Potřebuji online výuku
Setkávat se se studenty v online prostředí a vést diskuzi, realizovat skupinové projekty či nechat si prezentovat jejich úkoly lze, jen je to náročné. Inspirujte se vyučujícími, kteří se již se svými studenty setkávali v online prostředí a jak to zvládli.
Příprava online výuky pro jarní semestr
Organizace výuky v podzimním semestru 2021Metodický list Studijního odboru Rektorátu Masarykovy univerzity č. 1/2021A) Naplánování schůzky MS Teams přímo z IS MU
Další informace v Nápovědě IS MU (autentizovaný odkaz).
Takto vytvořené schůzky se chovají stejně, jako schůzky vytvořené přímo v MS Teams, organizátor schůzky má plné možnosti nastavení. Navíc je možné až do spuštění schůzky měnit organizátora schůzky, tedy např. v případě zástupu je možné dodatečně změnit organizátora a tím umožnit kolegyni/kolegovi využívat např. funkci breakout rooms.
B) Vytvoření a naplnění týmu MS Teams pomocí IS MU
Další informace v Nápovědě IS MU (autentizovaný odkaz).
Zkušenosti a tipy vyučujících
Inspirace k online výuce
Inspiraci a tipy, jak si metodicky připravit online výukovou hodinu a jak udržet pozornost a motivaci studentů v průběhu takové hodiny, naleznete v kapitole Pozornost a motivace v online hodinách.
Pozornost a motivace v online hodináchNávody k online výuce
-
Microsoft Teams
Nástroj umožnuje zasílání textových zpráv, audio a video hovory a sdílení plochy. Výhodou je trvalý prostor pro týmy s úložištěm pro společné dokumenty apod.
Postupy a návody
-
Naplánování schůzky MS Teams přímo z IS MU
Další informace v Nápovědě IS MU (autentizovaný odkaz).
V současné chvíli při tomto způsobu založení schůzky v MS Teams nelze využít možnosti Breakout rooms, na jejím zprovoznění usilovně pracujeme ve spolupráci s ÚVT MU.
-
Vytvoření a naplnění týmu pomocí IS MU
Pro každý předmět nebo seminární skupinu lze založit tým v Microsoft Teams a udržovat v něm aktuální studenty a vyučující. Pro založení týmu si v tabulce níže vyberte týmy, které chcete založit v MS Teams a potvrďte tlačítkem. Tým bude připraven nejpozději do 24 hodin od zadání požadavku, typicky během nočních hodin. Jakmile bude tým připraven k použití, tak v tabulce bude k dispozici odkaz, který můžete rozeslat studentům. Tým lze založit pro předmět (seminární skupinu) pouze v aktuálním semestru.
Postup
- V záznamníku učitele si vyberte požadovaný předmět
- V sekci studijní materiály zvolte odkaz Založit tým v MS Teams
- Na zobrazené stránce si vyberte týmy, které chcete vytvořit, můžete vybrat více skupin, pro každou skupinu bude vytvořen samostatný tým
- U každého týmu můžete pomocí odkazu Změnit ve sloupečku Moderátoři upravit, kdo vše bude zadán jako vyučující a bude moci spravovat tým v MS Teams
- Klikněte na tlačítko Požádat o založení týmu
- Týmy se synchronizují 2x denně.
- Jakmile je tým vytvořen, otevřete jej v MS Teams a klikněte na Aktivovat
Dokud tým neaktivujete, studenti jej nevidí a nemohou jej použít
Při každé synchronizaci (2x denně) dojde k úpravě členů týmu na základě aktuálního stavu zápisu studentů a seznamu vyučujících v IS MU. Pokud však v MS Teams v nastavení týmu v sekci členové ručně přidáte nějakého člena týmu, tak tento člen bude při synchronizaci ignorován, tj. zůstane členem týmu i v případě, že není zapsán jako student, nebo vyučující předmětu. Tímto způsobem můžete např. přizvat zvané hosty do výuky.
aplikaci pro zakládání týmů vyberte nepotřebný tým, zruště zaškrtnutí a potvrďte tlačítkem. Při další synchronizaci budou z týmu odebráni všichni členové, tj. nikdo nebude mít do týmu v MS Teams přístup.
Pokud již nadále nechcete využívat týmu v MS Teams můžete jej vypnout. V
Přímý odkaz na návod:
https://is.muni.cz/samostudium/pages/02-online.html#video-teams-is -
Vytvoření týmu v MS Teams a pozvání studentů přes kód
-
Přihlášení do MS Teams a přijmutí hovoru od kolegy
https://is.muni.cz/samostudium/pages/02-online.html#video-teams-1
-
Připojení ke schůzce z pozvánky
https://is.muni.cz/samostudium/pages/02-online.html#video-teams-2
-
Připojení do týmu z pozvánky
https://is.muni.cz/samostudium/pages/02-online.html#video-teams-3
-
Připojení do živé události z pozvánky
https://is.muni.cz/samostudium/pages/02-online.html#video-teams-4
-
Živá událost: vytvoření a její ovládání bez pomocníka
Následující video je určeno pouze pro přednášky s 300 a více posluchači.
předtočení záznamu přednášky doplněný o možnost pokládání otázek prostřednictvím diskusního fóra předmětu v IS MU, příp. online konzultačních hodin v režimu klasické schůzky s menším počtem studentů.
Posluchači živé události vidí přednášku s určitým zpožděním, které narůstá, pokud se připojí se později, nebo si záznam během přehrávání pozastavují. Tím je značně narušená možnost jakékoli smysluplné komunikace mezi posluchačem a přednášejícím. V určitých případech se může stát, že posluchač reaguje na výzvu přednášejícího a pokládá dotaz pomocí funkce Otázky a odpovědi, ale prezentující v daném okamžiku již není připojen a tedy na otázku již nebude reagovat. Vhodnou alternativou živé události může býthttps://is.muni.cz/samostudium/pages/02-online.html#video-teams-ziva
Možnosti a omezení MS Teams
- Maximální počet účastníků online schůzky, kteří mají k dispozici chat a mohou aktivně hovořit, je závislý na licenci zakladatele schůzky (viz Typy licencí na MU):
- 300 účastníků, pokud schůzku založil uživatel s A1 licencí, 1000 účastníků, pokud ji založil uživatel s A3 licencí.
- Dalších účastníků může být až 10 000, ale ti nemohou aktivně ve schůzce komunikovat, jen pasivně sledovat a poslouchat.
- Limit záznamu schůzky je 4 hodiny, nebo 1.5 GB. Pokud je tento limit naplněn, záznam se zastaví a automaticky se restartuje.
- Živé události
- Maximální počet souběžných události na MU je 15.
- Maximální počet účastníků je 10 000.
- Maximální délka vysílání jedné události jsou 4 hodiny.
- Pro organizaci živé události je nutné mít licenci A3 (studenti mají A3 automaticky, zaměstnanci si ji mohou sami aktivovat v INET MU).
- Producent/prezentující musí používat nainstalovanou aplikaci na PC/Mac.
- Schůzky je možné nahrávat, nahrávka se poté zobrazí účastníkům schůzky v chatu. Pokud je schůzka organizována z osobního kalendáře, je záznam uložen ve OneDrive tohoto uživatele. Pokud je schůzka organizována v rámci kanálu týmu v Teams, záznam se uloží v souborech daného kanálu.
- Záznam schůzky je uložen po dobu 243 dní, v případě potřeby je možné dobu uložení prodloužit.
Další zdroje informací
Bezkontaktní online výukaMožnosti online výuky postavené především na Microsoft Teams Podrobné návody Microsoft Teamshttps://it.muni.cz/sluzby/microsoft-teams/ Microsoft Teams AkadémiaZáznam webinářů Microsoft SKUživatelská podpora pro MS Teams
- Kompletní správu a podporu k MS Teams řeší ÚVT MU.
- Pro diskuzi a sdílení dobré praxe se mohou zájemci připojit do týmu v MS Teams M365 na MU.
- S problémy je možné se obracet na univerzitní servicedesk it@muni.cz, tel.: +420 549 49 7777.
- S řešením lokálních problémů – nastavení zvuku, videa či případný problém s instalací se obracejte na IT podporu na své fakultě.
-
Naplánování schůzky MS Teams přímo z IS MU
-
Google Meet
Nástroj pro vedení videokonferencí s až 100 účastníky s přístupem přes univerzitní účet.
Možnosti a omezení Google Meet
- Rychlý přístup z prohlížeče, nebo mobilní aplikace
- Maximálně 100 účastníků na schůzce
- Bez časového omezení schůzky
- Možnost nahrát schůzku
- Nahrávka se uloží na Google Disk uživatele, který schůzku založil (1. do ní vstoupil), po zpřístupnění nahrávky bude uživatel informován e-mailem. Tento stav je dočasný, do konce roku 2020 by se systém nahrávání měl změnit tak, že záznamy budou ukládány do dočasné složky, kde budou k dispozici po omezenou dobu a poté budou smazány.
Přístup ke službám Google GSuite
- Pokud nemáte aktivovaný účet, tak si jej můžete zapnout na stránce Externích služeb IS MU.
- Pro přihlášení použijte odkazy na stránce Externích služeb, nebo zadejte do přihlašovacího políčka Googlu přihlašovací jméno ve tvaru učo@mail.muni.cz.
- Samotné přihlášení probíhá přes přihlášení do IS MU, tj. po zadání učo@mail.muni.cz budete přesměrování na přihlašovací obrazovku IS MU a po přihlášení přesměrování zpátky do Googlu.
-
YouTube živý přenos
Nástroj pro streamování přednášek pro libovolné množství studentů s možností chatu a využití univerzitního účtu.
Postup
- podrobný postup pro Vás připravujeme, pokud chcete být připraveni, tak si zatím nainstalujte a prostudujte OBS studio, které budete pro streamování přednášky na YouTube potřebovat.
Přístup ke službám Google GSuite
- Pokud nemáte aktivovaný účet, tak si jej můžete zapnout na stránce Externích služeb IS MU.
- Pro přihlášení použijte odkazy na stránce Externích služeb, nebo zadejte do přihlašovacího políčka Googlu přihlašovací jméno ve tvaru učo@mail.muni.cz.
- Samotné přihlášení probíhá přes přihlášení do IS MU, tj. po zadání učo@mail.muni.cz budete přesměrování na přihlašovací obrazovku IS MU a po přihlášení přesměrování zpátky do Googlu.
-
Zoom
Nástroj pro vedení videokonferencí s až 300 účastníky s řadou možností nastavení (vč. nahrání záznamu, rozdělení účastníků do skupin, ankety a plné kontroly nad schůzkou – např. zakázání zapnutí mikrofonu účastníkům).
Přístup bez licence
Při hovorech s více účastníky omezeno na délku 40 minut. Registraci a stažení aplikace lze provést zdarma na https://zoom.us/ (vč. možnosti připojení pomocí univerzitního Google účtu). Možnosti nastavení a ovládání schůzky jsou značně omezené.
Přístup s licencí
Sdružení CESNET zajistilo pro akademickou sféru v ČR určité množství plných licencí, z toho je pro MU část k dispozici. Licenci je možné získat na požádání na adrese milos.liska@cesnet.cz (pouze pro zaměstnance Masarykovy univerzity). Licence stačí pouze pro organizátora konference a vzhledem k omezenému množství prosím žádejte jen, pokud plánujete aplikaci pravidelně využívat.
Registrace
- Před zasláním požadavku se přihlaste na https://cesnet.zoom.us (použijete Sing in with eduID.cz, vyberte Masarykovu univerzitu a přihlašte se jednotným přihlášením MU, tj. UČO a primární heslo)
- Licencovaní uživatelé mají k dispozici plnou funkčnost
Přihlášení do aplikace (PC/Mac/Android/iOS)
- Vyberte možnost přihlásit pomocí SSO (Single Sign On)
- Zadejte server cesnet.zoom.us
- Budete přesměrováni do prohlížeče, kde vyberte Masarykovu univerzitu a přihlásíte se jednotným přihlášením MU
-
Evidence online výuky v IS MU
Aplikace Online výuka umožňuje zadat veškerou online výuku z libovolného videokonferenčního software do IS MU, případně přímo plánovat výuku dle rozvrhu v programu MS Teams. Naplánovaná výuka se studentům zobrazí v aplikaci Student, Rozvrhu a Kalendáři s možností prokliknutí přímo na událost. Aplikaci najdete v Záznamníku učitele v sekci Online výuka.
Více informací a návody pro evidenci online výuky v IS MUNápověda Informačního systému MU (autentizováno) -
Vložení videozáznamů výuky do IS MU
Potřebujete-li získat záznam z programu MS Teams a nevíte jak, můžete využít postupu z webu it.muni.cz Záznamy schůzek v MS Teams.
Aplikace Online výuka v sekci Učitel v IS MU umožňuje přímo vložit soubor se záznamem výuky a zpřístupnit jej studentům předmětu. Pro technickou pomoc v práci se záznamy lze využít služeb fakultního e-technika.
Postup
- V záznamníku učitele si vyberte požadovaný předmět.
- V sekci Online výuka zvolte odkaz Online výuka.
- Pokud již máte evidovanou online výuku, u každé proběhlé události vidíte na konci řádku ikonku kamery (1), pomocí které můžete záznam vložit. Již vložený záznam poznáte dle doprovodného textu Záznam (2). Pokud příslušnou výuku evidovanou nemáte a jedná se o výuku dle rozvrhu, tak můžete použit tlačítko Vložit záznam události k nezaložené akci v minulosti (1).
- Do zobrazeného okna přetáhněte myší záznam (nebo vyberte z počítače pomocí tlačítka) a vložte.
Záznam přednášky a cvičení je automaticky zveřejněn studentům předmětu/semináře, toto nastavení můžete dle potřeby změnit.
Vložit můžete záznam libovolného formátu, IS jej automaticky překonvertuje do vhodného formátu pro online přehrávání vč. zabezpečení proti neoprávněnému stažení záznamu. - Po vložení se studentům v sekci online výuka zobrazí ikonka nahraného záznamu, odkud si mohou záznam přehrát. Stejně tak si jej mohou přehrát přímo ze studijních materiálů předmětu.
Přihlášení do MS Teams a přijmutí hovoru od kolegy
Připojení ke schůzce z pozvánky
Připojení do týmu z pozvánky
Připojení do živé události z pozvánky
Živá událost: vytvoření a její ovládání bez pomocníka
Následující video je určeno pouze pro přednášky s 300 a více posluchači.
předtočení záznamu přednášky doplněný o možnost pokládání otázek prostřednictvím diskusního fóra předmětu v IS MU, příp. online konzultačních hodin v režimu klasické schůzky s menším počtem studentů.
Posluchači živé události vidí přednášku s určitým zpožděním, které narůstá, pokud se připojí se později, nebo si záznam během přehrávání pozastavují. Tím je značně narušená možnost jakékoli smysluplné komunikace mezi posluchačem a přednášejícím. V určitých případech se může stát, že posluchač reaguje na výzvu přednášejícího a pokládá dotaz pomocí funkce Otázky a odpovědi, ale prezentující v daném okamžiku již není připojen a tedy na otázku již nebude reagovat. Vhodnou alternativou živé události může býtVytvoření a naplnění týmu pomocí IS MU
Pro každý předmět nebo seminární skupinu lze založit tým v Microsoft Teams a udržovat v něm aktuální studenty a vyučující. Pro založení týmu si v tabulce níže vyberte týmy, které chcete založit v MS Teams a potvrďte tlačítkem. Tým bude připraven nejpozději do 24 hodin od zadání požadavku, typicky během nočních hodin. Jakmile bude tým připraven k použití, tak v tabulce bude k dispozici odkaz, který můžete rozeslat studentům. Tým lze založit pro předmět (seminární skupinu) pouze v aktuálním semestru.
Postup
- V záznamníku učitele si vyberte požadovaný předmět
- V sekci studijní materiály zvolte odkaz Založit tým v MS Teams
- Na zobrazené stránce si vyberte týmy, které chcete vytvořit, můžete vybrat více skupin, pro každou skupinu bude vytvořen samostatný tým
- U každého týmu můžete pomocí odkazu Změnit ve sloupečku Moderátoři upravit, kdo vše bude zadán jako vyučující a bude moci spravovat tým v MS Teams
- Klikněte na tlačítko Požádat o založení týmu
- Tým se typicky vytvoří přes noc, nejpozději do 24 hodin od odeslání
- Jakmile je tým vytvořen, otevřete jej v MS Teams a klikněte na Aktivovat
Dokud tým neaktivujete, studenti jej nevidí a nemohou jej použít
Při každé synchronizaci (2x denně) dojde k úpravě členů týmu na základě aktuálního stavu zápisu studentů a seznamu vyučujících v IS MU. Pokud však v MS Teams v nastavení týmu v sekci členové ručně přidáte nějakého člena týmu, tak tento člen bude při synchronizaci ignorován, tj. zůstane členem týmu i v případě, že není zapsán jako student, nebo vyučující předmětu. Tímto způsobem můžete např. přizvat zvané hosty do výuky.
aplikaci pro zakládání týmů vyberte nepotřebný tým, zruště zaškrtnutí a potvrďte tlačítkem. Při další synchronizaci budou z týmu odebráni všichni členové, tj. nikdo nebude mít do týmu v MS Teams přístup.
Pokud již nadále nechcete využívat týmu v MS Teams můžete jej vypnout. VNávod naleznete v sekci MS Teams -> Vytvoření a naplnění týmu z IS MU.