Potřebuji online výuku

Setkávat se se studenty v online prostředí a vést diskuzi, realizovat skupinové projekty či nechat si prezentovat jejich úkoly lze, jen je to náročné. Inspirujte se vyučujícími, kteří se již se svými studenty setkávali v online prostředí a jak to zvládli.

Příprava online výuky pro jarní semestr

Organizace výuky v podzimním semestru 2021Metodický list Studijního odboru Rektorátu Masarykovy univerzity č. 1/2021

A) Naplánování schůzky MS Teams přímo z IS MU

Další informace v Nápovědě IS MU (autentizovaný odkaz).

Takto vytvořené schůzky se chovají stejně, jako schůzky vytvořené přímo v MS Teams, organizátor schůzky má plné možnosti nastavení. Navíc je možné až do spuštění schůzky měnit organizátora schůzky, tedy např. v případě zástupu je možné dodatečně změnit organizátora a tím umožnit kolegyni/kolegovi využívat např. funkci breakout rooms.

B) Vytvoření a naplnění týmu MS Teams pomocí IS MU

Další informace v Nápovědě IS MU (autentizovaný odkaz).

Zkušenosti a tipy vyučujících

Inspirace k online výuce

Inspiraci a tipy, jak si metodicky připravit online výukovou hodinu a jak udržet pozornost a motivaci studentů v průběhu takové hodiny, naleznete v kapitole Pozornost a motivace v online hodinách.

Pozornost a motivace v online hodinách

Návody k online výuce

  • Microsoft Teams

    Nástroj umožnuje zasílání textových zpráv, audio a video hovory a sdílení plochy. Výhodou je trvalý prostor pro týmy s úložištěm pro společné dokumenty apod.

    Postupy a návody

    • Naplánování schůzky MS Teams přímo z IS MU

      Další informace v Nápovědě IS MU (autentizovaný odkaz).

      V současné chvíli při tomto způsobu založení schůzky v MS Teams nelze využít možnosti Breakout rooms, na jejím zprovoznění usilovně pracujeme ve spolupráci s ÚVT MU.

    • Vytvoření a naplnění týmu pomocí IS MU

      Pro každý předmět nebo seminární skupinu lze založit tým v Microsoft Teams a udržovat v něm aktuální studenty a vyučující. Pro založení týmu si v tabulce níže vyberte týmy, které chcete založit v MS Teams a potvrďte tlačítkem. Tým bude připraven nejpozději do 24 hodin od zadání požadavku, typicky během nočních hodin. Jakmile bude tým připraven k použití, tak v tabulce bude k dispozici odkaz, který můžete rozeslat studentům. Tým lze založit pro předmět (seminární skupinu) pouze v aktuálním semestru.

      Postup

      • záznamníku učitele si vyberte požadovaný předmět
      • V sekci studijní materiály zvolte odkaz Založit tým v MS Teams
      • Na zobrazené stránce si vyberte týmy, které chcete vytvořit, můžete vybrat více skupin, pro každou skupinu bude vytvořen samostatný tým
      • U každého týmu můžete pomocí odkazu Změnit ve sloupečku Moderátoři upravit, kdo vše bude zadán jako vyučující a bude moci spravovat tým v MS Teams
      • Klikněte na tlačítko Požádat o založení týmu
      • Týmy se synchronizují 2x denně.
      • Jakmile je tým vytvořen, otevřete jej v MS Teams a klikněte na Aktivovat
        Upozornění: Dokud tým neaktivujete, studenti jej nevidí a nemohou jej použít
        Nezapomeňte tým aktivovat v MS Teams

      Tip: Při každé synchronizaci (2x denně) dojde k úpravě členů týmu na základě aktuálního stavu zápisu studentů a seznamu vyučujících v IS MU. Pokud však v MS Teams v nastavení týmu v sekci členové ručně přidáte nějakého člena týmu, tak tento člen bude při synchronizaci ignorován, tj. zůstane členem týmu i v případě, že není zapsán jako student, nebo vyučující předmětu. Tímto způsobem můžete např. přizvat zvané hosty do výuky.

      Tip 2: Pokud již nadále nechcete využívat týmu v MS Teams můžete jej vypnout. V aplikaci pro zakládání týmů vyberte nepotřebný tým, zruště zaškrtnutí a potvrďte tlačítkem. Při další synchronizaci budou z týmu odebráni všichni členové, tj. nikdo nebude mít do týmu v MS Teams přístup.


      Přímý odkaz na návod:
      https://is.muni.cz/samostudium/pages/02-online.html#video-teams-is

    • Vytvoření týmu v MS Teams a pozvání studentů přes kód
    • Přihlášení do MS Teams a přijmutí hovoru od kolegy

      https://is.muni.cz/samostudium/pages/02-online.html#video-teams-1

    • Připojení ke schůzce z pozvánky

      https://is.muni.cz/samostudium/pages/02-online.html#video-teams-2

    • Připojení do týmu z pozvánky

      https://is.muni.cz/samostudium/pages/02-online.html#video-teams-3

    • Připojení do živé události z pozvánky

      https://is.muni.cz/samostudium/pages/02-online.html#video-teams-4

    • Živá událost: vytvoření a její ovládání bez pomocníka

      Upozornění: Následující video je určeno pouze pro přednášky s 300 a více posluchači.

      Tip: Posluchači živé události vidí přednášku s určitým zpožděním, které narůstá, pokud se připojí se později, nebo si záznam během přehrávání pozastavují. Tím je značně narušená možnost jakékoli smysluplné komunikace mezi posluchačem a přednášejícím. V určitých případech se může stát, že posluchač reaguje na výzvu přednášejícího a pokládá dotaz pomocí funkce Otázky a odpovědi, ale prezentující v daném okamžiku již není připojen a tedy na otázku již nebude reagovat. Vhodnou alternativou živé události může být předtočení záznamu přednášky doplněný o možnost pokládání otázek prostřednictvím diskusního fóra předmětu v IS MU, příp. online konzultačních hodin v režimu klasické schůzky s menším počtem studentů.

      https://is.muni.cz/samostudium/pages/02-online.html#video-teams-ziva

    Možnosti a omezení MS Teams

    • Maximální počet účastníků online schůzky, kteří mají k dispozici chat a mohou aktivně hovořit, je závislý na licenci zakladatele schůzky (viz Typy licencí na MU):
      • 300 účastníků, pokud schůzku založil uživatel s A1 licencí, 1000 účastníků, pokud ji založil uživatel s A3 licencí.
      • Dalších účastníků může být až 10 000, ale ti nemohou aktivně ve schůzce komunikovat, jen pasivně sledovat a poslouchat.
      • Limit záznamu schůzky je 4 hodiny, nebo 1.5 GB. Pokud je tento limit naplněn, záznam se zastaví a automaticky se restartuje.
    • Živé události
      • Maximální počet souběžných události na MU je 15.
      • Maximální počet účastníků je 10 000.
      • Maximální délka vysílání jedné události jsou 4 hodiny.
      • Pro organizaci živé události je nutné mít licenci A3 (studenti mají A3 automaticky, zaměstnanci si ji mohou sami aktivovat v INET MU).
      • Producent/prezentující musí používat nainstalovanou aplikaci na PC/Mac.
    • Schůzky je možné nahrávat, nahrávka se poté zobrazí účastníkům schůzky v chatu. Pokud je schůzka organizována z osobního kalendáře, je záznam uložen ve OneDrive tohoto uživatele. Pokud je schůzka organizována v rámci kanálu týmu v Teams, záznam se uloží v souborech daného kanálu.
    • Záznam schůzky je uložen po dobu 243 dní, v případě potřeby je možné dobu uložení prodloužit.

    Další zdroje informací

    Bezkontaktní online výukaMožnosti online výuky postavené především na Microsoft Teams Podrobné návody Microsoft Teamshttps://it.muni.cz/sluzby/microsoft-teams/ Microsoft Teams AkadémiaZáznam webinářů Microsoft SK

    Uživatelská podpora pro MS Teams

    • Kompletní správu a podporu k MS Teams řeší ÚVT MU.
    • Pro diskuzi a sdílení dobré praxe se mohou zájemci připojit do týmu v MS Teams M365 na MU.
    • S problémy je možné se obracet na univerzitní servicedesk it@muni.cz, tel.: +420 549 49 7777.
    • S řešením lokálních problémů – nastavení zvuku, videa či případný problém s instalací se obracejte na IT podporu na své fakultě.
  • Google Meet

    Nástroj pro vedení videokonferencí s až 100 účastníky s přístupem přes univerzitní účet.

    Možnosti a omezení Google Meet

    • Rychlý přístup z prohlížeče, nebo mobilní aplikace
    • Maximálně 100 účastníků na schůzce
    • Bez časového omezení schůzky
    • Možnost nahrát schůzku
      • Nahrávka se uloží na Google Disk uživatele, který schůzku založil (1. do ní vstoupil), po zpřístupnění nahrávky bude uživatel informován e-mailem. Tento stav je dočasný, do konce roku 2020 by se systém nahrávání měl změnit tak, že záznamy budou ukládány do dočasné složky, kde budou k dispozici po omezenou dobu a poté budou smazány.

    Přístup ke službám Google GSuite

    • Pokud nemáte aktivovaný účet, tak si jej můžete zapnout na stránce Externích služeb IS MU.
    • Pro přihlášení použijte odkazy na stránce Externích služeb, nebo zadejte do přihlašovacího políčka Googlu přihlašovací jméno ve tvaru učo@mail.muni.cz.
    • Samotné přihlášení probíhá přes přihlášení do IS MU, tj. po zadání učo@mail.muni.cz budete přesměrování na přihlašovací obrazovku IS MU a po přihlášení přesměrování zpátky do Googlu.
  • YouTube živý přenos

    Nástroj pro streamování přednášek pro libovolné množství studentů s možností chatu a využití univerzitního účtu.

    Postup

    • podrobný postup pro Vás připravujeme, pokud chcete být připraveni, tak si zatím nainstalujte a prostudujte OBS studio, které budete pro streamování přednášky na YouTube potřebovat.

    Přístup ke službám Google GSuite

    • Pokud nemáte aktivovaný účet, tak si jej můžete zapnout na stránce Externích služeb IS MU.
    • Pro přihlášení použijte odkazy na stránce Externích služeb, nebo zadejte do přihlašovacího políčka Googlu přihlašovací jméno ve tvaru učo@mail.muni.cz.
    • Samotné přihlášení probíhá přes přihlášení do IS MU, tj. po zadání učo@mail.muni.cz budete přesměrování na přihlašovací obrazovku IS MU a po přihlášení přesměrování zpátky do Googlu.
  • Zoom

    Nástroj pro vedení videokonferencí s až 300 účastníky s řadou možností nastavení (vč. nahrání záznamu, rozdělení účastníků do skupin, ankety a plné kontroly nad schůzkou – např. zakázání zapnutí mikrofonu účastníkům).

    Přístup bez licence

    Při hovorech s více účastníky omezeno na délku 40 minut. Registraci a stažení aplikace lze provést zdarma na https://zoom.us/ (vč. možnosti připojení pomocí univerzitního Google účtu). Možnosti nastavení a ovládání schůzky jsou značně omezené.

    Přístup s licencí

    Sdružení CESNET zajistilo pro akademickou sféru v ČR určité množství plných licencí, z toho je pro MU část k dispozici. Licenci je možné získat na požádání na adrese milos.liska@cesnet.cz (pouze pro zaměstnance Masarykovy univerzity). Licence stačí pouze pro organizátora konference a vzhledem k omezenému množství prosím žádejte jen, pokud plánujete aplikaci pravidelně využívat.

    Registrace

    • Před zasláním požadavku se přihlaste na https://cesnet.zoom.us (použijete Sing in with eduID.cz, vyberte Masarykovu univerzitu a přihlašte se jednotným přihlášením MU, tj. UČO a primární heslo)
    • Licencovaní uživatelé mají k dispozici plnou funkčnost

    Přihlášení do aplikace (PC/Mac/Android/iOS)

    • Vyberte možnost přihlásit pomocí SSO (Single Sign On)
    • Zadejte server cesnet.zoom.us
    • Budete přesměrováni do prohlížeče, kde vyberte Masarykovu univerzitu a přihlásíte se jednotným přihlášením MU
  • Evidence online výuky v IS MU

    Aplikace Online výuka umožňuje zadat veškerou online výuku z libovolného videokonferenčního software do IS MU, případně přímo plánovat výuku dle rozvrhu v programu MS Teams. Naplánovaná výuka se studentům zobrazí v aplikaci Student, Rozvrhu a Kalendáři s možností prokliknutí přímo na událost. Aplikaci najdete v Záznamníku učitele v sekci Online výuka.

    Více informací a návody pro evidenci online výuky v IS MUNápověda Informačního systému MU (autentizováno)
  • Vložení videozáznamů výuky do IS MU

    Potřebujete-li získat záznam z programu MS Teams a nevíte jak, můžete využít postupu z webu it.muni.cz Záznamy schůzek v MS Teams.

    Aplikace Online výuka v sekci Učitel v IS MU umožňuje přímo vložit soubor se záznamem výuky a zpřístupnit jej studentům předmětu. Pro technickou pomoc v práci se záznamy lze využít služeb fakultního e-technika.

    Postup

    • záznamníku učitele si vyberte požadovaný předmět.
    • V sekci Online výuka zvolte odkaz Online výuka.
    • Pokud již máte evidovanou online výuku, u každé proběhlé události vidíte na konci řádku ikonku kamery (1), pomocí které můžete záznam vložit. Již vložený záznam poznáte dle doprovodného textu Záznam (2).
      Nahrání záznamu k proběhlé plánované události
      Pokud příslušnou výuku evidovanou nemáte a jedná se o výuku dle rozvrhu, tak můžete použit tlačítko Vložit záznam události k nezaložené akci v minulosti (1).
      Nahrání záznamu k proběhlé neplánované události
    • Do zobrazeného okna přetáhněte myší záznam (nebo vyberte z počítače pomocí tlačítka) a vložte.


      Tip: Záznam přednášky a cvičení je automaticky zveřejněn studentům předmětu/semináře, toto nastavení můžete dle potřeby změnit.
      Tip 2: Vložit můžete záznam libovolného formátu, IS jej automaticky překonvertuje do vhodného formátu pro online přehrávání vč. zabezpečení proti neoprávněnému stažení záznamu.

    • Po vložení se studentům v sekci online výuka zobrazí ikonka nahraného záznamu, odkud si mohou záznam přehrát. Stejně tak si jej mohou přehrát přímo ze studijních materiálů předmětu.
    Další informace k Evidenci a archivaci online výukyNápověda Informačního systému MU (autentizováno)

Přihlášení do MS Teams a přijmutí hovoru od kolegy

Připojení ke schůzce z pozvánky

Připojení do týmu z pozvánky

Připojení do živé události z pozvánky

Živá událost: vytvoření a její ovládání bez pomocníka

Upozornění: Následující video je určeno pouze pro přednášky s 300 a více posluchači.

Tip: Posluchači živé události vidí přednášku s určitým zpožděním, které narůstá, pokud se připojí se později, nebo si záznam během přehrávání pozastavují. Tím je značně narušená možnost jakékoli smysluplné komunikace mezi posluchačem a přednášejícím. V určitých případech se může stát, že posluchač reaguje na výzvu přednášejícího a pokládá dotaz pomocí funkce Otázky a odpovědi, ale prezentující v daném okamžiku již není připojen a tedy na otázku již nebude reagovat. Vhodnou alternativou živé události může být předtočení záznamu přednášky doplněný o možnost pokládání otázek prostřednictvím diskusního fóra předmětu v IS MU, příp. online konzultačních hodin v režimu klasické schůzky s menším počtem studentů.

Vytvoření a naplnění týmu pomocí IS MU

Pro každý předmět nebo seminární skupinu lze založit tým v Microsoft Teams a udržovat v něm aktuální studenty a vyučující. Pro založení týmu si v tabulce níže vyberte týmy, které chcete založit v MS Teams a potvrďte tlačítkem. Tým bude připraven nejpozději do 24 hodin od zadání požadavku, typicky během nočních hodin. Jakmile bude tým připraven k použití, tak v tabulce bude k dispozici odkaz, který můžete rozeslat studentům. Tým lze založit pro předmět (seminární skupinu) pouze v aktuálním semestru.

Postup

Tip: Při každé synchronizaci (2x denně) dojde k úpravě členů týmu na základě aktuálního stavu zápisu studentů a seznamu vyučujících v IS MU. Pokud však v MS Teams v nastavení týmu v sekci členové ručně přidáte nějakého člena týmu, tak tento člen bude při synchronizaci ignorován, tj. zůstane členem týmu i v případě, že není zapsán jako student, nebo vyučující předmětu. Tímto způsobem můžete např. přizvat zvané hosty do výuky.

Tip 2: Pokud již nadále nechcete využívat týmu v MS Teams můžete jej vypnout. V aplikaci pro zakládání týmů vyberte nepotřebný tým, zruště zaškrtnutí a potvrďte tlačítkem. Při další synchronizaci budou z týmu odebráni všichni členové, tj. nikdo nebude mít do týmu v MS Teams přístup.


Návod naleznete v sekci MS Teams -> Vytvoření a naplnění týmu z IS MU.