3. Dobrá praxe

V této kapitole se seznámíte se zásadami dobré praxe při poskytování zpětné vazby k cizojazyčné písemné produkci studentů jak učitelem, tak vrstevníky. Jedná se o doporučení, která vychází z praxe, ale která mají také oporu v četných výzkumech a studiích. Ať už budou nabízená doporučení či principy jakékoli, nesnažte se je nikdy uplatňovat příliš striktně, ale spíše je přizpůsobte své situaci a kontextu tak, aby vyhovovaly nejenom Vám, ale i vašim studentům.

Úkol 1

Do následujícího textu, který shrnuje zásady dobré praxe při poskytování zpětné vazby učitelem, doplňte následující výrazy.

Zpětná vazba by měla být především včasná a . Kromě korektivní zpětné vazby by měla zahrnovat také komentáře ke struktuře, , obsahu a stylu písemné produkce. Zpětná vazba by se k témuž textu měla podávat a navazovat na instrukce či látku z  výuky, přičemž zpětnou vazbu studenti zapracují do následující verze svého textu. Z dlouhodobé perspektivy rozvoje psaní se považuje za přínosnější upřednostňovat formy zpětné vazby před přímými formami. V případě kódované nepřímé zpětné vazby je vhodné použít konzistentní a  systém kódů nebo zpětnovazebných kategorií. Počet kategorií je pak vhodné omezit na počet šířeji koncipovaných kategorií. Při poskytování zpětné vazby není třeba komentovat všechna problematická místa, ale naopak se doporučuje používat spíše cílenou a  zpětnou vazbu, která není pro studenta tak a pro poskytovatele tolik . Zpětná vazba by v co největší míře měla být , specificky v textu označená, a kromě konstruktivní kritiky by měla zahrnovat i ocenění stránek studentovy písemné produkce. Zpětnou vazbu je také třeba poskytovat bezodkladně a přizpůsobovat ji potřebám a úrovni studenta.

Úkol 2

Komentáře se zpětnou vazbou by měly být pro studenty především srozumitelné. V následujícím cvičení jsou uvedena doporučení, které je vhodné brát v úvahu při formulaci zpětnovazebných komentářů tak, aby byly srozumitelné a přínosné.

Spojte začátky vět 1-8 s jejich zakončením, abyste se s těmito principy seznámili.

1.Obecně se doporučuje upřednostňovat
2.Pokud má komentář formu otázky, je dobré k ní připojit konkrétní doporučení, jak
3.Je vhodně se vyhýbat odbornému žargonu (teze, koherence, apod.),
4.Komentáře by měly být relativně stručné (kolem 10-15 slov na větu)
5.Formulujte komentáře co nejvíce konkrétně a specificky,
6.U problematického jazyka se soustřeďte spíše na opakující se chyby než
7.Při označování jazykových chyb používejte raději slova než
8.Připojte také stručný komentář, ve kterém studenta povzbudíte a 

Úkol 3

U vrstevnické zpětné vazby je kromě výše uvedeného třeba nejdříve studenty s procesem poskytování vrstevnické zpětné vazby i modelovými příklady seznámit. Dále je vhodné proces podávání vrstevnické zpětné vazby jasně strukturovat a zahrnout mechanismu s cílem zajistit, aby studenti k podávání vrstevnické zpětné vazby přistupovali odpovědně.

Níže jsou uvedeny principy, které mohou napomoci úspěšnému průběhu podávání vrstevnické zpětné vazby. Doplňte do nich následujících klíčová slova:

  1. Mějte od vrstevnické zpětné vazby očekávání a sdělte je studentům.
  2. Začleňujte vrstevnickou zpětnou vazbu do výuky .
  3. Snažte se posílit jejich za poskytování vrstevnické zpětné vazby.
  4. Vrstevnickou zpětnou vazbu mohou studenti poskytovat i ke kratším textům, nebo pouze ke aspektu (např. úvod).
  5. Před zahájením procesu poskytování vrstevnické zpětné vazby studenty s jejím procesem obeznamte na textech.
  6. V procesu poskytování vrstevnické zpětné vazby dávejte studentům úlohy.
  7. Dopřejte studentům času na poskytnutí vrstevnické zpětné vazby.
  8. Po skončení procesu poskytování vrstevnické zpětné vazby nezapomeňte na .
  9. Promyslete dobře vrstevnické zpětné vazby.
  10. Zohledňujte potřeby studentů a  mezi nimi.