Do terénu zaneseme 15 kontrol, podle předem připravené roznosové mapy. Všechny závodníky rozdělíme do pětičlenných družstev a ten, kdo poběží poslední, má na sobě napsáno číslo štafety.

Družstva se seřadí do zástupů a každý člen obdrží třikrát lísteček s číslem, podle toho, kolikátý ve svém zástupu stojí. Každé družstvo má lístečky jiné barvy. Před každou štafetou jsou již připraveny mapy – pět map a každá z nich obsahuje tři kontroly. Každý člen družstva má tedy najít tři kontroly a do každé z nich vhodit jeden ze svých lístečků. Kontroly jsou vyrobeny z kartonu, částečně vybarveny oranžovou barvou a fungují jako „krabice“.

Všechna družstva startují najednou, protože jednotlivé štafety mají na stejném úseku jiné tři kontroly. Druhý člen z každého družstva vybíhá a otáčí mapu až tehdy, když předchozí běžec doběhne.Zapíšeme čas, kdy doběhne poslední člen. Důležité je hodit lísteček do správné kontroly, protože každý špatně vhozený lístek znamená 2 trestné minuty. Špatně vhozené lístečky identifikujeme tak, že pro každou kontrolu předem připravíme kontrolní kartu. Každá karta má v horním okraji číslo, jež označuje, ke které kontrole karta patří.

Podle map zaznamenáváme pro každý úsek, kam a na kterém úseku měla být karta vhozena. Záznam provedeme ke každé štafetě příslušnou barvou. Po dokončení závodu a posbírání kontrol lístečky vysypeme a přidělíme každému závodníkovi tolik trestných bodů, kolik lístečků vhodil špatně. To zjistíme podle vyrobeného klíče a podle kartiček v každé kontrole. Čas štafety a trestné minuty sečteme a dostaneme výsledný čas jednotlivých štafet.

Každý závod v OB je ve své podstatě originální a neopakovatelný, stejně jako výkony, časy a zážitky závodníků. Příprava závodu je náročná a vyžaduje dostatek času i dostatek organizátorů.

V první řade je potřeba zajistit si vhodnou mapu a promyslet možnosti umístění shromaždiště a tratí. Také je nutné domluvit se s místními organizacemi jako je správa lesa, ochranáři přírody a další. Platí při počtu účastníků kurzu (závodu) vyšším než 40.


V předstihu je nutno zajistit materiální vybavení pro celý závod. Budeme potřebovat materiál pro označení kontrol, startu a cílu, nejméně dvoje stopky, startovní hodiny, připínáčky, papíry, provázky, lepenky, krepový papír, tužky, sešívačky, nůžky, kladívka, sekyrky, izolepu, pravítka, lékárničku a další drobnosti. Zajistíme dostatek pití a občerstvení pro závodníky.

Rozpis závodu má obsahovat všechny potřebné informace o konaném závodě.

Místo, kde se téměř každý závodník musí objevit, je prezentace. Ta je základem veškeré závodní organizace, a proto by tu měl být dostatek organizátorů a měli by mít ve všem pořádek. Dalším klíčovým bodem je místo startu.

Mapy čekají několik metrů za startovní čarou roztříděné podle kategorií a jejich vydavači vždy jednu mapu z každé kategorie povytáhnou z obálky, aby se běžec vyzvedávající si mapu nemusel na místě dlouho zdržovat (pozor, mapy závodníkům nepodávat). Blíže k pravidlům orientačního běhu viz http://www.orientacnibeh.cz/ob/dokumenty/pravidla_ob.htm.


 
PaedDr. Jan Ondráček, Ph. D., a kol., FSpS MU Brno
tech. spolupráce: Servisní středisko pro podporu e-elarningu na MU, Brno 2006