5. Specifika práce v multietnické třídě
Martina Kurowski
Obsah kapitoly
5.8 Konkrétní tipy při práci s dětmi příchozích
- Pokuste se s pomocí rodičů poznat žáka (nejen jeho studijní minulost, ale i tu osobní). Podporujte rodinu dítěte, aby byla v kontaktu se školním zařízením například tím, že přijdou vyprávět dětem příběh či přečíst knihu ve svém rodném jazyce.
- Seznamte žáka i rodiče se školním prostředím a s fungováním školy a třídy. Mohou Vám v tomto pomoci i patroni, mapa, kontaktní dospělá osoba (více zde).
- Vytvořte dítěti bezpečný prostor a umožněte mu zažít, že patří do třídního kolektivu (např. popisky v ČJ, pozdrav v mateřském jazyce, zapojení do kurzu češtiny jako druhého jazyka, zapojením do volnočasových aktivit, atd.)
- Pokuste se usnadnit počáteční komunikaci ve škole komunikačními kartičkami (viz více zde; třída a škola – obrázkové slovníčky, slovníky)
- Zkuste zapojit dítě do kolektivu: adaptační aktivity se třídou, třídnické hodiny apod.
- Zkuste najít u dítěte nějaký talent, který je jazykově nezávislý
- Pokud jste ve škole, vytvořte pro žáka plán ped. podpory, zkuste využít formativní hodnocení žáka