a. Změna |
Hérakleitos poukazuje na to, že věci kolem nás netrvají, nýbrž se v různém stupni mění, a tím vlastně (neustále) zanikají. To platí:
„Smrt země je stát se vodou
a smrt vody je stát se vzduchem,
a [smrtí] vzduchu, [stát se] ohněm,
a naopak.“
DK 22 B76 (Marcus Aurelius, Hovory k sobě IV, 46)
Z tohoto pokusu o výčet zjišťujeme, že proměnlivosti si Hérakleitos všímal u živých organismů, u neživých jednotlivin (řeka, Slunce) i u látkového základu celé skutečnosti (oheň, vzduch, země, voda). V tom případě je snad podloženo tvrzení, že podle Hérakleita procházejí neustálou proměnou úplně všechny věci.
Z dosud uvedených zlomků i z nejasností ve výčtu změn a v předchozím shrnujícím odstavci pomalu vysvítá, že 2. F.). Jaké vysvětlení nabízí Hérakleitos?
. Ostatně už v antice dostal Hérakleitos přezdívku „temný filosof“ a my si její smysl blíže osvětlíme v části D. a. Teď nás asi napadne, že může být zavádějící interpretovat Hérakleitovy myšlenky stejným způsobem jako myšlenky Míléťanů a klást mu stejné otázky jako jim. Přesto tak budeme činit, abychom se drželi jedné linie našeho výkladu. Hérakleitovi budiž učiněno zadost upozorněním na problematičnost našeho tázání — a hned odvážně položme jednu takovu „nehérakleitovskou“ otázku: Jestliže se neustále vše mění, vše podléhá určitým procesům, co bude počátkem nebo hnacím principem všeho dění? Míléťané prostě řekli — k základním charakteristikám ἀρχή náleží pohyblivost, ἀρχή je nadána dokonce věčným pohybem (vizOheň
Rozhodně ne vysvětlení explicitní vedené snahou o jasnost, nicméně přesto si můžeme jistou odpověď ze zlomků extrahovat.
„Svět, stejný pro všechny,
neutvořil žádný z bohů ani z lidí
— ale byl vždy a je a bude —
vždyživý oheň,
vzněcující se s ohledem na [svoje] míry a pohasínající s ohledem na [svoje] míry.“
DK 22 B30 (Chrýsippos u Klémenta Alex., Stromata V, 104, 2, 1-5)
„Oheň svým příchodem
všechno vytříbí a zachvátí.“
DK 22 B66 (Hippolytos, Refutatio omnium haeresium IX, 10, 7)
„Všechno se směňuje za oheň
a oheň za všechno,
jako zboží za zlato
a zlato za zboží.“
DK 22 B90 (Plútarchos, O delfském E 8, p. 388)
Tyto tři zlomky poukazují na zásadní význam ohně v přírodním dění. V prvních dvou je oheň pojímán téměř jako personifikovaná a vědomá síla (to ovšem berme jako spíše obrazné vyjádření), jíž je připsána zásadní aktivita v rámci celku světa (B30) i ve vztahu ke všemu jednotlivému (to snad plyne z B66).
Zlomek B90 snad naznačuje, jak oheň působí — jednoduše věci spálí, čímž je např. dřevo „směněno“ za oheň. Jestliže vidíme, že více dřeva znamená větší oheň, pak skutečně jako by se dřevo přímo stávalo ohněm. Jelikož spalovat věci v dosahu patří k snadno pozorovatelné přirozenosti ohně a jelikož oheň silně a okamžitě interaguje se vším, k čemu se přiblíží, je Hérakleitovo přesvědčení, že právě
, asi dobře pochopitelné.Ve třetím zlomku však zároveň čteme, že musí docházet také k opačnému procesu — z ohně by měly vznikat jiné věci, např. dřevo. To ale běžně nepozorujeme, jak tedy máme této části zlomku rozumět? Pomohou nám další zlomky, především B31:
„Obraty ohně — nejprve moře; [obraty] moře — zpola země, zpola blýskavice.
{To říká v tom smyslu, že vlivem logu a boha, který všechno uspořádává, se oheň skrze vzduch obrací ve vlhkost, a to jako v semeno uspořádání světa, které nazývá mořem. Z něho [z ohně ?] pak znovu vzniká země a nebe a věci, které k nim přináležejí. Jak se znovu navrací a vzněcuje, to zřetelně vyjadřuje těmito slovy:}
Moře se rozlévá a poměřuje se vůči témuž určení, jaké bylo dříve, než vznikla země.“
DK 22 B31 (Chrýsippos u Klémenta Alex., Stromata V, 104, 3-5)
Oheň se tedy podle Hérakleita může měnit na („převracet ve“) vodu, a to podle Chrýsippova vysvětlení a také podle B76 (viz výše) skrze vzduch. Ovšem ani v těchto zlomcích nenacházíme odkaz na empirický základ takového přesvědčení. Musíme přihlédnout ještě k B67 a nechat průchod volnější asociaci: oheň, kadidlo, vůně, dým — z ohně vzniká kouř, dým, který zůstává i po uhašení, tedy jako by se oheň „směnil“ za vzduch.
Pokud Hérakleitos pozoroval v přírodě oheň vzniklý např. úderem blesku, tedy „samovolně“, bez lidského přičinění, který pak spálil kus lesa, a poté po sobě zanechal dým, mohl dospět k obecné představě, že oheň působí změnu věcí v sebe a sám se zase mění ve věci.