Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku

7.3.2 Architektura

GNU/Linux se skládá z jádra (Linux) obsluhujícího hardware a poskytujícího základní služby, základních programů pro práci se systémem (např. ls — vypsání obsahu aktuálního adresáře), prostředí příkazové řádky shell, a X serveru, který zajišťuje obsluhu grafického rozhraní. Následující schéma znázorňuje interakci mezi těmito základními komponentami systému.

Obrázek 7.3

linux_os_schema.png

7.3.2.1 Základní vlastnosti

Pravidlo pravé ruky: všechny objekty v systému jsou reprezentovány jako soubor v jednom adresářovém stromu:

  • zařízení (grafické karty, disky, ...) jsou soubory — /dev

  • generátor náhodných čísel je soubor — /dev/random

  • adresáře jsou taky vlastně soubor

  • symbolické odkazy jsou soubor (obdoba zástupce z windows)

  • ....

Pravidlo levé ruky: program dělá jednu věc a dělá ji pořádně. Složitější funkcionalita se skládá z jednoduchých programů, jejichž vstupy a výstupy jsou ideálně textové, aby bylo možné programy snadno řetězit.

Souborový systém má jasně danou strukturu: pro oddělování cesty se používají lomítka /, je jen jeden adresářový strom s počátkem v kořenovém adresáři (diskové jednotky se neodlišují písmenem na začátku, jako ve Windows, ale připojují někam do stromu). Dlouhodobě je respektována následující konvenční adresářová struktura:

/bin        základní uživatelské programy
/dev        zařízení
/etc        konfigurační soubory
/home       domovské adresáře uživatelů
/lib        knihovny (obdoba dll)
/mnt        přípojné body
/opt        rozšiřující software
/proc       rozhraní jádra k procesům
/sbin       základní systémové programy
/sys        rozhraní jádra k zařízením
/tmp        dočasné soubory
/usr        strom pro uživatelské programy
/var        měnící se soubory/data (logy, cache, ...)
OPVK logolink