5. Nástroj usnadňující podávání zpětné vazby
V této části vám nabídneme možnost, jak si práci při podávání nepřímé zpětné vazby zprostředkované počítačem zefektivnit.
5.1 Popis nástroje
Při podávání nepřímé zpětné vazby zprostředkované počítačem si vyučující při pročítání desítek studentských textů většinou brzy povšimnou, že některé typy zpětnovazebných komentářů, které k textům podávají, se stále opakují. Někteří vyučující si začnou tyto stále se opakující komentáře ukládat do zvláštního souboru, odkud je při podávání zpětné vazby do studentských textů kopírují. To však nemusí být vždy komfortní a seznam komentářů může být časem dlouhý a nepřehledný. Z tohoto důvodu byla vytvořena pomůcka s cílem podávání zpětné vazby zefektivnit.
Jedná se o doplněk pro MS Word, který umožňuje systematické roztřídění stále se opakujících komentářů do kategorií s hierarchickou strukturou a jejich doplňování nebo úpravu v samostatném souboru. Nástroj učiteli umožní, aby předdefinované komentáře vybíral a vkládal přímo v dokumentu s textem studenta. K vyvolání nástroje v textu dojde pomocí klávesové zkratky a v dokumentu se nástroj objeví ve formě menu. V tomto menu si učitel následně podle svých potřeb vybere vhodný komentář, který vloží k problematickému místu v textu studenta.
Způsob fungování a práce s touto pomůckou vysvětlíme na příkladě zpětnovazebných komentářů podávaných k školní eseji typu Discussion essay. Na konci kapitoly je pak uveden návod, jak nástroj do MS Wordu instalovat a vytvořit pro vyvolání menu s komentáři klávesovou zkratku.
5.2 Příprava na práci s nástrojem
V souladu s dobrou praxí při podávání zpětné vazby jsme nejdříve definovali malý počet relativně širokých kategorií zpětné vazby, které se kvůli lepší orientaci dále mohou členit do podkategorií. U tohoto konkrétního žánru (Discussion essay) se jevilo jako vhodné komentáře rozdělit do následujících čtyř kategorií, jejichž názvy stejně jako zpětnovazebné komentáře jsou v cílovém jazyce, což je v tomto případě angličtina.
Jedná se o tyto kategorie:
- Genre conventions
- Organisation
- Academic English
- Language
Každá z těchto kategorií byla dále rozčleněna na podkategorie následovně:
- Genre conventions
- Introduction
- Body
- Conclusion
- Organisation
- Sentence level
- Paragraph level
- Text level
- Academic English
- Formal
- Impersonal
- Cautious
- Concise
- Language
- Grammar
- Vocabulary
Do každé podkategorie pak byly doplněny konkrétní zpětnovazebné komentáře, které se při podávání zpětné vazby k tomuto typu školní eseje často opakují. U kategorie Genre conventions (dodržování konvencí žánru) a podkategorie Introduction (úvod) to jsou například následující komentáře:
- Genre conventions
- Introduction
- Revise your introduction, see:
https://www.eapfoundation.com/writing/essays/structure/introduction/ - Revise your thesis statement, see
https://www.eapfoundation.com/writing/essays/structure/introduction/ - The thesis statement is missing.
- Connect your thesis statement to the topic sentences.
- Restate your thesis statement by specifying advantages and disadvantages.
Vyučující si však může dané kategorie, podkategorie i samotné komentáře stejně jako jejich počet modifikovat či si je vytvořit dle kontextu a potřeb své konkrétní situace.
5.3 Jak se s nástrojem pracuje
Nástroj funguje velice jednoduše. Nejdříve učitel v textu studenta identifikuje a označí problematické užití jazyka, ke kterému chce podat předdefinovaný zpětnovazebný komentář. Klávesovou zkratkou (v tomto případě byla zvolena zkratka ALT+CTRL+A, i to je na volbě uživatele) vyvolá menu s názvem Add comment, ve kterém nejdříve v levém horním okně zvolí jednu ze základních kategorií, což je v případě Discussion essay jedna z těchto kategorií Genre conventions, Organisation, Academic Enlish nebo Language. Následně v pravém horním okně menu zvolí příslušnou podkategorii a z nabídky v dolním okně vybere odpovídající předdefinovaný komentář k problematickému užití jazyka. Celý postup si ukážeme na dvou konkrétních příkladech.
Příklad 1
V své eseji student v úvodu nezformulovat vhodně řídící větu celé eseje tzv. Thesis statement. U školní eseje typu Discussion essay se očekává, že řídící věta je zformulována tak, aby obsahovala konkrétní výhodu a konkrétní nevýhodu dané situace, které pak bude student dále rozvíjet ve stati eseje. Formulace řídící věty nemá být tedy formulována obecně, ale konkrétně.
Učitel v textu označí (na obrázku 1 věta označená šedě se šipkou) problematické místo, což je v tomto případě poslední věta v úvodu textu.

Toto problematické užití jazyka spadá do kategorie Genre conventions, kterou učitel poskytující zpětnou vazbu po vyvolání menu klávesovou zkratkou zvolí v jeho levém horním okně. V pravém horním okně pak zvolí podkategorii Introduction, kde se formulace Thesis statement očekává. Nakonec z předdefinovaných komentářů v dolním okně zvolí zpětnovazebný komentář, který je v tomto případě následující (viz obrázek 2):
Restate your thesis statement by specifying the advantage(s) and disadvantage(s).

Po kliknutí na tlačítko Add (viz oranžová šipka na obrázku 2) se předdefinovaný zpětnovazebný komentář objeví ve formě komentáře v dokumentu s textem studenta (viz šipka na obrázku 3).

Předdefinované komentáře, a nejen ony, v souladu s dobrou praxí podávání zpětné vazby mají odkazovat na něco, s čím byl student obeznámen v rámci přímé výuky.
Příklad 2
Obdobně lze podat zpětnou vazbu k akademickému stylu, kdy student v závěru své eseje užívá příliš osobní jazyk. Toto problematické užití jazyka je na obrázku 4 označeno šedě.

Po označení problematického užití jazyka v textu učitel prostřednictvím klávesové zkratky vyvolá menu Add comment a v levém horním okně ze čtyř základních kategorií zvolí kategorii Academic English, což jej navede na podkategorie Formal, Impersonal, Cautious, Concise v pravém horním okně. Zde vybere podkategorii Impersonal (neosobní jazyk) a v dolním okně s předdefinovanými zpětnovazebnými komentáři (viz obrázek 5) zvolí tento:
Revise by using impersonal language, i.e. avoid using personal pronouns such as you, we, see http://uefap.com

Po stisknutí tlačítka Add se předdefinovaný komentář objeví v textu studenta, jak je patrné z obrázku 6. Součástí předdefinovaného zpětnovazebného komentáře může být i odkaz na externí zdroj či korpusový nástroj, kde může student najít podrobnější vysvětlení k problematickému užití jazyka. Opět se předpokládá, že zpětnovazebný komentář navazuje na input z přímé výuky.

5.4 Stručné shrnutí postupu a dokument Feedback.docm
Níže najdete stručné shrnutí postupu práce s nástrojem, které je doplněno o poznámky k technické části.
- Otevření studentova textu
- Otevření nástroje Feedback.docm s předefinovanými komentáři dle kategorií a podkategorií
- Označení problematického místa v textu studenta
- Vyvolání menu Add comment klávesovou zkratkou
- Volba základní kategorie zpětné vazby v levém horním okně
- Volba podkategorie zpětné vazby v pravém horním okně
- Volba předdefinovaného komentáře v dolním okně
- Kliknutí na tlačítko Add a vložení předdefinovaného komentáře do textu studenta
Z uvedeného tedy plyne, že poskytování zpětné vazby pomocí předdefinovaných komentářů vyžaduje, aby měl uživatel také kromě studentova textu otevřený dokument Feedback.docm. Jedná se o dokument, který si uživatel nejdříve stáhne do svého počítače a ve kterém si připraví základní zpětnovazebné kategorie, jejich podkategorie a konkrétní komentáře odpovídající jeho potřebám a kontextu učební situace. K formulaci kategorií, podkategorií i komentářů lze jako výchozí materiál využít obsah z dokumentu Feedback.docm pro školní esej typu Discussion essay, který najdete níže. Nicméně se předpokládá, že každý vyučující si obsah dokumentu Feedback.docm přizpůsobí svým potřebám. Je však třeba při tom striktně dodržovat zavedený formát, protože počet a typ odrážek určuje hierarchii komentářů v menu Add comment. Součástí dokumentu Feedback.docm je i program, který převádí strukturu komentářů do menu Add comment. Ten však uživateli zůstává skryt.
Dokument Feedback.docm ke stáhnutí do vlastního počítače a k vlastní úpravě:
Feedback.docmDOCM dokument5.5 Implementace nástroje a příprava pro práci
Před používáním výše popsané pomůcky je třeba v každém zařízení, kde se bude tento nástroj používat, zavést pro vyvolání menu Add comment klávesovou zkratku. Níže najdete návod, jak to udělat. V případě, že se vám to nebude dařit, obraťte se na e-technika na své fakultě a požádejte ho o pomoc.
Návod pro zavedení klávesové zkratky:
Návod FeedbackAdobe PDFDokument Normal.dotm nutný k implementaci nástroje do Wordu a zavedení klávesové zkratky:
Feedback.docmDOTM dokumentNa závěr bych chtěla velmi poděkovat RNDr. Liboru Forstovi z MFF UK, který pomůcku ve formě menu pro MS Word naprogramoval a odladil. Dále bych chtěla poděkovat Ing. Kolkovi z ESF MU, který zprovoznil zavádění klávesové zkratky a vytvořil pro uživatele návod na její zavedení.