Obyvatelstvo a sídla
Počet obyvatel a jejich rozmístění v rámci území České republiky se neustále mění. V současnosti dochází k růstu počtu obyvatel České republiky, který je na jedné straně způsoben vyšší porodností a na druhé straně je ovlivněn i přistěhovalectvím. Kdybychom vše velmi zjednodušili, pokud nám přibudou obyvatelé, budeme potřebovat i další ubytovací kapacity. Z tohoto důvodu obyvatelstvo a sídelní struktura mezi sebou mají velmi úzké vazby.
U obyvatelstva je možné sledovat mnoho charakteristik. Mezi nejdůležitější patří počet obyvatel ať už celkový, či rozdělený třeba podle věkových skupin, ten je ovlivněn porodností a úmrtností, případně přistěhovalectvím a vystěhovalectvím. Novorozenecká úmrtnost patří k další důležité charakteristice, podle které je možné určit vyspělost státu, kdy ve vyspělých státech je novorozenecká úmrtnost minimální. Vyspělost státu lze sledovat i pomocí naděje na dožití. Jedná se o údaj, který udává při narození dítěte určitého pohlaví, jakého se pravděpodobně dožije věku. Jistě chápeme, že ve vyspělých státech je toto číslo vyšší než ve státech rozvojových. Pokud se vrátíme k praktickým důvodům sledování počtu obyvatel, zásadním je možnost předpovídat budoucí vývoj. Například v České republice dochází ke stárnutí populace. To je způsobeno jednak tím, že se lidé dožívají stále vyššího věku, ale také tím, že je méně dětí a mnoho lidí v produktivním věku, kteří v budoucnu půjdou do důchodu. Tento vývoj je fakt, u kterého je nepravděpodobné, že by se změnil, a proto se Česká republika musí připravit na to, že v budoucnu bude muset vynaložit více prostředků na výplatu důchodů. Obdobný příklad je stavba škol a školek. Pokud zjistíme, že je mnoho dětí předškolního věku, dá se očekávat, že budou nastupovat do školy. Pokud nemáme dostatek tříd, zjistíme to s dostatečným předstihem, abychom vybudovali další.
Pojem sídelní struktura neskrývá jen rozložení měst a obcí a jejich velikost, ale také samotné uspořádání domů v rámci nich, či dokonce se můžeme bavit o typických podobách jednotlivých domů. Asi si těžko představíme panelový dům někde na malé vesničce se stovkou obyvatel. Podoba sídelní struktury v České republice je ovlivněna dlouhodobým vývojem a lokalizačními faktory, mezi které lze řadit vertikální členitost, podnebí, půdy, vodstvo či třeba dopravní strukturu. Vše si zkusíme vysvětlit na příkladech. Již jsme si řekli, že obyvatelstvo a sídla spolu souvisejí. Ze svého okolí víme, že pro města, kde je hodně obyvatel je typická panelová zástavba, protože nepotřebuje tolik prostoru, ale může v ní žít mnoho lidí. Naopak na vesnici, kde není problém s prostorem, není důvod, proč se uskromňovat a žít v bytě. Jednoduchá otázka je, proč chce tolik lidí žít ve městě. Města díky své velikosti nabízejí víc pracovních možností, což je asi jedním z hlavních důvodů. Ze svého okolí víme, že ve městě jsou obchody, restaurace, kina, školy, firmy, továrny a nemocnice. Ti všichni potřebují zaměstnance, proto se mnoho obyvatel rozhodne pro život ve městě. Na vesnici již tolik možností není, protože pro vesnice bylo typické hlavně zemědělství, které ovlivnilo i samotnou její podobu. Pro vesnice je typická náves, kolem které jsou postavené domy a za domy jsou již polnosti. S narůstajícími cenami bydlení ve městě se začíná měnit i typický charakter některých vesnic. Mnoho lidí se rozhodne bydlet v obci, která je blízko městu a každý den dojíždějí do práce. Díky tomu vesnice ztrácí svoji původní funkci a slouží jako zázemí pro město. Toto je typický jev pro okolí velkých měst. Naopak v oblastech vzdálených od dominantních měst, stále převažuje zemědělská funkce.
Pracuj s fotografiemi
V České republice jsou dva základní typy sídel: městská a venkovská. Pomocí fotografii popiš, v čem se liší a co mají oba typy společného.
- Popiš velikost a uspořádání sídel.
- Urči, k čemu mohou sloužit objekty na fotografiích.
- Jak vypadá okolí sídel?
- V čem se liší dopravní síť vyobrazených sídel?
- Jak se liší služby pro občany, které tato sídla nabízejí?
Pracuj s mapou
- Ve kterém městě žije nejvíce obyvatel?
- Ve kterých krajích je nevyšší míra urbanizace?
- Jak spolu souvisí míra urbanizace a velikost obce podle počtu obyvatel?
Pracuj s mapou Přírodních poměrů ČR a s mapou Sídelní struktury.
- Je možné nalézt společné fyzicko-geografické charakteristiky pro města s nejvyšším počtem obyvatel? Všímej si rozložení pohoří, nížin a významných vodních toků.
Pracuj s mapou Těžby nerostných surovin, se všemi hospodářskými mapami a s mapou Sídelní struktury.
- Nachází se v blízkosti měst s nejvyšším počtem obyvatel naleziště nerostných surovin nebo významná výroba? Vysvětli, z jakého důvodu se na toto ptáme ve spojení s velikostí obcí dle počtu obyvatel.
Pracuj s mapou
- Ve kterých krajích je nejvyšší hustota zalidnění a ve kterých naopak nejnižší?
- Ve kterých krajích převažuje porodnost nad úmrtností?
- Do kterých krajů se více obyvatel přistěhovalo než vystěhovalo?
- Pocházejí všichni obyvatelé, kteří se přistěhují do krajů, z České republiky? Své tvrzení vysvětli.
Pracuj s mapou Přírodních poměrů ČR a s mapou Hustoty zalidnění.
- Je možné nalézt společné fyzicko-geografické charakteristiky pro kraje s nejvyšší hustotou zalidnění? Všímej si rozložení pohoří, nížin a významných vodních toků.
Pracuj s mapou Podnebných oblastí a s mapou Hustoty zalidnění.
- Je hustota zalidnění ovlivněná podnebím?
Pracuj s mapou Sídelní struktury a s mapou Hustoty zalidnění.
- Ovlivňuje velikost sídel hustotu zalidnění v daném kraji? Vyber si jeden kraj a vysvětli na něm své tvrzení
Pracuj s grafy
- Ve které věkové skupině bylo v roce 2012 nejvíce mužů a ve které žen?
- Podívej se na graf pro rok 2050. Bude stále nejvíce mužů a žen v té stejné věkové skupině?
- Popiš rozdíly mezi věkovým složením v roce 2012 a 2050.
- dožijí se lidé vyššího věku?
- bude více dětí?
- bude více ekonomicky aktivních obyvatel?
- Urči typ věkové pyramidy pro české obyvatelstvo v roce 2012 a 2050. Co z toho plyne?
- Urči možné následky, pokud by se česká populace opravdu takto vyvinula.
- přibylo by škol a školek?
- kolik by bylo pracujících?
- v kolika letech by šli lidé do důchodu?
- bude více osob pobírat starobní důchod?
- změní se nějak důchody?
- přibude domovů pro seniory?
- změní se volnočasová nabídka obcí?
Pracuj s grafy
V některých případech potřebujeme znát o obyvatelstvu více informací, než jen jeho počet. Takové informace jsou například: věk, pohlaví, náboženské vyznání, rodinný stav…
V České republice tyto údaje shromažďuje a analyzuje Český statistický úřad. Většina údajů je volně přístupná veřejnosti na jeho webových stránkách www.czso.cz.
K čemu je to dobré?
Například: Pokud pan starosta nějaké obce ví, kolik má v obci dětí ve věku 3-6 let, zjistí, že musí otevřít ještě jednu školku. Zamysli se a vymysli další příklady.
Srovnej grafy Složení obyvatel dle národnosti se svoji třídou (školou, obcí,..)
- Pokus se zjistit, jakou mají Tvoji spolužáci národnost. Z výsledků vytvoř graf.
- Srovnej Tebou získané výsledky s grafem tady uvedeným.
pozn.: nezahrnuto 45 % dotázaných, kteří se nevyjádřili