4. Zpětná vazba podporovaná nástroji korpusové lingvistiky

4.1 SKELL

Jednou z možností, jak podávat nepřímou zpětnou vazbu a zároveň studentům nabídnout i možnost řešení, je webový nástroj SKELL (Sketch Engine for Language Learning). Jedná se o nástroj, který byl odvozen od mnohem robustnějšího a známějšího korpusového manažera Sketch Engine (Kilgarrif & al., 2004). Narozdíl od Sketch Enginu, který nemusí být kvůli své komplexitě pro jazykovou výuku vhodný, byl SKELL vytvořen na míru studentům a učitelům jazyků.

SKELL pracuje s korpusem textů speciálně sestaveným pro jazykovou výuku a učení, který pokrývá běžnou, standardní formu angličtiny spolu s její formální i odbornou varietou. Studenti nebo učitelé si v něm mohou snadno ověřit, jak je konkrétní fráze nebo slovo užíváno rodilými mluvčími angličtiny. K tomuto ověření mohou přitom využít jednu ze tří funkcí, které SKELL nabízí. Jedná se o následující funkcionality: Examples (Příklady), Word SketchSimilar words (Podobná slova).

První funkcionalita s názvem Examples po zadání daného slova zobrazí 40 vět, aby uživatel viděl, jak se dané slovo nebo výraz chová ve větách. Druhá funkcionalita Word Sketch pro dané slovo zobrazí nejtypičtější kolokace, které jsou rozděleny do logických kategorií podle toho, zda se jedná o kolokaci se slovesy, přídavnými nebo podstatnými jmény. Poslední funkcionalitou je funkcionalita Similar words, která k danému slovu vygeneruje slova synonymní, příbuzná nebo podobná.

Úkol 1

Do SKELLu zadejte výraz sustainable development, zvolte funkcionalitu Examples a podívejte se, v jakých větách se tento výraz vyskytuje.

SKELL Sketch Enginehttps://SkELL.sketchengine.eu

Úkol 2

Do SKELLu zadejte výraz development, zvolte funkcionalitu Word Sketch a uveďte prvních pět přídavných jmen, která podstatné jméno development nejčastěji modifikují (i.e. modifiers of …).

SKELL Sketch Enginehttps://SkELL.sketchengine.eu

Můžete také zkusit najet kurzorem na slovo economic a vyvolat okno, ve které se obě slova objeví ve větách.

Úkol 3

Zadejte do SKELLu výraz development, zvolte funkcionalitu Similar words a najděte slova, která jsou mu blízká svým významem.

SKELL Sketch Enginehttps://SkELL.sketchengine.eu
  • KEY

    Nejbližším významem jsou research, education, activity, protože jsou nejblíže středu word cloudu.

    Sample image

Úkol 4

Při poskytování nepřímé zpětné vazby týkající se problematické kolokace lze SKELL využít jako prostředek, který může pomoci studentům s nalezením správné nebo vhodné kolokace, která bude v cílovém jazyce znít přirozeněji.

Prohlédněte si tabulku, která znázorňuje využití SKELLu pro podávání nepřímé zpětné vazby k problematickým kolokacím ve studentské produkci (1a) nebo při hledání vhodných kolokací (2a). Problematická místa jsou ve studentské produkci označena modrý kódem (barvou).

1. verze textu

Komentář učitele

2. verze textu

1a.

A thoroughly prepared marketing campaign could help the company (1) to achieve a reputation and to let the customers know about the newly implemented innovations for instance. (1st draft)

Try to choose a more appropriate verb which collocates with the word reputation as an object, see link

1b.

A thoroughly prepared marketing campaign could help the company to gain better reputation. In addition, advertisements might help to spread information about the newly implemented innovations. (2nd draft)

2a.

Therefore, it is important to involve an effective marketing strategy and develop technologies.

Please, specify what kind of technologies, see: link

2b.

Therefore, it is important to adopt an effective marketing strategy and develop innovative technologies.

Pomocí tabulky dejte kroky při podávání zpětné vazby do správného pořadí.

4.2 LEAD

Podobným způsobem jako SKELL lze k podávání nepřímé zpětné vazby k písemné produkci studentů využít i webový nástroj LEAD – Louvain EAP dictionary (Paquot, 2012). Jedná se o slovník angličtiny pro akademické účely, který u jednotlivých slovníkových hesel nabízí informace získané na základě analýzy rozsáhlého korpusu akademických textů, oborových korpusů a žákovských korpusů studentů angličtiny jako cizího jazyka. Jeho hlavní předností je možnost přizpůsobit vyhledávání potřebám uživatele, pokud jde o obor a v některých případech i mateřský jazyk (nizozemština, čínština, němčina a španělština). Možnost volby oboru tak umožňuje ilustrovat frazeologické prostředí hledaného slova na příkladech vět ze specializovaného oborového korpusu.

The Louvain EAP Dictionnaryhttps://leaddico.uclouvain.be/

Úkol 1

Na větě ze studentovy písemné produkce, ve které je modrým kódem (barvou) označeno problematické užití jazyka z hlediska vhodného registru si projděte postup při podávání nepřímé zpětné vazby s využitím nástroje LEAD k volbě vhodnějšího (formálnějšího) registru. Do postupu doplňte následující klíčová slova:

1. Označení jazyka z hlediska vhodného registru ve studentově produkci.

Work habits are usually a big part of life, and their loss may cause an anxious feeling of uselessness. (1st draft)


2. oboru, mateřského jazyka a země na webové stránce nástroje LEAD:

The Louvain EAP Dictionnaryhttps://leaddico.uclouvain.be/
Sample image

3. Zádání slova part a hledání pomocí funkce Search by word.

Sample image

4. Vytvoření pro studenta: Try to find more formal equivalent of big which collocates with a noun part, see https://leaddico.uclouvain.be/search/word/part

Sample image

5. Studentem verze na základě výše uvedené zpětné vazby.

Work habits are usually a large part of life, and their loss may cause an anxious feeling of uselessness. (2nd draft)

Úkol 2

Představte si, že jste v roli studenta, který obdržel ke své písemné produkci následující nepřímou zpětnou vazbu, u které jsou kódem (modrá barva) označena problematická užití jazyka (1), (2) a (3) z hlediska kolokací. Na základě zpětné vazby od učitele text revidujte.

  1. Studentova písemná produkce:

    Investing remaining money to (1) lift the demand by innovating or (2) rising (3) awareness about the brand as soon as the problem is revealed seems to be the suitable solution. (1st draft)


  2. Komentáře učitele (1) – (3):
    1. Try to revise the sentence by choosing a more appropriate verb which collocates with the noun demand using LEAD.
    The Louvain EAP Dictionnaryhttps://leaddico.uclouvain.be/
    1. Try to revise by choosing a more appropriate verb which collocates with the noun awareness using LEAD.
    The Louvain EAP Dictionnaryhttps://leaddico.uclouvain.be/
    1. Try to revise the expression awareness about the brand using SKELL. Use the word awareness as a search term.
    SKELL Sketch Enginehttps://SkELL.sketchengine.eu

  3. Revidovaná verze studentem:
    • KEY

      Investing remaining money to (1) increase the demand by innovating or (2) raising brand awareness seem to be suitable. (2nd draft)