Pod pojmem pohybová hra si můžeme představit pohybovou aktivitu, v níž se dají identifikovat dvě soupeřící strany a jeden společný předmět s výjimečnou vztahovou a komunikační dimenzí. Pokud se zde nebojuje o jeden společný předmět, můžeme mluvit o závodivých pohybových aktivitách, kdy vztahová dimenze má podobu kompetice a jednotlivé strany jsou představovány jednotlivci nebo skupinami s cílem překonat soupeře bez přímé intervence do soupeřovy činnosti (Tomajko, 1999).
Vyslovíme-li slovo hra před dětmi, rozzáří se jim oči a s napětím čekají, jaké dostanou instrukce. Často začnou vyprávět o pohybových závodech, ve kterých soutěží rády ve škole, školce, družině, nebo doma s rodiči či sami s kamarády. Využijeme-li tuto energii a nadšení pro závodivou pohybovou činnost ve sportovní přípravě, stanou se tréninky pro děti zajímavými a jejich nasazení bude vždy na maximální možné úrovni. Tréninková jednotka pro ně nebude jen běhání a dril, ale stane se pro ně zábavou a po skončení jedné se budou těšit na tu další. Budou vyprávět zážitky rodičům, kamarádům ve svém okolí, popisovat činnosti, ve kterých se zdokonalili, vítězství a body, které na tréninku získali. Získáváme tak nástroj, jak přilákat k pohybovým hrám další děti, které budou chtít zažít stejné pocity a radost, jako slyšeli od svých kamarádů.
Basketbal samotný je také pohybová hra, a aby bavila, musí přinášet radost, být zábavná, soutěživá. Pokud v tréninkovém procesu dokážeme, že si děti pod pojmem trénink představí pohybovou hru a s ní spojené asociace, nebude problém je u sportu udržet i při jejich dalším růstu, kdy se závodivé pohybové činnosti mění v basketbalová cvičení s hlavním cílem ubránit nebo vstřelit koš.
Tomuto se snažíme také přizpůsobit skladbou závodivých pohybových aktivit a činností v této publikaci, kdy je pro potřeby basketbalové praxe rozdělujeme dle herních činností jednotlivce v basketbalu.
V naší publikaci bychom rádi získané zkušenosti předali dalším trenérům a učitelům, kteří pracují ve sportovních hrách se začínající mládeží.
Mgr. Tomáš Pětivlas, Ph.D.
Katedra sportovních her – Fakulta sportovních studií MU Osobní stránka v IS MU |
|
Mgr. Veronika Wiednerová, Ph.D.
Fakulta sportovních studií MU Osobní stránka v IS MU |
|
Mgr. Jan Wiedner
absolvent Fakulty sportovních studií MU |
|
Multimediální elektronický výukový materiál
Pětivlas, Tomáš | Wiednerová, Veronika | Wiedner, Jan
1. vydání
Vydala Masarykova univerzita, Brno 2013
Vytvořeno ve spolupráci se Servisním střediskem pro e-learning na MU,
Fakulta informatiky Masarykovy univerzity, Brno 2012–2013
Publikováno na Elportále, ISSN 1802-128X
© 2013 Masarykova univerzita
Centrum interaktivních a multimediálních studijních opor pro inovaci výuky a efektivní učení | CZ.1.07/2.2.00/28.0041