Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku
     

6.2 Jízda na in-line bruslích

Sportovní, výukový a tréninkový prostředek, který se více využívá v posledních 10–15 letech především pro mladší věkové kategorie z důvodu malé hmotnost výzbroje, která neomezuje děti při pohybu jako podstatně těžší kolečkové lyže. Využíváme především pro nácvik a upevnění základů bruslařského kroku u dětí, které se učí základům bruslařské techniky.

Využíváme pohybové varianty s nebo bez aktivní práce paží s využitím holí na soupažný odpich. Při jízdě bez holí je pohyb paží shodný s chůzí a využívá se zkřížený pohybový vzor (Janda, Vele, Kračmar). I zde práce paží aktivně pomáhá práci celého těla a dynamice pohybu dolních končetin při bruslařském kroku. Při použití holí se jedná většinou o soupažný odpich. Využívání holí je již záležitostí starších a těch, kteří již mají základy za sebou a nacvičují a opakují jednotlivé bruslařské techniky. In-line bruslení používáme zejména pro nácvik a procvičování bruslařského pohybu dolních končetin, přenos hmotnosti z brusle na brusli, koordinaci.

Technika oboustranného bruslení jednodobého na in-line bruslích

Technika oboustranného bruslení jednodobého na in-line bruslích

Technika oboustranného bruslení dvoudobého na in-line bruslích

Technika oboustranného bruslení dvoudobého na in-line bruslích

 

Videoukázky techniky a popis cvičení vhodných pro in-line bruslení

Rozvoj základních dovedností a bruslařského kroku na in-line bruslích:

Rozvoj bruslařského kroku na in-linech

Rozvoj bruslařského kroku na in-linech

Rozvoj odrazu při využití jednostranného bruslení na in-line bruslích:

Cvičení pro rozvoj techniky a síly

Cvičení pro rozvoj techniky a síly

Metodické pokyny

  • při tréninku s využitím in-line bruslení pro nácvik a upevnění bruslařské techniky obvykle zaujímáme zvýšený postoj tak, abychom mohli důsledně imitovat odraz a zpětný přenos dolních končetin do základního postavení. Při nízkém postoji (předklon) jako u rychlobruslařů je nutné přenášet dolní končetiny pokrčené a zezadu, což by mohlo vytvořit nevhodné pohybové stereotypy pro bruslení na lyžích, proto se snažíme při nácviku využívat zvýšené postavení trupu
  • používáme pomalejší kolečka o menším průměru, při kterých se nedosahuje vysokých rychlostí.
  • důležité je dbát na bezpečnost, protože je dosahováno poměrně vysokých rychlostí. Proto se doporučuje cvičit a trénovat na uzavřených, vyhrazených tratích (stadióny, speciální okruhy pro trénink na kolečkových lyžích a in-line bruslích, cyklostezky apod.)
  • s ohledem na prevenci úrazu doporučujeme ve všech kategoriích používat cyklistické ochranné přilby, rukavice a brýle
  • na trénink na kolečkových lyžích musí vždy dohlížet trenér, cvičitel, učitel
  • nelze trénovat na mokrém povrchu, kde brusle kloužou
  • z praxe je známé, že při rychlostech nad 23–25 km/h začínají být již technické problémy s jistým odpichem a jeho kvalitou na tvrdém podkladu. Při rychlosti nad 25 km/h již paže nejsou schopny připravit se na kvalitní zapíchnutí holí a provedení odrazu, protože nejsou schopny vyvinout tak rychlou svalovou kontrakci pro provedení odpichu. Pro trénink jsou tedy výhodnější menší kolečka a z pomalejšího materiálu, které neumožňují dosažení vysoké rychlosti.
PaedDr. Pavel Korvas, CSc. |
OMotor KKin, Fakulta sportovních studií Masarykovy univerzity |
Návrat na úvodní stránku webu, přístupnost |
Stránky Fakulty sportovních studií MU
| Technická spolupráce:
| Servisní středisko pro e-learning na MU
| Fakulta informatiky Masarykovy univerzity, 2009

Technické řešení této výukové pomůcky je spolufinancováno Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.