Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku

1.1 Využití QR kódů ve výuce regionální geografie Oceánie

Využití QR kódů ve výuce – teoretický úvod

Do výuky na všech stupních škol neustále pronikají nové technologie, které je nezbytné využívat, aby výuka neztrácela kontakt s žáky, kteří tyto technologie používají v běžném životě. To klade vysoké nároky nejen na techniku, ale také na znalosti a dovednosti učitele tyto technologie využívat. Jak ukazují některé studie (So 2011, Neumajer 2014) je chytrý mobilní telefon nebo tablet s vhodně využitými aplikacemi velmi silným výukovým nástrojem a neměli bychom se bránit jejich zahrnutí do výuky na všech stupních škol.

Jednou z technologií, jež je velice snadná na použití a skrývá v sobě velký výukový potenciál, je QR kód. QR kód je směsicí černobílých čtverečků různé velikosti připomínající nevzhledně rozsypaný čaj, avšak s ohromujícím využitím. Zkratka „QR“ pochází z anglického „quick response“, což v doslovném překladu znamená „rychlá odpověď“ a ve skutečnosti tomu tak opravdu je.

Vytvořit QR kód je velmi snadné, a to např. pomocí webové stránky qrgenerator.cz. Zde stačí do připraveného pole pouze napsat text či polohu pomocí souřadnic a stisknout „Generovat QR kód“. Webová stránka automaticky vytvoří kód se zadaným obsahem, který je možné stáhnout do počítače a používat opakovaně.

QR generátor
Obr. 1.1.1: QR generátor
Pramen: www.qrgenerator.cz

Pro přečtení QR kódu je potřeba chytrý telefon nebo tablet vybavený fotoaparátem a aplikací pro čtení kódu (např. Seznam QR čtečka nebo QR Droid, existuje však celá řada dalších čteček). K přečtení kódů pouze s textem není potřeba připojení na internet; to je však potřeba pro čtení kódů, které obsahují internetovou adresu odkazující na externí obsah uložený na vzdáleném serveru. Přístroj se spuštěnou aplikací se přiloží ke kódu a ten je během okamžiku rozšifrován a jeho obsah zobrazen na displeji mobilního telefonu či tabletu.

Čtečka QR kódů Čtečka QR kódů
Obr. 1.1.2: Čtečky QR kódů s vyobrazením samotného QR kódu (vlevo)
Pramen: Google Play

Co lze ve výuce s QR kódy realizovat?

Využití QR kódu alternuje využití geolokačních her s GPS jako např. geocaching, wherigo či GPS drawing/sketching (blíže např. Svobodová, Mrázková 2014, Zálešáková 2015). Využití QR kódů lze využít zejména při krátkodobých či střednědobých formách terénní výuky zeměpisu, biologie, tělesné výchovy či jiných předmětů. Krátkodobá terénní výuka obvykle probíhá v bezprostředním okolí školy např. na školním pozemku, který je vhodné si pro terénní výuku upravit. Délka této formy terénní výuky probíhá 1–3 vyučovací hodiny. Střednědobá terénní výuka zahrnuje takovou výuku, která většinou trvá jeden vyučovací den. Může se týkat např. tematických vycházek do okolí školy, které by měly sloužit především jako úvod k dalším formám terénní výuky, jako jsou terénní cvičení, problémově zaměřené terénní studie apod.

Pomocí QR kódu je možné připravit několik stanovišť či trasu s úkoly, díky nimž si žáci nejen vyzkouší práci s moderními technologiemi, ale naučí se nové poznatky či procvičí již probrané učivo. Konkrétní ukázka využití QR kódu ve výuce zeměpisu bude uvedena níže.

Velmi vhodné je, aby žáci pro práci s QR kódy využívali vlastní mobilní telefon či tablet podle konceptu BOYD (bring your own device = přines si svůj vlastní přístroj), jelikož každý žák je zvyklý na své vlastní nastavení přístroje a nemusí tedy prvně zjišťovat, jak vypůjčený přístroj funguje. Učitel však musí dopředu myslet na to, aby žáky informoval, že si mají nainstalovat určitou aplikaci. Samozřejmě, že práce s těmito přístroji může znamenat hendikep pro žáky, kteří podobné zařízení nemají, avšak tyto přístroje stále více pronikají i do běžného života, a tak by měl učitel podobné situace umět řešit (např. předem zjistit, kolik žáků přístroj nemá a poté jim zapůjčit přístroj ze školy či zorganizovat práci ve skupinách).

Příprava a scénář hodiny

Příprava a scénář hodiny

Pracovní list

Pracovní list
Tajná mise na Pitcairnovy ostrovy
Titulní obrázek listu
Pracovní list
Jména:

Všichni Britové, na palubu! Britská královna vás pověřila veledůležitým úkolem. Musíte splnit tajnou misi, jejímž cílem je prozkoumat vaše zámořské území – Pitcairnovy ostrovy a vyřešit tu jednu z největších záhad celé Oceánie. Vydali jste se na cestu, ale během vaší plavby do Oceánie vás přepadla pirátská loď. Útoku jste si sice ubránili, ale byla během něho zničena vaše mapa, a tak jste následně omylem dopluli na Velikonoční ostrov. Poprosili jste místní obyvatele o novou mapu, ti vám ji však poskytnou až po splnění úkolu.

Úkol 1: Na Velikonočním ostrově

Získali jste potřebnou mapu a hned se znovu vydali na cestu. Po cestě vás však zastihly silné proudy, které vás odnesly až na Palau. Během plavby vám došly téměř všechny zásoby jídla a cesta na Pitcairnovy ostrovy bude ještě dlouhá, a tak během ní musíte navštívit některé další ostrovy, abyste si tu nasbírali suroviny nezbytné k přežití. Jelikož již chcete předejít dalším katastrofám, rozhodli jste se předem zjistit informace o daných ostrovech.

Úkol 2: Na Palau

S pomocí atlasu doplňte názvy hlavních měst všech uvedených států do tabulky:

Název státuHlavní město
Šalamounovy ostrovy
Federativní státy Mikronésie
Nauru
Marshallovy ostrovy
Samoa
Tonga

Pečlivě jste se připravili na cestu a vydali se směrem k Mikronésii (FSM). Navštívili jste místního zemědělce, u kterého jste si chtěli nasbírat kokosové ořechy a další tropické ovoce, neměli jste však u sebe peníze, kterými byste mohli zaplatit. Zemědělec se tedy rozhodl, že vám zboží daruje, pokud správně odpovíte na několik záludných otázek.

Úkol 3: V Mikronésii (FSM)

Číslo otázkyOdpověď
1.
2.
3.

Kvízem jste prošli a nadešel čas pokračovat dále v cestě. Dostaly se k vám zvěsti, že na Nauru se dají těžit fosfáty, a tak jste tam zamířili, abyste něco vytěžili také ve svůj prospěch.

Úkol 4: Na Nauru

Zase jste se o něco více přiblížili Pitcairnovým ostrovům, zastihla vás však silná bouře, při které byla zničena vaše loď. Část vaší výpravy oceán vyplavil na ostrově Samoa a část na ostrově Tonga. Oba státy patří mezi aktivní hráče rugby a jistě víte, že je s tímto sportem spojen i typický válečný tanec (například na Novém Zélandu nazývaný haka). Samojci ho označují jako siva tau, na Tonze se mu říká sipi tau. Domorodci vám slíbili novou loď, ale nebude to jen tak zadarmo.

Úkol 5: Na Samoe a Tonze

Na nové lodi jste konečně dopluli do cíle – na Pitcairnovy ostrovy. Nyní vám zbývá jen vyřešit zmiňovanou záhadu. Zajímalo by vás, na kterém ostrově v Tichém oceánu, se odehrála během druhé světové války jedna z klíčových bitev války v Tichomoří, jelikož právě na tomto ostrově se ukrývá poklad!

Úkol 6: Na Pitcairnových ostrovech

  1. Který stát se proslavil internetovou doménou .to?
  2. Který stát má nulový státní dluh?
  3. Který stát napsal v r. 2009 českému MŽP kvůli elektrárně Prunéřov?
  4. Které ostrovy těží z prodeje poštovních známek sběratelům?
  5. Jaká surovina se těžila na Nauru (bez diakritiky)?
  6. Který český vědec se zabýval problematikou soch Moai?
  7. Který stát má zajímavý příjem z prodeje národní domény .ws?
  8. Který stát je nejmenším ostrovním státem na světě?
  9. Nauru se kromě finančních problémů a hrozbou ztráty nezávislosti potýká i s …………… krajiny.
1.
1
                             
2.
6
2
                             
3.
9
    
4.
7
5.
10
                   
6.
8
    
11
7.
3
                             
8.
5
                             
9.
4
    
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

Slovníček pojmů

cs en
QR kódQR code
OceánieOceania
MikronésieMicronesia
MelanésieMelanesia
PolynésiePolynesia
Nerostné surovinyMineral resources
Těžba/dobývání surovinQuarry, mining
DomorodecNative / aborigine
Mořeplavec (objevitel) × námořník × dobyvatelNavigator × sailor, mariner × conqueror
LoďShip
OstrovIsland
RagbyRugby