5. Specifika práce v multietnické třídě

Martina Kurowski

Obsah kapitoly


5.8 Konkrétní tipy při práci s dětmi příchozích

  • Pokuste se s pomocí rodičů poznat žáka (nejen jeho studijní minulost, ale i tu osobní). Podporujte rodinu dítěte, aby byla v kontaktu se školním zařízením například tím, že přijdou vyprávět dětem příběh či přečíst knihu ve svém rodném jazyce.
  • Seznamte žáka i rodiče se školním prostředím a s fungováním školy a třídy. Mohou Vám v tomto pomoci i patroni, mapa, kontaktní dospělá osoba (více zde).
  • Vytvořte dítěti bezpečný prostor a umožněte mu zažít, že patří do třídního kolektivu (např. popisky v ČJ, pozdrav v mateřském jazyce, zapojení do kurzu češtiny jako druhého jazyka, zapojením do volnočasových aktivit, atd.)
  • Pokuste se usnadnit počáteční komunikaci ve škole komunikačními kartičkami (viz více zde; třída a škola – obrázkové slovníčky, slovníky)
  • Zkuste zapojit dítě do kolektivu: adaptační aktivity se třídou, třídnické hodiny apod.
  • Zkuste najít u dítěte nějaký talent, který je jazykově nezávislý
  • Pokud jste ve škole, vytvořte pro žáka plán ped. podpory, zkuste využít formativní hodnocení žáka