Vyšší věk je provázen fyziologickými změnami stáří. Jeho reakce a adaptace na zátěž se proto mění. Ubývá buněk a snižují se funkční schopnosti většiny orgánů a systémů, včetně aerobní kapacity. Oslabují se mechanické vlastnosti tkání pohybového aparátu, vazů, svalů a kostí. Častěji se objevují závažné poruchy – nemoci. Vzniká tak větší riziko poškození a selhání organismu při fyzickém zatížení, které v mládí sportovec zvládal bez problémů.
(V případě rozvoje poruchy glycidové tolerance a diabetes mellitus II. typu může při fyzickém přetížení dojít k vyčerpání energetických zásob, kolapsu, poruše vědomí).
Některé změny podmíněné stárnutím a jejich vliv na funkce oběhového, dýchacího, pohybového a nervového systému (Upraveno podle: BROOKS G.A., FAHEY T.D. 1987; LÖLLGEN H. et al., 1997 – in: Placheta a kol., 1999)
Změny | Vliv na funkce |
---|---|
Oběhový systém | |
poměr kapiláry : vlákna objem srdce a myokardu myozin – ATPáza sympat. stimulace SA uzlu elasticita cév |
perfúze myokardu Qsmax a Qmax SFmax kontraktilita myokardu periferní odpor, TK, afterload |
Dýchací systém | |
elasticita plicních struktur velikost alveolů |
dechová práce mrtvý prostor VC, Vmax tlak a odpor plicních kapilár difúzní kapacita VO2max, VO2max.kg-1 |
Pohybový systém | |
svalová hmota motorické jednotky velikost a počet mitochondrií oxidační enzymy |
svalová síla a výkonnost svalová respirační kapacita glykolýza stabilita a pohyblivost kloubů flexibilita, koordinační schopnost |
Nervový systém | |
DOWN hmota mozku DOWN počet neuronů |
DOWN dráždivost nervové tkáně DOWN rychlost šíření vzruchu DOWN paměť |
Dobrá je dobře regulovatelná a kontrolovatelná pohybová aktivita, možné jsou i v rozumné míře prováděné kolektivní a míčové hry, které dobře umíme, na které jsme zvyklí.
Je nebezpečné začínat novou hru obsahující rychlé a prudké pohyby, např. squash. V praxi mám případ zkušeného 52-letého triatlonisty – tenisty – lyžaře, který si při svém prvním pokusu na squashi sám vlastním pohybem přetrhl Achillovu šlachu, bez nárazu nebo přičinění soupeře.
Technické řešení této výukové pomůcky je spolufinancováno Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.