tlak 4. 2. Statická rovnováha tekutin, rozložení tlaku v tekutině 4. 3. Vztlaková síla v tekutině 4. 4. Proudění tekutiny – rovnice kontinuity 4. 5. Proudění (ideální) kapaliny – Bernoulliova rovnice
  • 5. ZÁKLADY TERMIKY A MOLEKULOVÉ FYZIKY 5. 1. Základní pojmy a představy T a MF 5. 2. Vnitřní energie, práce, teplo 5. 3. Teplota, tepelné kapacity, kalorimetrie 5. 4. Stavové rovnice ideálního plynu (termická + kalorická) a jejich aplikace 5. 5. Kruhové děje, tepelné stroje
  • 6. STRUKTURA A VLASTNOSTI LÁTEK 6. 1. Částicová struktura látek 6. 2. Struktura a vlastnosti plynů 6. 3. Struktura a vlastnosti kapalin 6. 4. Struktura a vlastnosti pevných látek 6. 5. Skupenské přeměny
  • 7. KMITY A VLNY 7. 1. Kinematika kmitavého pohybu, charakteristiky kmitů 7. 2. Dynamika kmitavého pohybu, kmity tlumené a vynucené 7. 3. Vznik a charakteristiky vlnění 7. 4. Šíření vlnění v prostoru, jevy na rozhraní dvou prostředí 7. 5. Zvuk – vznik, šíření a vlastnosti zvuku
  • 8. ELEKTRICKÝ NÁBOJ, ELEKTRICKÉ POLE, ELEKTRICKÝ PROUD 8. 1. Elektrický náboj a elektrické pole 8. 2. Elektrický proud v kovech 8. 3. Elektrický proud v polovodičích 8. 4. Elektrický proud v elektrolytech, plynech a ve vakuu 8. 5. Magnetické účinky elektrického proudu
  • 9. MAGNETICKÉ POLE A INDUKČNÍ JEVY 9. 1. Stacionární magnetické pole 9. 2. Nestacionární magnetické pole 9. 3. Střídavý proud 9. 4. Elektromagnetické kmitání a vlnění 9. 5. Fyzikální základy elektroniky a bezdrátového přenosu informací
  • 10. SVĚTLO 10. 1. Šíření světla, jevy na rozhraní 10. 2. Optické zobrazování, čočky a zrcadla 10. 3. Jednoduché optické přístroje, lidské oko 10. 4. Vlnové vlastnosti světla, interference, ohyb 10. 5. Světlo jako elektromagnetické vlnění
  • 11. FYZIKA MIKROSVĚTA 11. 1. Kvantové vlastnosti elektromagnetického záření 11. 2. Atomové jádro 11. 3. Radioaktivita 11. 4. Elektronový obal atomu 11. 5. Periodická soustava prvků
  • 12. ASTROFYZIKA 12. 1. Jevy pozorovatelné na obloze 12. 2. Záření – zdroj informací o vesmíru 12. 3. Sluneční soustava, komplex kosmických těles společného původu 12. 4. Vznik, vývoj a vlastnosti hvězd 12. 5. Vývoj vesmíru a jeho současný stav
Literature
    recommended literature
  • Středoškolské učebnice fyziky
  • HALLIDAY, David, Robert RESNICK and Jearl WALKER. Fyzika :vysokoškolská učebnice obecné fyziky. Vyd. 1. Brno: VUTIUM, 2000, xxiv, 1198. ISBN 8171962147. info
  • BROCKMEYEROVÁ, Jitka. Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky : cvičení z didaktiky fyziky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 193 s. info
  • BROCKMEYEROVÁ, Jitka. Úvod do teorie a metodologie didaktiky fyziky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982, 157 s. info
  • KAŠPAR, Emil. Didaktika fyziky : obecné otázky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 355 s. info
  • KAŠPAR, Emil and Jaroslav VACHEK. Pokusy z fyziky na středních školách. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1967, 255 s. info
Assessment methods (in Czech)
Písemná část
1) Příprava na jednu vyučovací hodinu na vylosované téma. Studenti losují užší témata ze seznamu uvedeného zde v části "Osnova", tedy např. Téma 1.2. Newtonovy pohybové zákony. V rámci tématu si student vybírá obsah hodiny dle vlastní volby, aby rozsah byl přiměřený výkladu v jediné vyučovací hodině. Příprava by měla obsahovat části motivační, výkladové, opakování úvodní i závěrečné, případně i popis a výklad experimentálního doprovodu. Bude vyznačen orientační čas věnovaný jednotlivým částem vyučovací hodiny. Příprava bude doplněna komentářem, který zasadí probíranou látku do širšího okruhu (stručně shrne předchozí i navazující témata) a zdůvodní zvolený způsob výkladu z metodického i didaktického hlediska. (2 hodiny)
2) Řešení středoškolských fyzikálních úloh doplněné slovním výkladem metodiky řešení. (2 hodiny)
Literatura k písemné části není povolena (s výjimkou fyzikálních tabulek).


Ústní část
Ústní část probíhá v jiném dni než část písemná a je společná s ústní zkouškou z fyziky. K přípravě před zkouškou dostane student k dispozici opravené obě písemky. Ústní zkouška z didaktiky se skládá ze dvou částí, obě jsou odvozeny z písemek.
1) Prezentace vypracované přípravy na vyučovací hodinu: stručné zasazení látky do širších fyzikálních souvislostí prezentované na úrovni univerzitního kurzu fyziky , zdůvodnění zvoleného způsobu výkladu, komentáře ke kritickým připomínkám opravovatele (budou-li), předvedení zkráceného středoškolského výkladu vycházejícího z písemné práce. (cca 20 minut)
2) Prezentace řešení jedné zadané fyzikální úlohy s důrazem na metodiku řešení. Úloha bude vybrán komisí před přípravou k ústní zkoušce z množiny úloh, které byly řešeny v písemné části. (5 minut).
Po obou částech budou následovat dotazy komise a diskuse.
Literatura u přípravy není povolena
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught each semester.
The course is also listed under the following terms Autumn 2007 - for the purpose of the accreditation, Spring 2008 - for the purpose of the accreditation, Spring 2011 - only for the accreditation, Autumn 2010 - only for the accreditation, Autumn 2005, Spring 2006, Autumn 2006, Spring 2007, Autumn 2007, Spring 2008, Autumn 2008, Spring 2009, Autumn 2009, Spring 2010, Autumn 2010, Spring 2011, Autumn 2011, Spring 2012, Autumn 2011 - acreditation, spring 2012 - acreditation, Autumn 2012, Spring 2013, Autumn 2013, Spring 2014, Autumn 2014, Spring 2015, Autumn 2015, Spring 2016, Autumn 2016, Spring 2017, autumn 2017, spring 2018, Autumn 2018, Spring 2019, Autumn 2019, Spring 2020, Autumn 2020, Spring 2021, autumn 2021, Spring 2022, Autumn 2022, Spring 2023, Autumn 2023, Autumn 2024, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Spring 2024, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/spring2024/FSM03