Vyhlášky
Vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění vyhlášky č. 454/2006 Sb.
Vyhláška obsahuje důležité informace vyplývající ze specifik základního školství. Z pohledu učitele tělesné výchovy je nutno vědět, že obsahuje mimo jiné tyto důležité informace:
› Nejvyšší počet žáků ve třídě je 30.
› Nejvyšší počet žáků ve skupině mimo školu je 25 a je-li potřeba z důvodu bezpečnosti, počet žáků se opět snižuje
(např. plavecký výcvik, cykloturistický kurz apod.)
Vyhláška č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, ve znění vyhlášek č. 374/2006 Sb. a č. 400/2009 Sb.
Vyhláška obsahuje důležité informace vyplývající ze specifik středního školství. Stanoví:
› Počet žáků ve třídě na 30 (paragraf 2), přičemž je ředitel školy povinen zohlednit požadavky na bezpečnost a ochranu
zdraví (proto např. na lyžařském výcviku či na jiných akcích musí být počet žáků v jedné skupině nižší (více v kapitole 3)
› Počet žáků v tělocvičně je max. 30 v jedné skupině na jednoho pedagoga, ale může být omezen například hygienickými požadavky.
Jedná se o vyhlášku MZd. č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven
pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých, ve znění vyhlášky č.343/2009 Sb., V žádném případě by počet žáků ale neměl být překročen!
Vyhláška rovněž obsahuje informace k pořádání Sportovních výcvikových a jiných kurzů a informace o mimoškolní činnosti a organizaci výjezdu do zahraničí (paragraf 17).
Vyhláška č. 263/2007 Sb., kterou se stanoví pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení zřízených Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí.
Tato vyhláška kromě důležitých informací k pracovní době, čerpání dovolené či ukončení pracovního poměru řeší podrobně povinnost školy zajistit dohled nad žáky.
Významný je paragraf 5, který specifikuje zahájení a ukončení dozoru nad žáky při akcích konaných mimo školu:
DŮLEŽITÉ
› dozor začíná 15 minut na předem určeném místě mimo areál školy› dozor končí v čase a na místě, které byly stanovené a byly minimálně 24 hodin předem oznámeny zákonnému zástupci žáka,
popř. zletilému žáku.
› dozor může vykonávat rovněž řádně poučený zletilý zaměstnanec školy, způsobilý k právním úkonům, jak uvádí
vyhláška č. 263/2007 Sb., pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení, § 6, odstavec 6.
Vyhláška č. 64/2005 Sb. o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů ve znění vyhlášky č. 57/2010 Sb.
Tato vyhláška je další z řady norem, o jejichž existenci by měl budoucí pedagog vědět. Patrně nejdůležitější změnou novely této vyhlášky z roku 2010 je, že se záznam o úrazu a vyrozumění o aktualizacích záznamů o úrazu zasílá České školní inspekci v elektronické podobě.
Podrobný návod, jak záznam úrazu vyplnit, je dostupný z:
ODKAZ NA INTERNETU: |
Vyhláška MZd č. 320/2010 sb., kterou se mění vyhláška MZd č. 106/2001 Sb., o hygienických požadavcích na zotavovací akce pro děti, ve znění vyhlášky č. 148/2004 Sb.
Tato vyhláška byla vydána Ministerstvem zdravotnictví a je závazná pro školy či školská zařízení, které v kteroukoliv roční dobu pořádají pro žáky pobyt v přírodě – tzv. zotavovací akci. Může se jednat o pobyt žáků na horách s výukou lyžování, stejně jako školu v přírodě.
› Zotavovací akceje organizovaný pobyt 30 a více dětí ve věku do 15 let na dobu delší než 5 dnů, jehož účelem je posílit zdraví dětí, zvýšit jejich tělesnou zdatnost, popřípadě i získat specifické znalosti nebo dovednosti. Za zotavovací akci se považuje i výchovně rekreační tábor pro děti (zákon č. 359/1999 Sb. o sociálně právní ochraně dětí), a to i v případě, že se ho účastní mladiství.
› Jiné podobné akce Při organizovaném pobytu dětí v počtu menším nebo po dobu kratší než stanoví definice zotavovací akce, s výjimkou akcí pořádaných pro děti v poměru rodinném a obdobném, musí osoba, která akci pořádá, zajistit hygienicky nezávadný stav zařízení, zásobování akce pitnou vodou a účast pouze fyzických osob, které splňují podmínky stanovené příslušným legislativním ustanovením.
(Zuchová a kol. 2010).