PřF:CORE189 Hidden secrets of karst areas - Course Information
CORE189 Hidden secrets of karst areas
Faculty of ScienceSpring 2025
- Extent and Intensity
- 2/0/0. Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Martin Ivanov, Dr. (lecturer)
Mgr. Martin Knížek, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Tomáš Kumpan, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Marek Lang, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Pavel Pracný, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- Mgr. Pavel Pracný, Ph.D.
Department of Geological Sciences – Earth Sciences Section – Faculty of Science
Contact Person: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Supplier department: Department of Geological Sciences – Earth Sciences Section – Faculty of Science - Prerequisites (in Czech)
- !TYP_STUDIA(ND) && !FORMA(C) && (!PROGRAM(B-UCB) && !PROGRAM(B-UCC) && !PROGRAM(B-UCF) && !PROGRAM(B-UCM) && !PROGRAM(B-UCZ) && !PROGRAM(B-LGM) && !PROGRAM(B-AEG) && !PROGRAM(B-GEO)&& !PROGRAM(B-MVZ))
Předmět nevyžaduje žádné zvláštní znalosti - Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
The capacity limit for the course is 100 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/100, only registered: 11/100, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/100 - Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je představit studentům krasové prostředí nad rámec obecné představy "studia jeskyní". Krasový výzkum je širokým mezioborovým úsilím propojujícím přírodní i společenské vědy. To dokládá například vyhlášení roku 2021 mezinárodním rokem jeskyní a krasu ze strany UNESCO. Přestože základní stavební kameny krasu jsou dnes již dobře známé – karbonátové horniny a minerály, jeskyně a propasti, výplně nebo zkameněliny – ukazuje se, že celkové prostředí je více než jen součet jeho částí. Právě studium vzájemných vazeb a interakcí v rámci krasu nám v současnosti přináší významné poznatky z hlediska vývoje krajiny a klimatu v minulosti nebo ochrany podzemních vod a prostředí před vlivy člověka. V neposlední řadě je kras také neocenitelným dokladem o životech lidí v pravěku (např. jeskyně Lascaux ve Francii nebo Pekárna či Býčí skála v ČR) a pro svou estetickou hodnotu i turistickým lákadlem (v podobě vápencových věží v tropické Asii, propasti Macocha v Moravském krasu a bohatých krápníkových výzdob v nespočtu jeskyní na celém světě). Kras tak představuje ideální systém, na kterém můžeme ilustrovat komplexní vztahy mezi neživou přírodou, živými organismy a člověkem.
- Learning outcomes (in Czech)
- Po absolvování předmětu budou studenti schopni:
1. Popsat základní krasové procesy.
2. Identifikovat vlastnosti krasovějících hornin nezbytné pro vznik krasových systémů.
3. Vysvětlit vznik a fungování různých krasových fenoménů.
4. Vysvětlit původ informací o minulosti živých organismů, člověka a klimatu získané studiem krasu.
5. Posoudit současný vztah člověka ke krasovému prostředí, včetně využívání a ochrany krasových vod a jeskyní.
6. Aplikovat získané poznatky při pozorování a dokumentaci krasových jevů v terénu.
7. Diskutovat o významu krasových oblastí z hlediska ochrany přírody a kulturního dědictví. - Syllabus (in Czech)
- 1. Úvod do krasových oblastí
- ○ Definice a význam krasu
- ○ Historie výzkumu krasu
- 2. Krasovějící horniny a jejich vlastnosti
- ○ Karbonátové horniny a jejich původ
- ○ Minerály v krasu
- 3. Vznik a fungování krasových fenoménů
- ○ Jeskyně a propasti
- ○ Podzemní vodní toky
- ○ Krápníková výzdoba - speleotémy
- 4. Významné krasové oblasti
- ○ Příklady z ČR (Moravský kras, Český kras)
- ○ Příklady ze světa (Lascaux, tropická Asie)
- 5. Kras jako zdroj informací o minulosti
- ○ Fosilie a paleontologie
- ○ Archeologické nálezy
- ○ Klimatické záznamy
- 6. Současný vztah člověka ke krasu
- ○ Využití krasových oblastí (turismus, vědecký výzkum)
- ○ Ochrana krasových jevů, biotopů a vod
- ○ Příklady z Moravského krasu
- 7. Terénní výzkum a exkurze
- ○ Praktické ukázky v terénu
- ○ Popis krasových jevů
- ○ Exkurze do Moravského krasu
- 8. Závěr a kolokvium
- ○ Skupinová diskuse nad terénními deníky
- ○ Hlavní koncepty a poznatky z výuky
- Literature
- GILLIESON, David S. Caves: processes, development, and management. Second edition. Hoboken, NJ: Wiley-Blackwell, 2021, xiv, 508. ISBN 9781119455578. info
- MUSIL, Rudolf, Jiří CIHLÁŘ, Zdeněk CIHLÁŘ, Robert DVOŘÁČEK, Vít GRULICH, Miloslav HOMOLKA, Vlastislav KÁŇA, Milan KOUDELKA, Miroslav KUBEŠ, Ondřej MERTA, Petr NERUDA, Martin OLIVA, Jiří OTAVA, Antonín PŘICHYSTAL, Luboš SLABÝ, Ladislav SLEZÁK, Jiří SVOZIL, Jiří TRUHLÁŘ, Jaroslav VAŠÁTKO and Jindřich WANKEL. Moravský kras : průvodce Josefovským a Křtinským údolím. Illustrated by Petr Modlitba. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 347 stran. ISBN 9788021087422. info
- Chráněná území ČR. Edited by Jaroslav Hromas. Vyd. 1. Brno: EkoCentrum, 2009, 608 s. ISBN 9788086305035. URL info
- FORD, D.C. and P. WILLIAMS. Karst hydrogeology and geomorphology. The Atrium, Southern Gate, Chichester, W: John Wiley & Sons Ltd, 2007, 562 pp. ISBN 978-0-470-84997-2. info
- MUSIL, Rudolf. Moravský kras : labyrinty poznání. Adamov: Jaromír Bližňák GEO program, 1993, 336 s. info
- PŘIBYL, Jan, Vojen LOŽEK and Bohumil KUČERA. Základy karsologie a speleologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 1992, 354 s. ISBN 8020000844. info
- Teaching methods (in Czech)
- Výuka proběhne formou přednášek ke spektru krasových témat. Na konci semestru proběhne také půldenní terénní exkurze do Moravského krasu.
- Assessment methods (in Czech)
- Předmět je ukončen kolokviem, které proběhne formou skupinové diskuze nad probranými tématy a terénním deníkem z exkurze.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/spring2025/CORE189