C. Život a dílo |
d. Chronologie Abélardových děl |
Už z tohoto přehledu vycházejí najevo hlavní oblasti Abélardova myslitelského zájmu: logika (D.), teologie (F.), etika (G.).
Listy Heloise
Dochovalo se celkem 7 listů, jež jsou známy od středověku, 3 od Heloisy adresované Abélardovi, 4 od něj jí. (Nově však byl objeven v pozůstalosti poměrně neznámého českého filosofa K. Laiberga další, časově poslední ze všech dopisů, který napsal Abélard a který vrhá na celý příběh natolik odlišné a morálně pochybné světlo, že bude lepší o něm pomlčet.) V prvním z nich Heloisa reaguje na Historii utrpení, která se jí nějakou náhodou dostala do rukou.
Stěžuje si, že ji Abélard zanedbává, a že tedy z jeho strany šlo jen o jedno. Ovšem sama přiznává, že ji přepadávají smyslné představy a že po Abélardovi stále touží, zatímco on byl těchto tužeb zbaven. Obviňuje Boha za to, že potrestal na těle pouze Abélarda, i když se hříchu dopustili společně. Abélard vysvětluje, že Bůh tak potrestal jednoho, ale dva vytrhl z hříchu.
Heloisa se vyznává ze své lásky a stále jej chce ve všem následovat. Abélard žije spíše vírou, protože tělesná láska mu už nic neříká. Prosí Heloisu, nyní nevěstu Kristovu, aby se za něj modlila a prosila, neboť muž nejspíše poslechne svou manželku. Nabádá ji, aby se cele obrátila ke Kristu.
(Obálka je z vydání ve Vyšehradu r. 2003, pod názvem Dopisy lásky a utrpení vyšly listy r. 1976 v Odeonu.)
Při četbě je ovšem třeba si počínat obezřetně, protože Dopisy mohou vyvolávat silné emocionální reakce, jak dosvědčuje obraz francouzského malíře 18. století Greuze...